שתף קטע נבחר

מה עדיף: כיתת מחוננים או מסגרת חד-שבועית?

אם ילדיכם אותר כמחונן אתם ודאי עומדים בפני הדילמה לאיזו מסגרת עדיף לשלוח אותו, כזו שבה לומדים אחת לשבוע או כיתת מחוננים. בדקנו מה ההבדלים בין שתי המסגרות, ומה חשוב לקחת בחשבון לפני שמחליטים

אם ילדכם אובחן כמחונן, וזכיתם שבאזור מגוריכם יש מסגרות שונות למחוננים, אתם ודאי ניצבים בפני התלבטות לא פשוטה: האם לשלוח אותו למסגרת למחוננים, כיתה או בית ספר שבהם לומדים ילדים כמותו, או למסגרת חד שבועית, שבה הוא לומד עם ילדים מהעיר מכל בתי הספר פעם בשבוע. 

 

אילו שיקולים עליכם לקחת בחשבון לפני ההחלטה וכיצד תדעו איזו מסגרת מתאימה לילד שלכם? יחד עם מנחם נדלר, ראש אגף מחוננים במשרד החינוך, ואלין קשטכר, יועצת ומדריכה בתחום הרגשי של האגף למחוננים במשרד החינוך, בדקנו.

 

רוצים לדבר עם עורכי וכתבי ynet? כתבו לנו בטוויטר

 

"חשוב להבין את הערך שיש למתן מענה חינוכי ייחודי מותאם לאוכלוסיית התלמידים המחוננים", קובעת קשטכר. "המחוננות איננה רק תוצאה במבחן, אלא בעיקר חוויה פנימית שלמה השונה באופן איכותי (לא כמותי) מהממוצע. היא לא טובה יותר או טובה פחות, היא פשוט אחרת. בנוסף ליכולת קוגניטיבית כללית גבוהה מהממוצע, מדובר באנשים שלרבים מהם תכונה מולדת של מערכת העצבים החווה גירויים, פנימיים וחיצוניים, ומגיבה עליהם בעוצמה גבוהה הרבה יותר מהממוצע.

 

"משמעות הדבר שלחלקם יש רמת אנרגיה גבוהה במיוחד ,דמיון מפותח, תהליכי חשיבה מתקדמים של ניתוח וסינתזה,

יכולת להבנת מושגים מופשטים שאינם תואמים את גילם הכרונולוגי, חשיבה רב תחומית מהירה ומסתעפת. חשוב שכל הורה וכל תלמיד מחונן יעמיקו את ההבנה והמודעות שלהם למשמעות המחוננות במובן השלם שלה".

 

כיצד זה משפיע על הצורך במסגרת ייחודית עבורם?

"החוויה הייחודית שלהם ותחומי העניין יוצאי הדופן מקשים על תחושת השייכות", מסבירה קשטכר. "ילדים מחוננים רבים מתמודדים עם החוויה של להיות לא מובן. מחקרים מראים שהמחוננות יכולה להעניק גורמי פגיעות, אך גם גורמי חוסן. רמת החוסן של הילד המחונן תלויה מאוד בסביבה בכלל ובסביבה החינוכית בפרט. המחוננות דורשת התאמות בהורות, בהוראה ובייעוץ".

 

מה עושים אם ילד לא רוצה ללמוד בתוכנית למחוננים?

"האיתור לתוכניות המחוננים וההחלטה האם להשתתף בהן אינן משנות את מהות החוויה של המחוננות, כפי שחווה אותה התלמיד וחווים אותה הוריו. לכן, הורים שחושבים שעדיף שהילד לא ישתתף כדי שלא יהיה שונה או כדי לא לעורר קנאה או בעיות אישיות וחברתיות אחרות חייבים להבין שהמחוננות יכולה לעורר בעיות אלו, בין אם התלמיד משתתף בתוכנית ובין אם לאו.

 

"צמצום הקשיים והגברת הסיכויים להביא למימוש ולשגשוג של התלמיד תלויים בראש וראשונה בהבנת המחוננות במובנה הרחב ביותר וביצירת סביבה משפחתית וחינוכית שתומכות ונותנות מענה מתאים. לחילופין, הורים שדוחפים את ילדם להשתתף בתוכניות למחוננים בניגוד למוטיבציה הפנימית של הילד גם הם אינם מבטיחים מימוש ושגשוג.

 

"אי לכך, ההחלטה האם להשתתף בתוכנית המחוננים חייבת לקחת בראש וראשונה את המוטיבציה הפנימית של הילד. השתתפות בתוכנית המחוננים מאפשרת לתלמיד המחונן לפגוש תלמידים החווים חוויה דומה יותר לשלו, היא מאפשרת לו לעסוק בתחומי דעת המעניינים אותו ואינם נלמדים בתוכנית הליבה וכן מאפשרת למידה בדרכים ובשיטות מגוונות וייחודיות העונות באופן ישיר על מכלול המאפיינים של המחוננות: רמת אנרגיה, רגישות חושית, חשיבה רב תחומית, מסתעפת, יכולת הפשטה והכללה ויכולת הנמקה המעלות שאלות מורכבות ודורשות תשובות מורכבות".

 

מהן האפשרויות העומדות בפני התלמיד המחונן?

"כיום קיימות שתי מסגרות עיקריות למחוננים, בנוסף לתוכניות ארציות", אומר נדלר:

 

מסגרת של יום לימודים אחד בשבוע 

מסגרת שכזו פועלת ב-57 מרכזים אזוריים למחוננים הפרוסים ברחבי הארץ, מתל חי שבצפון ועד אילת בדרום. התלמיד יוצא יום אחד בשבוע מבית ספרו הרגיל ומשתתף ביום לימודים מלא במרכז העשרה אזורי עם תלמידים מחוננים נוספים בגילו.

 

 

בגיל בית הספר היסודי השתתפות זו דורשת יכולת הסתגלות טובה למעברים, יכולת להסביר לחברים מדוע הוא נעדר באופן קבוע ביום מסויים ויכולת להשלים את מה שהפסדתי מבחינה לימודית - אך בעיקר מבחינה חברתית.

 

תלמיד שמצליח להשתתף רוכש מיומנויות חשובות ביותר. אין ספק שהסביבה, קרי בית הספר, המרכז האזורי והבית, חייבים לתמוך בכך בכל דרך. התרומה הקוגניטיבית, החברתית והרגשית של מרכזי ההעשרה לילדים מחוננים גבוהה מאוד ומסייעת להתפתחותם האישית, הערכית והחברתית.

 

מסגרת כיתת מחוננים

מסלול זה פועל בשבעה בתי ספר יסודיים וב-33 בתי ספר על יסודיים ברחבי הארץ. במסגרת כיתת המחוננים, הפועלת שבוע מלא בתוך בית ספר רגיל, התלמיד נמצא כל השבוע בכיתה שבה כל התלמידים אותרו כמחוננים. בגיל בית הספר היסודי השתתפות בתוכנית זו דורשת יכולת לא לאבד את "עצמי" בתוך קבוצה שיותר דומה לי. בנוסף היא דורשת בטחון עצמי שאינו נשען רק על היכולת האינטלקטואלית ויכולת להתמודד עם ציפיות של הסביבה, הורים ומורים, שלעתים אינן ריאליות ואינן מתאימות ל"עצמי".

 

בגיל בית הספר העל יסודי ההשתתפות בתוכנית זו דורשת יותר התמודדות עם הקונפליקט בין הצורך בשייכות ובמעורבות חברתית עם קבוצת השווים, לבין הצורך בנבדלות. גם בכיתות אלה מלמדים באסטרטגיות הוראה מגוונות המותאמות להוראת מחוננים, תוך דגש רב על העשרה, העמקה וחקר בתחומי הדעת השונים, לצד מענה חברתי ורגשי לתלמידים.

 

האם יש הבדל בין ההמלצה על מסגרת בן גיל היסודי לעל-יסודי?

"בגיל בית הספר היסודי, בחלק גדול של המקרים, רואה האגף למחוננים ומצטיינים ערך רב לשילוב בין למידה בבית הספר הקהילתי הרגיל של הילד לבין למידה במרכז המחוננים האזורי (יום בשבוע). במעבר לחטיבת הביניים הצורך במסגרת כיתת מחוננים גובר ולכן האגף נותן מענה רב יותר בהפעלת כיתות בגילאים אלו".

 

האם ילד יכול לבחור לאיזו תוכנית הוא ישתייך?

"לא, אך כמובן שתלמיד שמשוייך לכיתת מחוננים ואינו מעוניין ללמוד בה, אינו מחוייב לעשות זאת והוא יופנה על פי בקשתו לאחד המרכזים האזוריים (מרכזי יום בשבוע) הסמוכים למקום מגוריו. 

במעבר לעל יסודי נדרשים תלמידים המבקשים ללמוד בכיתת מחוננים במבחן קבלה נוסף. בחלק מכיתות המחוננים משלבת תכנית הלימודים במסלול למידה גם במרכז האזורי".

 

רוצים לדעת עוד? כל הפרטים על תוכנית אלפא למחוננים - כאן

 

 

 





 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מחוננות. לא רק תוצאה במבחן
צילום: shutterstock
מומלצים