שתף קטע נבחר

עסקים קטנים: אל תזניחו את הזירה הדיגיטלית

למרות שהרשת תופסת חלק גדול מהזמן הפנוי של הישראלים, חלק קטן מאוד מהעסקים הקטנים מנצלים אותה לפעילותם, ולמעשה רק 26% מהם מקיימים מכירות מקוונות. למה זה קורה, ומה אנחנו מפספסים?

כאשר מדברים על הבעיות שנצבות בפני עסקים קטנים בארץ, נוטים לדבר על נושאים כמו הקושי בגיוס אשראי וניהול תזרים מזומנים. אך מה עם ההשתלבות במרחב הדיגיטלי?

 

כתבות נוספות בערוץ העסקים הקטנים

 

במחקר חדש ומקיף אודות הרגלי הפנאי של אזרחי ישראל עולים נתונים מפתיעים, שצריכים להדאיג כל בעל עסק קטן שלא פעיל בזירה הדיגיטלית. את המחקר הוביל פרופ' שיזף רפאלי והוא נערך על ידי מרכז שגיא לחקר האינטרנט, עמותת תפוח, בזק ואיגוד האינטרנט הישראלי.

 

במחקר ניתן לראות שיש שינויים מאוד משמעותיים בהרגלי הפנאי שלנו משנת 2002 ועד לימינו, כאשר הנתונים הבולטים הם בשיעור האנשים שמחפשים מידע תחילה באינטרנט ולאחר מכן באמצעים אחרים - אשר גדל פי 5, שיעור האנשים שמבצעים קניות באמצעות האינטרנט אשר גדל פי 2.5, ושיעור המשתמשים באינטרנט בגילאי 55 ומעלה, אשר גדל ב-165%.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

מסתבר שגם את האקטואליה שלנו אנו מעדיפים לצרוך כיום באמצעות רשת האינטרנט, כאשר נראית עלייה משמעותית בתחום של 174% ובמקביל ירידה של קריאת עיתונות מודפסת יומית בשיעור של 63%.

 

בהתחשב בנתונים הללו זה מפתיע כי בעלי עסקים קטנים עדיין לא מאמצים בחום את האינטרנט ככלי שיווק ומכירה מרכזי. 51.9% מבעלי העסקים הקטנים עדיין מסתמכים על שיווק באמצעות שיטת "פה לאוזן", ול-63% מהעסקים הקטנים אין אתר אינטרנט. רק כעשירית מבעלי העסקים הקטנים מפרסמים באינטרנט כאשר הפרסום בגוגל עומד על כ-6.4% ובפייסבוק על כ-4.7%, כך עולה מנתונים של בזק בינלאומי ואיגוד האינטרנט הישראלי.

 

רק 26% מהעסקים הקטנים מוכרים דרך האינטרנט

בעידן שבו ענקיות מכירות באינטרנט כמו אמזון, אי-ביי, עלי באבא וכו' נעשות לחברות ענק ולמובילות בשוק המכירות העולמי, רק 26% מאתרי האינטרנט של העסקים הקטנים והבינוניים בישראל מציעים מכירה באמצעות האינטרנט.

 

ערן רביב, מנהל התוכן של עמותת תפוח - המעבירה סדנאות סיוע לבעלי עסקים קטנים להשתלבות במרחב הדיגיטלי, טוען שהפעילות בזירה הדיגיטלית לעסקים קטנים היום היא קריטית להצלחתם. לדבריו, ה"פה לאוזן" החדש היום הוא גוגל והרשתות החברתיות, כך כאשר לפני שלקוח יקבע עמך פגישה הוא יחפש מידע אודותיך בגוגל ויבקש חוות דעת עליך מהחברים שלו בפייסבוק. ערן מוסיף ואומר כי "על בעל עסק קטן להתייחס בחומרה לחוסר נוכחות בזירה הדיגיטלית כפי שהוא היה מתייחס להגעה לפגישת מכירה עם כתם דיו מכוער ובולט על החולצה ואף יותר מכך".

 

גם רן גוראון, המשנה למנכ"ל בזק, טוען שהאינטרנט שינה את כללי המשחק ועל העסקים הקטנים להתאים את עצמם לשינוי. לפי דבריו, עסקים קטנים שאינם פועלים בזירה הדיגיטלית נמצאים בסכנה קיומית וכחצי מהעסקים שלא יפעלו לא ישרדו.

 

בהתחשב בכך שלחברות הגדולות יש נוכחות מאסיבית ולכאורה הן מעל לכל תחרות במרחב הדיגיטלי, מה עסקים קטנים אמורים לעשות? אין פתרונות פלא מושלמים, אולם התובנה החשובה היא זיהוי של הצרכים החדשים של הלקוחות והתאמה של האמצעים הדיגיטליים שישרתו אותם בצורה הטובה ביותר וימנעו את נטישתו של העסק לטובת אחר המציע שירותי תוכן, מכירה או שיווק דיגיטליים.

 

העסקים הקטנים בישראל, המעסיקים כחצי מיליון עובדים ומרכיבים כ-92% מכלל העסקים בארץ, עומדים בפני אתגר משמעותי: היעדר התייחסות לזירה הדיגיטלית עלול להיות ה"רוצח השקט" עבור בתי עסק רבים. בניגוד לאשראי, מע"מ הבעיה הזו לא מורגשת בצורה מיידית. עם זאת, בראיה ארוכת טווח של השינויים בהרגלי הצריכה של הלקוחות הוא עשוי להיות מסוכן בהרבה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים