שתף קטע נבחר

ילדים, אל תפלו ברשת

כיצד יכולים הורים ומחנכים לעבוד עם הילדים במציאות המורכבת של פייסבוק, טוויטר וואטס-אפ? עיון במחקריה של ד"ר גילה כהן זלכה על תקשורת עם ילדים, בעידן המדיה והרשתות החברתיות

*התכנים במדור זה מוגשים בשיתוף עם המוסדות האקדמיים המציגים

 

המדיה החדשה מציעה לילדינו מידע רב, מודלים רבים של התנהגות ותקשורת חברתית מסוג חדש. מצד אחד, הרשתות החברתיות כגון פייסבוק, טוויטר, וואטס-אפ ודומיהן פותחות בפני הילדים מרחבים חדשים להתפתחות אישית וחברתית, ומצד שני, הם נחשפים למציאות מורכבת שבה יש טשטוש גבולות בין פרטי לציבורי ובין אינטימיות לשיתוף. מלבד הזדמנויות חדשות יש ברשת גם סיכונים חדשים אשר לא ידענו בעבר.

 

ד"ר גילה כהן זלכה פותחת בפנינו שער למציאות המורכבת הזו, במטרה לסייע בידי הורים ומחנכים לתקשר עם הילדים בני הדור החדש, להעצים אותם ולהוביל אותם ביד בטוחה לצמיחה אישית וחברתית. "המחקרים שערכתי על ילדים ומדיה לגווניה, כמו גם עבודתי רבת השנים בשטח עם הורים וילדים, חונכים ומחנכים, הביאה אותי לגיבוש דרך היסודות, שיטה חדשנית לעבודה עם ילדים בעידן שלנו", מסבירה ד"ר כהן זלכה.

 (מתוך האתר: www.iclipart.com) (מתוך האתר: www.iclipart.com)
(מתוך האתר: www.iclipart.com)
 

מחקריה גובשו ויצאו לאור השנה בשני ספרים, האחד פונה להורים והשני מיועד למחנכים וחונכים, בהם מוצגת השיטה-המודל החינוכי לעבודה עם ילדים. השיטה מעניקה כלים מעשיים כגון תרגילי משחק, יצירה, המחזת סיטואציות ודמיון מודרך, וכן טכניקות להתמודדות עם פחדים, שינויים, כעסים, אלימות ועוד. "במהלך כתיבת המחקרים עלתה בי הבנה עמוקה שההורים והמחנכים זקוקים להעצמה ולחיזוק, על מנת שיוכלו להתמודד עם המשימה המורכבת של חינוך וליווי הילדים", מסבירה החוקרת את העובדה שהכלים היישומיים מכוונים גם למבוגרים.

 

זה לא סוד שהאופן שבו המבוגרים מגיבים למעשי הילדים משפיעה עליהם ותורמת להיווצרות של דפוסי התנהגות. דרך ההתמודדות שמציעה ד"ר כהן זלכה כוללת מתודות חינוכיות, פסיכולוגיות ורוחניות, בשילוב ייחודי של מזרח ומערב. העצמת המבוגרים כוללת התנקות מפחדים, קבלה עצמית ואימוץ שפה שמסריה אכפתיות והקשבה.

 

השיטה מבוססת על שלושה יסודות, שהם למעשה הכלים המרכזיים במלאכת החינוך: תקשורת חיובית, קבלה וחיבור לעוצמות. בתקשורת חיובית, הכוונה קודם כל לקיום דיאלוג משמעותי עם הילד ומתן התחושה שאנחנו כאן אתו ובשבילו. קבלה משמעותה קבלת עצמנו כפי שאנחנו וגם קבלת האחר ובכלל זה הילד, כמו שהוא. "אין הכוונה שלא צריך להשתנות, אלא לקדם תהליך של התפתחות ותיעול העוצמות של הילד לאפיקים חיוביים", מסבירה ד"ר כהן זלכה. החיבור של אדם לעוצמות שקיימות בו מתאפשר לאחר שהוא מתנקה ממשקעים שצבר - פחדים מיותרים ומחשבות מעכבות.

 

יתרונות וחסרונות ברשת החברתית

חלק גדול במחקרה הקדישה ד"ר כהן זלכה לתחום הרשתות החברתיות, ומצאה כי יש בכוחן לספק צרכים חברתיים. ילדים רבים מרגישים שהרשת החברתית מהווה ספירה חלופית ולעיתים מפצה לסיפוק הצרכים הבין-אישיים שלהם. פעילותם ברשתות החברתיות הולכת ותופסת מקום משמעותי בחייהם ויש לה יתרונות וחסרונות.

 (מתוך האתר: www.iclipart.com) (מתוך האתר: www.iclipart.com)
(מתוך האתר: www.iclipart.com)

מצד אחד היא מאפשרת לילדים בעלי קשיים חברתיים "להיות בעניינים", להתבלט דווקא במציאות הווירטואלית ודרכה למצוא חברים במציאות הריאלית. מצד שני, האינטרנט מזמן סיכונים רבים, כולל חשיפה לאתרי הימורים ופורנו. בנוסף, ישנו טשטוש של גבולות וערכים: ילדים אינם יודעים תמיד מה ראוי להישאר חסוי ומה ראוי לשיתוף, מתי הומור הופך להשפלת הזולת ומתי יד קלה על המקלדת הופכת לעבריינות של ממש. מסרים עוברים בדרך משובשת ומובילים לעתים קרובות למשברים וקונפליקטים.

 

ד"ר כהן זלכה טוענת, שאם אנשי החינוך, החל ממסגרות הגן, ילוו את הילדים הגולשים באינטרנט ויעבירו את המסר שגם שם ישנם חוקים וכללי התנהגות, הסביבה הווירטואלית תיתפס כפרוצה פחות. "כאשר ילד מרשה לעצמו להכפיש חבר ברשת החברתית, הוא ירשה לעצמו לנהוג באלימות גם במציאות. העבריינות הווירטואלית משחיתה, ולאחר שהרסן הותר, הדרך חזרה איננה פשוטה" היא מסכמת.

 

בין שלל האסטרטגיות שמציע המחקר למחנכים ולהורים, בולט כלל פשוט אחד והוא הנוכחות. אפילו בעת צפייה בטלוויזיה, מתברר שטמונות סכנות לא מעטות. המחקר מגלה, כי ישנם תכנים בעייתיים מאוד המועברים בתכניות הריאליטי. הילדים מחקים התנהגות אלימה שהם רואים בתכניות הריאליטי, הרבה יותר מגילויי אלימות שהם רואים בסרטי בדיה. זאת משום שהם מזדהים עם הדמויות ותופסים את עלילת התכנית כמציאות עצמה. כאשר לא ניתן לאסור על הילדים צפייה בתכניות מסוימות, ד"ר כהן זלכה מציעה להורים לקיים צפייה משותפת. זו הזדמנות לתווך בינם לבין התכנים, להסביר כיצד יש להתייחס לדמויות ולפתח חוש ביקורת.  

 

ד"ר גילה כהן זלכה היא חברת הסגל האקדמי במכללה האקדמית אחוה , ראש המגמה להוראת מדעי החברה והתקשורת באוניברסיטת בר אילן, מרצה וחוקרת בנושא תקשורת הורים וילדים

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים