שתף קטע נבחר

ייבוא בלוגרים: הדרך לשווק את ישראל בעולם

ג'ואנה לנדאו, ישראלית שנולדה באנגליה ובת למשפחה ציונית פילנטרופית, היא המייסדת והמנכ"לית של ארגון VIBE ISRAEL. המטרה: להביא לישראל משלחות של בלוגרים מחו"ל כדי לנפץ את התדמית של ישראל ולהראות שהיא מקום שיש בו מגוון של דעות ותרבויות

השבוע ינחתו פה חמישה בלוגרים בתחום הקולינריה מארה"ב ואירופה, שמוכרים - כל אחד במדינתו - כמובילי דעה. הם ישהו בישראל למשך שבוע וייפגשו עם כמה מהשפים המובילים כאן, ביניהם רן שמואלי, גיל חובב, אוסמה דלאל, איתמר דוידוב וזוזו.

 

לכתבות נוספות בערוץ ymedia

 

הבלוגרים יבקרו במסעדות ובשווקים, יתרגמו את רשמיהם למחשבם האישי, וכשיחזרו למדינתם יפרסמו את הגיגיהם בבלוג הפופולרי שלהם. כך יהפכו ברגע לחלק ממערכת ההסברה הישראלית בעולם. המשלחת תגיע לישראל כחלק מפרויקט הדגל של ארגון "Vibe Israel", עמותה ללא כוונת רווח שייסדה ג'ואנה לנדאו, ישראלית שנולדה באנגליה, בת למשפחת ציונית פילנטרופית.

 

לנדאו, נשואה ואם לשלושה, שמשמשת כמנכ"לית העמותה בהתנדבות, גם תורמת מכספה הפרטי לכל סיור כזה, שעלותו כ-40 אלף דולר, וכולו ניזון מתרומות. היא נולדה בלונדון, ועלתה לארץ עם משפחתה כשהיתה בת חמש. בתום הצבא חזרה לאנגליה, ולאחר שסיימה תואר ראשון ושני במשפטים בקיימברידג', חזרה לישראל. בהתחלה עבדה כעורכת דין, אחר כך הקימה שני סטארט-אפים מצליחים, ולפני שש שנים החליטה לשנות כיוון ולעבור לשטח הפילנטרופי. "החלטתי לעשות עם הכישורים והקשרים שבידי משהו לטובת המדינה ולטובת החברה הישראלית".

 

איך הגעת למטרה הזו?

"רציתי להתגבר על הפער העצום שבין התפיסה למציאות בכל הנוגע לישראל בדעת הקהל העולמית. הרגשתי שיש פספוס ענק במערכת ההסברה שלנו, כי רבים בעולם לא רואה את ישראל הטובה, זאת שאני מכירה. רציתי שהעולם יתחיל לבנות איתנו מערכת יחסים של תיירות ומסחר, בלי פוליטיקה. כל פעם אנחנו נוכחים לדעת, שכשישראל עושה משהו אטרקטיבי ורלוונטי, אנשים מהעולם עומדים בתור בכדי לגלותו ולהיות חלק ממנו.

ג'ואנה לנדאו. "חשוב להדגיש את הייחודיות של ישראל במגוון תחומים" (רוני פרל) (רוני פרל)
ג'ואנה לנדאו. "חשוב להדגיש את הייחודיות של ישראל במגוון תחומים"(רוני פרל)
 

"דווקא על רקע המתחים ביחסי ישראל עם העולם, חשוב לנו להדגיש את היתרונות והייחודיות של ישראל במגוון תחומים שאינם קשורים לסכסוך באזור ושאינם נוגעים לו. שידעו שישראל היא מעצמת אנרגיה ירוקה או מרכז היי-טק בינלאומי; שיש בה תרבות שלמה של אוכל, אופנה וחיי לילה סוערים".

 

שמונה משלחות של בלוגרים יגיעו במהלך 2015

משרד החוץ תומך בכם?

"בהתחלה, VIBE ISRAEL קידמה את האסטרטגיה ביחד ובסיוע משרד החוץ, אבל החל מהשנה הפעילות שלנו עצמאית, ללא תמיכה ממשלתית, אלא באמצעות תרומות שמגיעות מקרנות ואנשים פרטיים".

 

למה בלוגרים?

"קהל היעד שאליו אנחנו מכוונים אליו הם צעירים בני 45-20, לאו דווקא יהודים, במדינות דוברות אנגלית, שלא תופסים צד. הם לא אוהבי ולא שונאי ישראל, הם רוב דומם - שקט, שלא יודעים כלום על ישראל, ורוצים לדעת ולהיות בקשר עם המדינה. במחקרים שערכנו ב-14 מדינות נמצא כי 60% מהנשאלים לא נוקטים עמדה בסכסוך הישראלי-פלסטיני.

 

"כשחשבנו איך מגיעים לדור ה-Y בצורה הכי יעילה וביחסים של עלות-תועלת, הציע מישהו לבדוק את היכולת של הבלוגרים בעולם בקידום הנושא. עשינו פיילוט בנושא 'אמהות', כי ישראל לא נתפסת בעולם כמקום שטוב לגדל בו ילדים, וכך הגענו לחמש בלוגריות מובילות מארה"ב ואירופה. התוצאות היו מדהימות.

 

מה הבנתם שם?

"הבנו שהבלוגרים יכולים להוביל את מערכת ההסברה להצלחה במקומות שאחרים לא הצליחו בו. עד היום הגיעו לארץ 13 משלחות של חמישה בלוגרים בכל אחת. השבוע מגיעה המשלחת ה-14, הראשונה ל-2015, ובהמשך השנה מתוכננות להגיע שמונה משלחות של בלוגרים בתחומים של אוכל ואופנה, יזמות נשים, חדשנות בחינוך ובטלוויזיה ועוד.

בלוגרים מטעם VIBE ISRAEL. "הם מיד מבינים שזו דמוקרטיה" ()
בלוגרים מטעם VIBE ISRAEL. "הם מיד מבינים שזו דמוקרטיה"
 

לוקחים אותם לאתרי מורשת קרב?

"התחומים אינם כוללים אתרי מורשת קרב וסיפורים על מלחמות, כי מחקרים שנערכים בארה"ב ובאירופה מוכיחים שאת האזרח הממוצע מעבר לים לא ממש מעניין הסכסוך עם הפלסטינים או המלחמות באזור, אלא נושאים הקרובים לליבו ובזה מתמקדים הבלוגרים. כשהם חוזרים לארצם, כמובילי דעה בה, וכותבים בתום הסיור על חוויותיהם בישראל, מיליונים עוקבים אחר פרסומיהם דרך הבלוגים האישיים שלהם ודרך כתבות שמתפרסמות בעיתונות בינ"ל".

 

לא סיפור דוד וגלית

איך מודדים את ההשפעה של מה שהם כתבו על התדמית הישראלית בעולם?

"מתוך 13 משלחות שכבר ביקרו בישראל, כבר ברור שבכוחה של החוויה האישית לשנות תפיסות עולם ועמדות. סקרים שאנחנו עורכים עם נחיתתם של הבלוגרים וגם טרם עזיבתם, מלמדים על שינויים דרמטיים בתפיסתם את ישראל. מסקירת מאות הפוסטים והכתבות שמפיקים הבלוגרים תוך כדי הסיור בארץ ובעיקר לאחריו, עולה שקהל קוראיהם נחשף לישראל שלא הכירו לפני.

 

"במקביל לשיפור תדמיתה של ישראל כלפי חוץ, הפרויקט מבקש לקדם את התעשייה הישראלית ואת העסקים המקומיים באמצעות שיתופי פעולה עם סטארט-אפיסטים ישראלים, בעלי מסעדות ומלונות ומרכזי תרבות ואמנות. הבלוגרים מצייצים, מעלים סטטוסים, מתייגים תמונות באינסטגרם, הכל בזמן אמת, ומקדמים אגב כך את אותם עסקים ברחבי העולם.

 

יש נתונים לגבי מספר הכניסות לבלוגים או הצפיות בפוסטים? על איזה היקפים מדובר?

"מבדיקה של התגובות, מספרי הלייקים והשיתופים וממוצע הנתונים של הפרסום, עולה כי מיליון ו-145 אלף איש נחשפו בממוצע לתכנים על ישראל בכל סיור. גם נמצא ש-96% מהנסקרים טוענים שהיחס שלהם לישראל חיובי מאוד לאחר שהם קוראים את הכתוב. אין לנו אמנם יכולת לדעת אם יש יותר תיירות נכנסת בעקבות הבלוגרים, אבל את המודעות שרצינו להשיג ואת היחס החיובי - אנחנו משיגים".

 

חלק מהמשלחות מגיעות בתקופת הבחירות. אי אפשר להתעלם מהזוית הפוליטית.

"יצא שהשנה, דווקא בתקופת הבחירות, יגיעו בלוגרים בנושא של חדשנות בטלוויזיה. כך, הם כנראה יוודעו למורכבות של המקום מבחינה פוליטית. החשיבה הרווחת של חלק גדול מהאנשים בעולם היא שאין כאן מגוון של דעות. לכן, בתחילת כל סיור אני נוהגת להראות לבלוגרים תמונה עם עשרות האופציות שיש כאן בבחירות לכנסת. הם מיד מבינים שזו דמוקרטיה, ושלא כולנו פה מקשה אחת ימנית קיצונית.

 

המטרה היא שיבינו, שיש במדינה הזאת יזמות וחדשנות, אנשים עם חשיבה פורצת דרך, ושישראל היא מקום רב תרבותי שמחבר כ-70 תרבויות שונות. הם נוחתים כאן כשהם תופסים את ישראל כמקום נוקשה, לא פתוח לאחרים, שיש בו חוסר גמישות, מקום שיש בו בעיקר גברים.

 

"במחקרים מצאנו, שכשמבקשים מהנחקרים אסוציאציה על ישראל, הם צריכים לחשוב על התשובה, כי אין להם חיבור רגשי למקום. כשמגיעות התשובות, תמיד ישראל היא מקום של מלחמה, דומה לעזה, וגרים בה אנשים שלא רוצים שיתעסקו איתם. אנחנו רוצים להגיע לרגש. בדרך כלל, לא משנה כמה ההסברה תהיה טובה - תמיד אנחנו גוליית והפלסטינים הם דוד. לכן צריך לנסות לתקוף את הנושא ממקום מעודן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איור: גיא אלנתן
מיליונים עוקבים אחרי פרסומי הבלוגרים
איור: גיא אלנתן
מומלצים