שתף קטע נבחר

הטייסים למנכ"ל אל על: "אתה אחראי". המנכ"ל: "אתם פוגעים בתדמית שלנו"

הטייסים, שמשבשים את הטיסות במחאה על שלא חידשו עמם את הסכמי העבודה, דרשו מהמנכ"ל לפתוח במו"מ: "תרתום את העובדים למשימה". המנכ"ל "נציגי הטייסים פתחו בצעדים לא חוקיים. הם גורמים לפגיעה במוניטין"

טיסת אל על לניו יורק שבוטלה הבוקר (ג') לאחר שהנהלת החברה לא הצליחה לאייש את המטוס על רקע עיצומי הטייסים, משקפת היטב עד כמה עמוק הנתק בין ועד הטייסים להנהלת אל על. עשרה טייסים בכירים בחברה פנו במכתב למנכ"ל, דוד מימון, בדרישה לחזור לשולחן המשא ומתן בדחיפות: "זה תלוי רק בך. הסמכות, האחריות, היכולת והרצון - שלך. לוח הזמנים - שלך. סדרי העדיפות שלך". בתגובה, שלח המנכ"ל איגרת לטייסים: "אלו צעדים לא חוקיים".

 

הטייסים טוענים שהנהלת החברה אינה מוכנה לחתום עמם על הסכמי עבודה חדשים ולהוסיף תקנים. לפיכך החלו לשבש את עבודתם בתחילת השבוע, וטיסות רבות יצאו באיחור ניכר.

 

אל על. שיבושים בזמני הטיסות (צילום: רשות שדות התעופה) (צילום: רשות שדות התעופה)
אל על. שיבושים בזמני הטיסות(צילום: רשות שדות התעופה)
 

במכתב, שעליו חתומים טייסים ותיקים, שחלקם כיהנו בתפקידים בכירים באיגוד הטייסים, נכתב: "מערכת יחסי עבודה בין הנהלת אל על לבין העובדים במגזרים השונים מהווה אבן נגף במסלול ההמראה של החברה. העדר הסכם עבודה, ניהול העובדים בעזרת בתי המשפט ופסיקותיהם, עירוב של החלטות ממקצועיות בהחלטות מנהליות וההיפך ועוד, מהווים גורמים מעכבים, שלא לדבר על הנזקים שהם גורמים לחברה ולעובדיה. שפר גורלך ואתה עומד בראש הארגון בתקופה זו. נדרשת מנהיגות אמיצה כדי להביא את השותפים למו"מ למקום אחר, טוב יותר".

 

בהמשך פנו הטייסים למנכ"ל בדרישה לקבל אחריות. "ככל שיש בידך המנדט לשבת עם נציגי העובדים ולסכם הסכם, ככל שאתה רוצה ויכול, ואנו מאמינים שכך, קרא אליך את הנציגים הרלוונטיים, הניחו את המכשולים הארגוניים והאישיים מחוץ לחדר, ושבו שם 'עד שייצא עשן לבן'. זוהי מנהיגות ארגונית אמיתית, מנהיגות בשעת משבר, המשכילה לרתום את העובדים למשימה ולייצר מומנטום חיובי במערכות יחסי העבודה".

 

גורם בהנהלת החברה אמר כי טרם שובצו טייסים לטיסות אחר הצהריים והלילה, כך שטיסות נוספות עלולות להתבטל. מריה, שטיסתה הבוקר לניו יורק בוטלה ברגע האחרון, אמרה שמדובר בשערורייה. "הייתי אמורה להמריא כבר אתמול בלילה וברגע האחרון אמרו שהטיסה נדחית לבוקר", סיפרה בזעם. "בבוקר כבר עברתי צ'ק-אין, מסרתי את המזוודות לפני העלייה למטוס, אבל שעה לפני ההמראה אמרו לנו שהטיסה מבוטלת. אין לי בעיה עם המחאה של הטייסים, אבל אסור שזה יהיה על חשבון הלקוחות שרק רוצים לחזור הביתה. כרגע אני מחכה במלון".

 

אתמול עודכנו טייסי אל על בהודעת אי-מייל פנימית על החלטת בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הקוראת להם לשוב לעבודה באופן מיידי. לדברי אחד הטייסים, "אף אחד מהוועד לא קרא לנו לשבות או לשבש את הפעלת המטוסים בצורה יזומה".

 

"יותר ממאה אחוזי משרה"

כבר כמה שנים לא נחתם חוזה עבודה בין הנהלת אל על לטייסים הוותיקים עקב מחלוקת על תנאי העבודה. "זוהי השנה החמישית שלי בלי חוזה", סיפר אחד הטייסים. "חודש שגרתי בחברה מתחיל עם הרבה מאוד חורים באיוש המטוסים. זה דבר נורמלי מתוך תפיסת העולם של ההנהלה לפיה כל טייס צריך לעבוד יותר מ-100 אחוזי משרה. בשנה האחרונה הגיעו 50 טייסים חדשים ובהמשך השנה מתכוונים להביא עוד 50. אלו מספרים שלא היו בעבר, אבל עדיין יש הרבה יותר טיסות ממה שיכולים לאייש. אז מה שקורה עכשיו זה שהטייסים מתעקשים הרבה יותר על המנוחה שלהם לפי החוזה. לא פחות ולא יותר". 

 

מנכ"ל אל על שיגר איגרת לעובדיו וכתב: "בימים האחרונים שוב אנו חווים שיבושים בשגרת הפעילות המסחרית של החברה אשר הביאו אף לביטולים ועיכובים בטיסות. נציגי הטייסים בנציגות העובדים, אשר פתחו בצעדים לא חוקיים ובניגוד לנורמות המקובלות, גורמים לפגיעה באיוש הטיסות על ידי טייסי החברה. הלכה למעשה, אין היענות של טייסים לקריאות להצבתם בטיסות המסחריות".

 

הוא כיוון אצבע מאשימה לטייסים והוסיף: "התנהלות זו של טייסי החברה, בניתוב ובהובלה של נציגיהם בנציגות העובדים, פוגעת בתדמית החברה ובמוניטין של טייסים איכותיים ומסורים ויתרה מכך, עלולה אף לפגוע במאמצי המכירות של החברה". הוא קרא להם "לחזור לעבודה רציפה, לנהל דיאלוג עם הנהלת החברה על מנת ליישר את ההדורים ולמנוע פגיעה נוספת בלקוחותינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים