שתף קטע נבחר

העניים לומדים פחות מדעים: "הלימודים יקרים"

"צריך יכולת כלכלית, שקט נפשי ולא להיות עסוק בהישרדות". אנשי חינוך וראשי ערים הגיבו לתוצאות סקר הלמ"ס שחשף כי שיעור התיכוניסטים הלומדים מדעים עולה עם העלייה ברמה הכלכלית-חברתית של היישוב

"צריכים יכולת כלכלית, הורים שיוכלו לספק לילדים שלהם שיעורים פרטיים במידה שהם יכשלו במבחנים, צריך בית שיש לו את האמצעים החומריים, ובשביל זה אתה צריך לבוא ממשפחה מבוססת ולא להיות עסוק בהישרדות". כך אמרה אמש (יום ג') נשיאת מכללת אורנים, יערה בר-און, שהתייחסה לסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שממנו עולה כי תלמידים המגיעים מיישובים מבוססים לומדים יותר מדעים ביחס לתלמידים המגיעים מישובים שאינם מבוססים כלכלית.

 

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

בר-און הוסיפה וניתחה את הסיבות לנתונים. "מדובר במקצועות מאוד תובעניים ולכן צריך הורים שידחפו את ילדיהם", אמרה. "מדובר במקצועות שלא רואים את הרווח מהם באופן מיידי. לרוב, מי שלומד את מקצועות המדעים מבין שזה יכול לאפשר לו להיות בחזית המחקר בעוד עשור. צריך שקט נפשי בשביל זה ואורך רוח".

 

נשיאת אורנים ציינה כי מדובר במקצועות בחירה ולא תמיד נפתחת בכלל מגמה בבית הספר. "לעיתים אין מספיק ילדים בשביל לפתוח מגמה מדעית כזו או אחרת", אמרה. "והורים צריכים להסכים לשלם לבית הספר יותר או שהרשות תגבה כלכלית את בית הספר. גם מעבדות לכימיה ולפיזיקה יקרות מאוד ולא כל בית ספר או רשות יכולים להרשות אותם לעצמם. אין ספק שצריך להשקיע פה",

שיעור התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה עליונה, בחינוך העברי  ()
שיעור התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה עליונה, בחינוך העברי

שיעור התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה עליונה בחינוך העברי לפי מחוז  ()
שיעור התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה עליונה בחינוך העברי לפי מחוז

שיעור התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה עליונה  ()
שיעור התלמידים הלומדים מקצועות מדעיים בחטיבה עליונה
 

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך וחבר הוועד הלאומי לחינוך, מחזק את דבריה של בר-און: "בבתי ספר בפריפריה קיים צמא גדול ללימודי חמש יחידות במתמטיקה ומדעים, אלא שמחסור במורים גורם לכך שישנם בתי ספר שלא יכולים לפתוח מגמות מדעיות. הבעיה חריפה במיוחד בבתי ספר קטנים שלא יכולים להצדיק פתיחת מגמה למספר מועט יחסית של תלמידים.

 

"עם זאת, בשנים האחרונות נעשה במשרד החינוך מאמץ גדול לשינוי המגמה הזו שכולל תכניות יוקרתיות להכשרת מורים, תיכון וירטואלי שנותן מענה לתלמידים ליותר מ-80 בתי בפר בפריפריה שאין בהם מגמה מדעית, ועוד."

שעות הוראה שבועיות לכיתה בחטיבות העליונות  ()
שעות הוראה שבועיות לכיתה בחטיבות העליונות

שעות הוראה שבועיות לכיתה בחטיבת ביניים   ()
שעות הוראה שבועיות לכיתה בחטיבת ביניים

שעות לימוד במקצועות נבחרים בבתי הספר היסודיים  ()
שעות לימוד במקצועות נבחרים בבתי הספר היסודיים
 

ראשת העיר ערד, טלי פלוסקוב, התייחסה לנתונים ואמרה: "המדינה חייבת לפעול לצמצום הפערים הללו, אני חושבת שילד לא צריך להיות תלוי בהורה שלו, כי העובדה שהוא מגיע מבית פחות מבוסס כלכלית לא אומרת שאין לו כישרון במדעים. יש לנו בערד חוגים של קרן קרב ואם יש ילד שאין באפשרות המשפחה שלו לשלם אנחנו לא שולחים אותו הביתה, אלא הרשות משלמת קצת יותר".

 

ראש העיר דימונה, בני ביטון, סיפר כי אצלו בעיר המצב שונה. "אנחנו שוברים את כל הסטטיסטיקה", אמר. "כיתות המדעים מלאות אצלנו ותלמידים עושים בגרות מוגברת בפיזיקה ובמתמטיקה. יש לנו מגמת רפואה, סייבר, כימיה ואנחנו יכולים להוות דוגמא לרעננה וכפר סבא".

 

הסקר בוצע במהלך שנת הלימודים תשע"ד (2013/14) בבתי ספר יסודיים ועל-יסודיים במטרה לאמוד את שעות ההוראה השבועיות למקצוע הניתנות בפועל בכל כיתה. הסקר דגם כ-1,000 בתי ספר, ושיעור ההשבה עמד על כ-70%.


פורסם לראשונה 10/02/2015 23:02

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים