שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מבחן לאוטובוס 22 של מטרודן בבאר שבע. הציון: גרוע
    שוב מבחן לקו אוטובוס חשוב, הפעם של חברת מטרודן בבאר שבע. גם כאן, כמו בכל המבחנים שערכנו, הציון הסופי אינו עושה חסד עם המפעילה

    הפעם הדרמנו לבאר שבע, אשר תושביה מתלוננים לעיתים קרובות על צפיפות ועומסים במספר רב של קווים. לאחר בדיקה ראשונית הוחלט כי קו 22, אחד הראשיים בעיר אשר תחנות רבות ניצבות לאורכו, יהיה הקו שבמבחן. לאחר בדיקה מדוקדקת, ברור לנו גם מדוע הגיעו תלונות כה רבות בעניינו.

     

    יש לכם תלונה בנושא תחבורה ציבורית? שלחו את הטופס

    לאתר ארגון "15 דקות"

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    התחנות

    אחת מנקודות החולשה הבולטות של הקו. בתחנות לאורכו - מרביתן לפחות - מצאנו פירוט של שמות התחנות, אך באלה שנבדקו לא הייתה כל מפה. גם באתר האינטרנט של חברת מטרודן אין מפות נגישות של מסלולי הקו (רק ציון שמות התחנות). זה המקום להזכיר לאנשי מטרודן כי מי שאינו מכיר את הקו, יתקשה מאד להיעזר רק בשמות התחנות ללא מידע ויזואלי תומך. אגב, בחלק מהתחנות לא מצאנו סימון ללקויי ראייה. וזה המקום להזכיר נקודה נוספת לאנשי מטרודן - חסרונו של סימון זה הוא בניגוד לחוק שוויון ההזדמנויות לאנשים עם מוגבלויות.

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    אבל זו רק ההתחלה. אין בתחנות כל אמצעי מידע שידווח על הגעת האוטובוס הבא - למשל בעזרת שלטים אלקטרוניים. מי שנוסע רבות בתחבורה הציבורית יודע כי עמוד מידע על הקו משפר מאד את חווית הנסיעה, ומעניק לנוסע תחושת ודאות לה הוא ראוי. נזכיר שוב לאנשי המפעיל - בקרוב ייערך מכרז חדש בו יקבעו תנאי התחבורה הציבורית בעיר. זה הזמן לדרוש הצבת עמודי מידע בכל התחנות.

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    מה עוד? בחלק מהתחנות מצאנו עמוד מיותם ולא יותר מכך. מה קורה בימי גשם רטובים וקרים או בשעות שמש קופחת? ניחשתם נכון, הנוסעים נרטבים או מתבשלים בהתאמה. כאשר כבר היה גגון שמסוגל להגן מפני פגעי טבע, הוא היה פתוח למחצה, עם כל המשתמע מכך. ידוע לנו כי אדריכלית העיר באר שבע בוחרת בימים אלו את דגם התחנות החדשות שיוצבו ברחבי העיר. אנו מקווים כי תדאג לבחור בתחנות מוגנות מפגעי מזג אוויר עם מקומות ישיבה רבים. ציון: 2 מ-10.

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    מהלך הנסיעה

    קו 22 יוצא מהתחנה המרכזית, נוסע על דרך רגר ודרך שכונות א', ב', ד', ו' ונחל עשן. הוא מגיע למכללה הטכנולוגית אתגר ומכללת קיי, לבי"ס תיכון מקיף אמית, למשכן לאמנויות הבמה ולאצטדיון וינטר. קו מאד ראשי וחשוב בעיר, ללא ספק.

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    בהתאם לקהל היעד, חווינו עומסים יוצאי דופן בעיקר בשעות הבוקר בין 07:30 ל-08:30, שכן הקו מגיע לבית הספר הגדול ולכן עמוס בתלמידים. הקו

    כה עמוס בשעות אלה עד כי לעיתים קרובות הוא לא מעלה נוסעים בתחנות, ויש צורך להמתין 20 דקות לאוטובוס הבא. מיותר לציין כי "דילוג" שכזה על תחנה גורם ישירות לאיחורים חוזרים ונשנים למקום העבודה.

     

    נקודה לתשומת לב מטרודן - מדובר בעבירה על החוק האוסר להשאיר נוסעים בתחנה. במידה ואין מקום באוטובוס להעלות נוסעים, על הנהג להודיע לפקח של החברה המפעילה, ועל החברה להוציא תגבור מיידי על-מנת לאסוף את הנוסעים הממתינים. זה כמובן לא קורה. העומס הרב מלמד כי ההיצע עולה על הביקוש לקו, ועל משרד התחבורה לפתור את הבעיה בהקדם באמצעות הגברת תדירותו או יצירת קו אוטובוס ייעודי לתיכון מקיף אמית. ציון: 1 מ-10.

     

    העדפה בדרך

    קו 22 מוצא עצמו מתנהל בדרך רגר המרכזית, ציר תנועה רחב בו נוסעים אוטובוסים אחרים רבים. למרות זאת, הוא אינו זוכה להעדפה. למעשה, בכל העיר באר שבע אין אפילו נתיב תחבורה ציבורי ייעודי אחד משמעותי לאוטובוסים. יש אמנם תכניות להקצות נתיב אחד מדרך רגר, אך תכנית זו תקועה ואינה מתוקצבת. כאשר יגיעו הפקקים לבאר שבע (והם יגיעו), יהיה הרבה יותר קשה להקצות נתיב לתחבורה הציבורית. לכן זה הזמן הנכון לפעול להקצאת נת"צ, לשפר את התחבורה הציבורית וכך למנוע פקקים מראש. ציון: 1 מ-10 .

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    כרטוס ועלייה לאוטובוס

    מכשירי תיקוף הרב-קו פועלים ביעילות ובמהירות, אך בשל העומס בקו, בתחנות המבוקשות עולים נוסעים רבים ומעכבים את האוטובוס בתחנה במשך דקות ארוכות ולא צורך. אם ניתן היה לעלות (גם) מהדלת האחורית, ניתן היה לחסוך להערכתנו בין 2 ל-3 דקות בכל תחנה. הכפילו את זה כעת במספר תחנות, ולפתע תגלו קו הרבה יותר מהיר. ציון: 2 מ-10

     

     (לינה גליבובסקי)
    (לינה גליבובסקי)

     

    מצב האוטובוס והנהיגה

    המיזוג באוטובוס הופעל על מצב אוורור, אולי כדי לחסוך בדלק. בשעות בהן לא היו עומסים המצב היה נסבל, אך בשעות הצפיפות הורגש מחנק. בנוסף, חסרה לנו מפת מסלול ומערכת כריזה פועלת. יש לציין לטובה את אופן הנהיגה שנותר רגוע למרות העומס הכבד, ואת אדיבותם של הנהגים. ציון: 5 מ-10

     

     

    לסיכום

    קו 22 צפוף ביותר ומתלונות של נוסעים רבים בבאר שבע, הוא אינו ייחודי בכך. עדות לכך שתדירות הקווים בעיר אינה מספקת. המכרז החדש הוא הזדמנות נדירה לשפר את התחבורה הציבורית בעיר ולהקצות יותר משאבים לתחבורה הציבורית: הן ברמת תגבור תדירות האוטובוסים, הצבת עמודי מידע אלקטרוני בתחנות וסלילת נתיב תחבורה ציבורית בדרך המרכזית. ציון סופי: 2 מ-10

     

    סייעה בהכנת הכתבה: לרה פארן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מבחן לאוטובוס 22 של מטרודן בבאר שבע. הציון: גרוע"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים