שתף קטע נבחר

להתראות ששטוס, שלום ריאליטי: ערוץ הילדים, ביחד נישאר?

את המנחים הנערצים החליפו כוכבי סדרות כמו אליאנה תדהר ולי בירן, את מקומם של השידורים החיים תפסו תוכניות ריאליטי. ערוץ הילדים משנה את פניו כדי לשמור על מעמדו, אך לא בטוח שיצליח לגבור על מתחרים כמו יוטיוב

הרשת הוכתה בתדהמה: אחרי 21 שנה - "ששטוס" יורדת. אבל יותר מהביטול, נדמה שהקהל הצעיר שגדל על ערוץ הילדים של שנות ה-90, אולי אפילו ה-2000 המוקדמות, הופתע בעיקר מהעובדה שהתוכנית הזו שודרה עד עכשיו. זה בולט בכל מובן - היעלמות השידורים החיים, הצמצום במצבת המגישים: ערוץ הילדים כבר מזמן לא מחזיק במעמד ההיסטורי שלו כמכתיב סדר היום של הצופים הצעירים. "ערוץ הילדים זה אנחנו"? אולי, פעם. "ביחד נישאר?" לא בטוח בכלל.

 

קשה להאשים את מנהלי ערוץ הילדים על ההחלטה להיפטר מהתוכנית הוותיקה ביותר שלהם ולנסות להמציא פורמט חדש. הזמנים השתנו, הילדים השתנו ובעיקר האפשרויות של הצופים הקטנים גדלו - מערוצי ילדים מתחרים כמו הופ קטנטנים, ניקולדאון, זום ודיסני, ועד ל-VOD והאינטרנט. האם ערוץ הילדים שכולנו הכרנו מאבד ממעמדו כמדורת השבט של ילדי ישראל?

 

מנהלי הערוץ נמצאים בדילמה שלא היתה מוכרת להם: מחד גיסא עליהם לספק תוכן ראוי, חינוכי וערכי לילדי ישראל, ומאידך, התחרות של ריבוי הערוצים נושפת בעורפם. הם יודעים שהקהל הצעיר נחשב לחסר סבלנות, ומספיקה דקה אחת של שעמום - כדי ללחוץ על השלט.  

  

"ששטוס". מסתיימת אחרי 21 שנה (צילום: בני דויטש) (צילום: בני דויטש)
"ששטוס". מסתיימת אחרי 21 שנה(צילום: בני דויטש)

אז מה עושים? ריאליטי

כדי לכבוש את הקהל המסוחרר משלל ההיצע, החלו לייצר בערוץ הילדים תכנים שמוכרים לכולנו - כמו תוכניות ריאליטי ודרמות יומיות. "אני מוטרד מהמצב הזה של הערוץ", אומר מנחה לשעבר, "בגלל התחרות הגדולה שיש בין הערוצים, הזכיינים השונים רוצים לרגש את הילדים כמעט בכל מחיר. אז מה עושים? מצלמים תוכנית ריאליטי כמו 'פרויקט הלהקה'. מה שיעבוד לערוץ 2, בטוח יעבוד לנו. ה-DNA של הערוץ הלך, אין יותר שידורים חיים - בעבר היו 13 מנחים, היום יש שלושה (דנה פרידר, טל מוסרי ועודד פז, ר.ב) וגם הם בקושי מנחים. עם מי הילדים צריכים להזדהות עכשיו?"

 

"ערוץ הילדים מנסה להיות ערוץ 2 לילדים", אומרת עורכת תוכן שעבדה בערוץ יותר מעשר שנים. "הם ראו שיש באזז סביב ריאליטי, אז הם עשו גם, הם ראו שיש באזז סביב דרמות, אז הם עשו. הם מובלים ולא מובילים כמו פעם".

 

יפה ויגודצקי, מנכ"לית הטלוויזיה החינוכית לשעבר, טוענת שבעקבות התחרות הגוברת, מספקים לילדים את מה שהם רוצים לראות, ולא את מה שהם צריכים לראות. "הטבע שלנו כבני אדם הוא לרצות לראות את המציצנות ואת מה שאין, וזה מה שערוצי הילדים מנסים לספק. ברגע שישנה תחרות, ברור שכל אחד מהערוצים יתחרה על המכנה המשותף הנמוך ביותר".

 

 

"גאליס". האלילים החדשים (צילום: פיני סילוק) (צילום: פיני סילוק)
"גאליס". האלילים החדשים(צילום: פיני סילוק)

בערוץ אמנם יש פחות מנחים ושידורים, אבל הילדים מצאו עם מי להזדהות - כוכבי הסדרות היומיות. תוכניות כמו"גאליס" ו"שוברי גלים" כבשו את לב הקהל הצעיר, ושחקנים אנונימיים כמו אליאנה תדהר ותובל שפיר הפכו לאלילי נוער. ההצלחה הזו הובילה גם ליצירת סרטים, מופעי ענק ומרצ'נדייז. "הסדרות האלה פותחות עולם חדש אצל הילדים, והן מאוד מסקרנות אותם", אומרת עורכת תוכן לשעבר בערוץ. "זה בהחלט הישג יוצא דופן, אבל הפמפום של הסדרות מביא גם התמסחרות, ויש כאן פחות חינוך וערכיות".

 

אם בעבר הדרך של ערוץ הילדים היתה העברת מסרים בעזרת קמפיינים שונים כמו "קסדה בראש טוב", או "זה סימן בשבילי", היום המסרים החינוכיים מועברים דרך סדרות להיט, מסבירים גורמים בערוץ. 

 

"אם ב'גאליס' או ב'חממה' יגידו שאי אפשר לרכוב על אופניים בלי קסדה – זה יעשה את העבודה", אומר איתי שגב, שהנחה בערוץ הילדים לאחר שעזב את "הקומדי סטור" בערוץ 2. "בתקופה שלנו היה חשוב לנו מאוד לחנך. אחת הסיבות שעזבתי את ה'קומדי סטור' היתה כי הרגשתי מחויבות, היינו סטארים ענקיים ולא יכולתי להרשות לעצמי לגלם דמות שמשתינה בגן ציבורי, כי זה לא היה ערכי בעיניי".

 

עם זאת, שגב מבהיר כי חינוך הילדים לא יכול לבוא על חשבון איכות התוכן. "כדי לחנך את הילד אתה צריך לעניין אותו. בזמנו הייתי שומע תלונות על זה שדוגמנית כזאת או אחרת מנחה בערוץ, אבל אנשים לא מבינים שאם דווקא היא תגיד מסר חינוכי - הוא יחדור לילדים יותר מאשר מסרים שיגיעו מאנשים שנחשבים ערכיים יותר. פעם ברחוב אנשים היו אומרים לי 'אתה יודע שלא הרבצתי לאח שלי רק כי אמרת?' אז היום אמנם אין הרבה מנחים בערוץ, אבל הילדים מקשיבים ללי בירן".

 

איתי שגב. מסר מדוגמנית יעיל יותר (צילום: ענת מוסברג) (צילום: ענת מוסברג)
איתי שגב. מסר מדוגמנית יעיל יותר(צילום: ענת מוסברג)

אם תשאלו את עובדי ערוץ הילדים, הם יגידו לכם שהמטרה שלהם היא קודם כל לבדר את הצופים שלהם, החינוך בא אחר כך. די לגיטימי כשמדובר בערוץ מסחרי שבסופו של דבר, נמדד לפי רייטינג. "אנחנו מקום מסחרי", אומרת שחר סגל, יועצת תוכן לערוץ בשנתיים האחרונות, "אנחנו צריכים לגרום לילדים לראות אותנו, אבל אנחנו באים מממקום מאוד זהיר ולא פוגעני. האנשים שעובדים בערוץ חיים את הילדים ונושמים אותם – יודעים בדיוק מה מעניין אותם, אבל אם יהיה משהו שיכול לעניין את הקהל ומצד שני לפגוע בילד כזה או אחר – לא נשדר. הערוץ מאוד רגיש לערכים. בניגוד לערוצים אחרים יש את עניין האחריות, אנחנו לא הולכים רק בעקבות פופולריות".

 

על טענות שהערוץ מכוון לקהל בוגר יותר מבעבר, בין היתר באמצעות סדרות שמציגות גם נשיקות על המסך, סגל מגיבה בנחרצות. "אנחנו לא פונים לקהל בוגר יותר", הא קובעת, "בדיסני הפכו נשיקה לדבר מאוד בסיסי, ואצלנו זה השיא. יש המון קשיים לעשות יותר מזה, אבל מצד שני הילדים רואים באינטרנט דברים שהם הרבה יותר מנשיקה, ויש כאן סיכון שכבר לא נעניין אותם אם נסיים עונה בנשיקה". 

 

אז האם בעידן של שלל ערוצים ואינטרנט יכול בכלל ערוץ הילדים להיות מדורת השבט? "הילדים כבר נמצאים בערוץ הילדים", טוענת סגל, אך לא כולם מסכימים עמה. "בעידן של היום" אומרת ויגודצקי, "בלתי אפשרי שערוץ מסויים יהפוך למדורת השבט", ועורכת שעבדה בערוץ הילדים מבהירה: "אי אפשר להיות המשפיע המוחלט על הילדים, צריך לזכור שהיום התוכן הרבה יותר חזק מהערוץ. לא בטוח שמישהו זוכר איפה משודרות 'גאליס' או 'החממה'. אז זאת התשובה שלך". 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: בני דויטש
טל מוסרי ב"ששטוס"
צילום: בני דויטש
לאתר ההטבות
מומלצים