שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    אסור לשתות קפה בהריון? 16 מיתוסים - והאמת
    אסור בכלל להתקרב לחתולים? כוס יין ביום באמת יכולה להזיק לעובר? בתקופת ההריון נשים נחשפות למגוון עצום של עצות. מה נכון וממה עדיף להתעלם? רופא מסביר

    המחזור מתאחר, את מרגישה כל כך עייפה בשעות הערב והדופק שלך מהיר ללא סיבה. את מבצעת בדיקה ביתית ו... מזל טוב, את בהריון! אז עכשיו אסור לך: לשתות קפה, לעשן, לאכול סושי, לנקות אחרי החתול, לשבת בג'קוזי, לטוס, ללכת למכון הכושר. ואולי דווקא מותר?

     

    האמא, הדודות, החברות, וגם הפורומים השונים באינטרנט יודעים לנדב לך שלל עצות ודעות במהלך תשעת חודשי ההריון. רשימת העצות ההולכת וגדלה, שמכילה בתוכה אינספור מיתוסים לגבי מה מותר ומה אסור בהריון, מה מצוי ומה רצוי, רק מעצימה את הבלבול שמולו ניצבות נשים רבות בתקופה הרגישה הזו.

     

    הכנו עבורכן 16 מיתוסים נפוצים - והאמת המסתתרת מאחורי כל אחד מהם.

     

    1. יש לעבור דיאטה ייחודית בזמן ההריון

    לא נכון. רוב הנשים יכולות להמשיך בתזונה הרגילה שלהן. רוב מצרכי המזון שבריאים עבור האם בריאים גם לעובר. פירות, ירקות (שטופים היטב), חיטה מלאה, מוצרי חלב טריים ומקורות חלבוניים אחרים הם בחירה טובה הן עבור האם והן עבור העובר. למעשה, ישנם מעט מאוד מוצרי מזון שיש להימנע מהם או להגביל את כמותם. דגים, למשל, מותרים לאכילה בהריון, אך בשל ריכוז הכספית בגופם מומלץ להסתפק בשתיים עד שלוש מנות בשבוע. דגים לא מבושלים אסורים לאכילה לחלוטין, ולכן מהסושי למשל יש להתנזר למשך תשעה חודשים.

     

    חשוב לציין כי מחקרים מצאו רמת אינטליגנציה גבוהה יותר ביילודים של אימהות שצרכו דגים בהריון לעומת ילודים לאמהות שנמנעו מדגים. על כן, הכלל הוא צריכה במידה סבירה. תרומת הדגים לאינטליגנציה נובעת ככל הנראה מחומצות שומן מסוג אומגה 3 המצויות בהם, שנחוצות להתפתחות המוח. מקורות נוספים לחומצות שומן אלה הם אגוזים, סויה וביצים. עם זאת, רוב האיגודים המקצועיים נמנעים עדיין מלהמליץ על מתן גורף של תוסף התזונה אומגה 3 לנשים בהריון, וזאת בניגוד להמלצה החד משמעית על מתן תוספים של חומצה פולית וברזל לכלל הנשים ההרות.

     

    מזונות נוספים שמהם רצוי להימנע בהריון הם מוצרי חלב לא מפוסטרים, מוצרי בשר לא מבושלים וביצים לא מבושלות. הסיבה לכך היא שחלק מהמוצרים הללו עלולים להכיל את הטפיל "טוקסופלזמה", הקשור במומים עובריים ובמחלות ילודים. כמו כן, בחלקם עלול לצמוח חיידק הליסטריה, הקשור בהפלות, בלידות מוקדמות, ואף בתמותת עובר תוך רחמית.

     

    2. בהריון צריך לאכול בשביל שניים

    לא מדוייק. בהריון אמנם אוכלים בשביל שניים, אך לא בשביל שני מבוגרים! על פי מחקרים, אישה במשקל טרום הריוני תקין זקוקה לתוספת של כ-300 קלוריות בלבד ביום. על כן, העלייה במשקל בתקופת הריון הינה אינדיבידואלית: נשים במשקל טרום הריוני גבוה אינן צריכות להוסיף תוספת קלורית לדיאטה היומית, ומומלץ שהן יעלו מעט במשקלן, אם בכלל. לעומתן, עבור נשים במשקל טרום הריוני הנמוך מהתקין מומלץ להעלות את התוספת הקלורית היומית ואת משקלן אף יותר מנשים שמשקלן ההתחלתי תקין. באופן כללי, למעט מקרים נדירים, אין לנסות לרדת במשקל במהלך ההריון.

     

    3. קפה מזיק לעובר ואסור לחלוטין בהריון

    לא נכון. צריכת קפאין מתונה אינה קשורה בסיבוכי הריון. על פי האיגוד האמריקני לגינקולוגיה ומיילדות צריכת קפאין מתונה (עד 200 מ"ג ביום - כשתיים עד שלוש כוסות) אינה קשורה בסיבוכי הריון. עם זאת, ייתכן כי כמויות גבוהות של קפאין קשורות בעלייה בסיכון להפלות. על כן, אין מניעה משתיית קפאין כל עוד המינון הוא מתון.

     

    4. אלכוהול אסור בהריון

    נכון. ההמלצה הגורפת כיום היא להימנע מאלכוהול לחלוטין בתקופת ההריון, מכיוון שלרפואה אין עדיין מידע לגבי ערכי הסף של צריכת אלכוהול שחצייתם פוגעת בעובר. צריכת אלכוהול גבוהה בהריון קשורה באופן חד משמעי בסינדרום עוברי חמור, הכולל פיגור שכלי, פגיעה בגדילה, מומי לב ומומים ספציפיים בגולגולת ובפנים. עם זאת, צריכת האלכוהול במקרים שזוהו הייתה גבוהה ומתמשכת. מכאן שגם אם גילית כי את בהריון לאחר בילוי במסעדה שבו שתית כמעט בקבוק יין - הסיכוי לפגיעה בעובר הוא אפסי.

     

    5. קרינת מסכי מחשב ותנורי מיקרוגל מסוכנת בהריון

    לא מדוייק. אין כל עדות מדעית לכך שקרינה ממכשירים אלה מזיקה בהריון. עם זאת, יש להימנע משעות עבודה ממושכות מול המחשב, בעיקר בשל העלייה בסיכון לסינדרום התעלה הקרפלית - לחץ עצבי מוגבר בשורש כף היד הגורם לכאב מקומי.

     

    6. אסור לטוס בהריון

    לא נכון. אין מניעה מלטוס בהריון. שינויי הלחץ בתא הנוסעים במטוס אינם קשורים בסיבוך הריוני כלשהו כגון מומים,

    הפלות או לידה מוקדמת. גם החשיפה לקרינה הקוסמית, המוגברת מעט בטיסה בגובה רב, היא למעשה זניחה וחסרת השפעה על ההריון. עם זאת, בהריון יש לגוף נטייה מוגברת לקרישת דם, וישיבה ממושכת במטוס עלולה להגביר את הסיכון הזה. על כן, אישה הרה צריכה להקפיד בזמן טיסה על שתיית כמות גדולה של נוזלים צלולים ולהתהלך במטוס מדי שעה, כדי לאפשר זרימת דם תקינה בוורידי הגפיים התחתונות.

     

    7. חתולים מסוכנים עבור נשים בהריון

    לא מדוייק. רצוי להימנע בתקופה זו ממגע עם צואת חתולים. הסיכון האפשרי קשור בחשיפה לטפיל "טוקסופלזמה", המועבר במגע עם צואת חתולים. הדרך להימנע מחשיפה לטפיל זה היא לא לבוא במגע עם צואת החתול. עם זאת, רוב בעלי החתולים כבר נחשפו לטפיל, שאינו מזיק לאדם בוגר בעל מערכת חיסון תקינה, ולכן הם למעשה מחוסנים מהדבקה. בכל מקרה, רופא הנשים המטפל יכול לבדוק את המצב החיסוני של האישה בתחילת ההריון, על ידי בדיקת נוגדנים פשוטה בדם.

     

    8. צבע לשיער מסוכן בהריון

    לא נכון. אין מניעה מחשיפה מוגבלת לחומרים המצויים בצבע לשיער או פוליש לציפורניים. צבעי השיער המוכרים בשוק מותרים לשימוש, וכך גם 'גוונים' ו'פרמננט', ולכן אין שום סיבה להסתובב עם שיער לא צבוע בתקופת ההריון. לעומת זאת, התרופה לטיפול באקנה "רואקוטן" אסורה בתכלית האיסור לנשים הרות ואף יש למנוע כניסה להריון בזמן השימוש בה, מכיוון שנמצא קשר ברור וחד משמעי בינה לבין מומים עובריים קשים.

     

    9. אסור לעשן בהריון

    נכון. עישון אכן קשור בעלייה בסיכון ליילודים במשקל לידה נמוך וללידות מוקדמות. חשוב לדעת כי ילודים שנולדו טרם זמנם או במשקל לידה נמוך חשופים יותר למגוון סיבוכי הפגות. במקרה הזה, אם כן, לא נוכל להפריך את המיתוס: מומלץ מאוד שלא לעשן כלל במשך ההריון.

     

    10. קיום יחסי מין בתקופת ההריון עלול לפגוע בעובר

    לא נכון. ברוב המכריע של המקרים אין מניעה מקיום יחסי מין במהלך כל חודשי ההריון. ההריון הוא תהליך נורמלי ובריא, ולכן הגבלה זו לרוב אינה רלוונטית. עם זאת, ייתכנו מצבים מסוימים שבהם מומלץ להימנע מקיום יחסי מין. למשל: כשקיימת היסטוריה של לידות מוקדמות, אי ספיקת צוואר הרחם או שליית פתח. במקרים אלה, רצוי להיוועץ ברופא הנשים המטפל. מעבר לכך, מחלות המועברות ביחסי מין כגון HIV, הרפס או כלמידיה עלולות להדביק את העובר, ולכן אם בן הזוג הוא נשא של המחלות האלה, יש להימנע מיחסי מין או להקפיד על שימוש בקונדום.

     

    11. אסור לעסוק בפעילות גופנית במהלך ההריון

    לא נכון. אין מניעה מעיסוק בפעילות גופנית במהלך התקופה הזו. יחד עם זאת, הריון הוא לא הזמן לפעילות גופנית מאומצת ולא רגילה. בזמן הפעילות יש להקפיד על שתייה מרובה, מנוחה, שמירה על חום גוף תקין והימנעות מפעילות אגרסיבית מדי - או כזו המצריכה שיווי משקל ועלולה להסתיים בנפילה. שחייה והליכה הן הפעילויות המומלצות ביותר.

     

    12. אסור לשחות בים, לעשות אמבטיות או לטבול בג'קוזי

    לא מדוייק. אין מניעה משחייה ומאמבטיות, אך מים חמים כמו בג'קוזי עלולים להזיק. אין מניעה מפעולות אלו (המים אינם חודרים לנרתיק), אך לטמפרטורת המים ישנה חשיבות רבה. מים חמים מדי, כפי שיש בג'קוזי, עלולים להעלות את חום הגוף, וכיום ידוע כי חום גוף גבוה עלול לפגוע בעובר ואף לגרום למומים (זו גם הסיבה לכך שמומלץ ליטול תרופות להורדת חום בהריון על פי הצורך).

     

    13. ניתן לזהות את מין העובר על פי צורת הבטן

    לא נכון. אין קשר בין צורת הבטן ההריונית לבין מין העובר. לכל אישה יש כמובן מבנה גוף הייחודי לה,

    וצורת הגדילה של הרחם ההריוני אינה קשורה במין העובר.

     

    14. כשהעובר ממין נקבה עוצמת הבחילות גדולה יותר

    לא נכון. לא נמצא קשר בין חומרת "בחילות הבוקר" או "בחילות ההריון" לבין מין העובר.

     

    15. ניתן לזהות את מין העובר על פי קצב פעימות הלב

    לא נכון. לא קיים מחקר שזיהה קשר בין מין העובר לבין קצב פעימות הלב.

     

    16. כשהעובר ממין נקבה מופיעים פגמים אסתטיים בפנים

    לא נכון. לא קיים מחקר שזיהה קשר בין מין העובר לבין עור הפנים של האישה ההריונית.

     

    הכותב הוא מומחה לגינקולוגיה, מיילדות ופריון, מאוחדת




     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "אסור לשתות קפה בהריון? 16 מיתוסים - והאמת"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים