שתף קטע נבחר

כחלון ברכבת: "רואה את עצמי בכל ממשלה"

סלפי עם חיילים, מחמאות מנוסעים, וגם כמה שאלות קשות: יו"ר כולנו עלה לנסיעה מחיפה לת"א כדי לשוחח עם נוסעים שהקשו עלי בנושאיו דיור, כלכלה וקואליציה. "עזבתי את הליכוד בגלל נושאים חברתיים", הוא הסביר להם

קמפיין הבחירות של יו"ר כולנו משה כחלון הביא אותו הבוקר (ד') לנסיעה ברכבת מחיפה לתל אביב. המטרה הייתה לעבור בין הקרונות, להפגין נוכחות ולשוחח עם הנוסעים, אלא שמהר מאוד הוא נתקל בשאלה שכל מועמד בבחירות 2015 התפתל מולה באולפנים בשבועות האחרונים: נוסעת תהתה באוזניו למה הוא לא מצהיר אם הוא מתכוון להצטרף לקואליציה בראשות בנימין נתניהו.

 

אני רוצה לבחור בך, היא אמרה לו, אבל אהיה מוטרדת אם אמצא אותך בממשלת שמאל. כחלון ענה לה: "אני אצטרף למי שייתן את סדר היום שלי. אני לא פוסל אף אחד, אני רואה עצמי בכל ממשלה. למה עזבתי את הליכוד? כי לא הצלחתי לעשות את הדברים שאני רוצה בתוך הליכוד. הצטרפתי לליכוד בגלל נושאים חברתיים ועזבתי אותו בגלל נושאים חברתיים".

 

עדכונים שוטפים - גם בטוויטר של ynet

 

עם או בלי שאלות קשות, פוליטיקאי שעולה לרכבת מקבל כצפוי יחס של סלב. כולם מצביעים עליו, נוסעים מחמיאים לו, חיילים מבקשים לעשות איתו סלפי, מכל עבר נשמע הביטוי "רפורמת הסלולר" ובחורה צעירה מוסיפה "אני אוהבת אותו". אלא שהמטרה של כחלון - לתרגם את האהדה הזאת למנדטים - עדיין עומדת בסימן שאלה. "אין ספק שיש פגיעה מוראלית", הוא אומר בהתייחס לסקרים. "כשמציגים 10 מנדטים המורל עולה, וכשמציגים שבעה המורל יורד. אבל הסקר האמיתי יהיה ביום הבחירות. יש לנו קו שלא זזים ממנו גם בימי חורף וקיץ, וזה הקו החברתי-כלכלי ופתרונות הדיור".

 

בתחילת הנסיעה הוא פוגש בד"ר סופי כץ (35), נשואה ואם לשניים, שתוקפת אותו במגרש הביתי שלו - משבר הנדל"ן. "אני קהל היעד שלך", היא אומרת לו. "אין לי דירה ואנחנו לא מצליחים לחסוך מספיק. ברור שהבעיה כאן היא ריבית: אנשים מתאבדים על משכנתאות של מיליון שקל במשכורות נמוכות, וכשהריבית תעלה הם ימצאו עצמם מתחת לים בלי יכולת להחזיר. העניין זה לא ההיצע, אלא לגרום למשקיעים להתרחק משוק הדירות להשקעה".

 

אל מול הבקיאות שלה כחלון מנסה לספק הסבר מתוכניתו הכלכלית: "על פניו הטענה שלך צודקת, אבל זה רק חלק מהפיתרון. זה לא נכון לפתור בעיה אחת וליצור אחרת. זה מסובך להפריד ריביות למשכנתאות. צריך לייצר מקורות הון אחרים מאלה שיש היום, צריך ליצור תחרות לבנקים, צריך ליצור היצע, אחרת לא נצליח להוריד את מחיר הדירות. כרגע יש מחסור של 150 אלף יחידות דיור וכל דירה שמתרוממת מיד קונים אותה. את שוכרת במחיר גבוה כי בעל הבית מנצל אותך. הבת שלי משלמת 6,000 שקל בחודש. זה נובע ממחסור".

 

סופי שואלת אם אפשר להביא לארץ קבלנים סינים אבל כחלון עונה בשלילה ועוקף אותה משמאל: "קבלנים לא יוכלו להחזיק את הקרקע ולספסר בה. יהיה מס לאלה שדוגרים על קרקעות. צריך לתת הזדמנויות גם לקבלנים יותר קטנים". כשהוא ממשיך בדרכו היא אומרת: "יש לו כוונות טובות. אני שוקלת להצביע לו כדי להעניש את אלה שהבטיחו ולא קיימו. שוק הדיור הגיע כבר למצב נפיץ ואף אחד לא רוצה לגעת בתפוח האדמה הלוהט הזה. אני לא יודעת אם הוא יצליח לשנות".

 

 

החשש של כחלון הוא שהנושא המדיני-ביטחוני ישתלט על סדר היום, ולדבריו גם העיסוק בדו"ח מבקר המדינה על מעון ראש הממשלה מסיט את הדיון מהעיקר: "בדו"ח יש דברים קשים.

לא נעים לשמוע שראש הממשלה ומשפחתו מתנהלים בצורה כזאת. אבל זה למבחן הציבור. כשזה הופך לחלק המרכזי, אנחנו שוכחים את הבעיות האמיתיות שלשמן הגענו לבחירות".

 

- אולי היית צריך קמפיין יותר נשכני?

"יכול להיות, אבל יש קמפיינרים שיושבים וחושבים ואני ממושמע, הסגנון שלי לא ישתנה בעקבות סקרים".

 

כחלון התייחס גם לנושא התחבורה הציבורית: "במדינת ישראל התחבורה הציבורית תמיד הייתה בעדיפות שנייה להשקעה לעומת הרכב הפרטי. אבל תחבורה ציבורית וחיבור הפריפריה למרכז אלה משימות לאומית וסוגיות חברתית מהמעלה הראשונה. לחיבור הפריפריה למרכז יש השלכות דרמטיות על הכלכלה ועל היכולת של מאות אלפי אזרחים להתפרנס בכבוד ולרכוש דירה.

 

"זמינות הקווים, איכות התשתיות, עמידה בלוחות זמנים וסנכרון בין אמצעי תחבורה שונים, הם משימה לאומית. כדי לנצח את משבר הדיור צריך לנצח גם בקרב על התחבורה הציבורית ואת זה בדיוק אני מתכוון לעשות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון שרון
כחלון ברכבת לתל אביב, הבוקר
צילום: ירון שרון
מומלצים