שתף קטע נבחר

הבהלה במטוס "טורקיש": "הצוות לא תפקד"

בין הישראלים שהיו על מטוס חברת "טורקיש איירליינס" בנפאל, שהחליק על המסלול, היו החברות חגית אמסטר וטלי גלוברזון. בשיחה עם ynet משחזרות החברות שיצאו לטיול גדול אחרי גיל 50: "זה היה סיוט"

"הצוות הטורקי היה בהלם ואף אחד מהם לא תפקד אחרי התאונה, זה היה סיוט". כך שחזרו בשיחה עם ynet חגית אמסטר (56) וחברתה טלי גלוברזון (55), שתי חברות שהחליטו לצאת לטיול הגדול במזרח הרחוק והיו בין 223 נוסעי מטוס "טורקיש איירליינס" שהחליק הבוקר (ד') בשדה התעופה בקטמנדו שנפאל.

 

המטוס נחת בערפל כבד והחליק על המסלול הרטוב בנפאל, אבל במזל רב איש מהנוסעים לא נפגע באורח קשה. נוסעי המטוס הוצאו ממנו באמצעות מגלשות חירום.

 

שעות לאחר התאונה סיפרו הישראליות על החוויה המטלטלת שעברו. "המטוס כבר הגיע לאזור קטמנדו ולא נתנו למטוס אישור נחיתה", משחזרת אמסטר. "המטוס החל לעשות סיבובים באוויר בערך חצי שעה עד שהתחיל לנחות. פתאום המטוס התחיל להתנדנד ושמענו הרבה רעשים. הדברים מתאי האכסון התחילו ליפול והיה בום. זה היה ממש מפחיד ולא נעים".

המטוס על המסלול לאחר שהחליק (צילום: EPA) (צילום: EPA)
המטוס על המסלול לאחר שהחליק(צילום: EPA)

חוויה לא נעימה. גלוברזון ואמסטר ()
חוויה לא נעימה. גלוברזון ואמסטר

אמסטר, שישבה סמוך לחלון השמאלי במטוס, ראתה מול עיניה את ההתרחשות. "אני מביטה החוצה ורואה שהכנף ממש תקועה בתוך ההר. כולם התחילו לעמוד במטוס ולא ידענו מה קרה. הצוות הטורקי היה בהלם ולא תפקד, אף אחד לא אמר לנו מה לעשות ואיך יוצאים מהמטוס. אחרי כמה דקות מישהו אמר שהייתה תאונה ופתח את המגלשות וגלשנו לנו החוצה מהמטוס ואנחנו מחכים עדיין לציוד שלנו שתקוע בנמל תעופה".

 

אמסטר וחברתה גלוברזון יצאו לטיול הגדול לאחר גיל 50 שבמהלכו יבקרו בנפאל והודו. "הכי מפחיד זה שהיה בום ממש חזק והמנוע שמחובר לכנף התחיל להיפרק לחלקים", מספרת גלוברזון. "התחיל לצאת מלא עשן שנכנס גם לתא הנוסעים. החשמל כבה והתיקים בתא המטען נפלו לרצפה. ברגע שהציוד שלנו יגיע אלינו נתחיל את הטיול שלנו".

 

ערן רמות, ראש מרכז פישר למחקר תעופתי, הסביר כי תנאי שדה התעופה בקטמנדו ככל הנראה השפיעו וגרמו למטוס להחליק במסלול. "יש כמה גורמים מהותיים שמקשים על נחיתה בשדה התעופה בקטמנדו שנמצא בגובה רב", מסביר רמות. "יש אוויר דליל, כך שהמטוס טס מהר יותר, הביצועים האווירודינמיים של המטוס יותר נחותים, יכולת העילוי באוויר גבוה יותר עצלים, וכשיש ערפל זה עוד יותר מקשה את הנחיתה".

 

רמות מציין כי העובדה שהמטוס החליק לאחר שניסה לנחות פעמיים לפני, ככל הנראה תרמה לסף הלחץ של הטייס. "כשנוחתים במסלול עם גישה בעייתית, אחרי שעה באוויר שבה התבזבז דלק, בניסיון שלישי, זה הרבה יותר מלחיץ והנחיתה חייבת להיות מדויקת. למטוס יש יכולת לנחות במצב כזה ויש גם מכשור מתקדם אבל נדרשת מיומנות גבוהה. באחת החברות הישראליות שנדרשה לנחות בתוואי דומה לקחו את הטייסים לפני לסימולטור שיכין אותם".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים