שתף קטע נבחר

פרטנר: סוף למכירת סלולר ב-36 תשלומים?

קבוצת התקשורת סיימה את 2014 בירידה של 3% בהכנסות ועלייה של 20% ברווח הנקי, אך ספגה קיטון חד בתזרים המזומנים החופשי שלה

התחרות בשוק הסלולר המשיכה לשחוק את התוצאות הכספיות של פרטנר,אף אם בשיעור נמוך יותר משניתן היה לצפות לאור המבצעים האגרסיביים בשוק הסלולר - כך עולה מהדו"חות הכספיים לשנת 2014 של קבוצת פרטנר.

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

קבוצת פרטנר סיימה את 2014 עם הכנסות של 4.4 מיליארד שקל, ירידה של 3% לעומת שנה קודמת. הירידה בהכנסות נבעה מצמצום של 10% בהכנסות ממכירת שירותים, שקוזזה על ידי עלייה של 35% בהכנסות ממכירת ציוד. פרטנר מציינת כי הירידה בהכנסות משירותים היא תוצאה של המשך הורדות המחירים בשוק הסלולר "לרמות נמוכות ביותר".

 

 (צילום: גיל לרנר) (צילום: גיל לרנר)
(צילום: גיל לרנר)

נתון מעניין שמציינת החברה הוא ביחס למספר לקוחותיה שעברו לחבילות מוזלות יותר ב-2014. פרטנר מפעילה את המותג המוזל 012 מובייל שאליו יכולים לעבור לקוחות החברה המעוניינים בתעריפים זולים יותר. "בשנת 2014, בוצעו למעלה ממיליון מעברים של מנויי סלולר בין חבילות תעריפים (כולל מנויים אשר ביצעו יותר ממעבר אחד), עלייה של למעלה מ-50% במספר המעברים בהשוואה לשנת 2013", כותבת פרטנר.

 

העלייה המשמעותית בהכנסות ממכירת ציוד מיוחסות לגידול משמעותי במכירת מכשירי טאבלט והוספה של מגוון מוצרי מולטימדיה שמוכרת החברה. גם שולי הרווח של החברה ממכירת מכשירי סלולר עלו.

 

ברמת ה-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) פרטנר רשמה ירידה של 2% ל-1.09 מיליארד שקל בשנה החולפת. ירידה זו נובעת כמובן מהירידה בהכנסות שקוזזה בחלקה על ידי קיצוץ של 7% בהוצאות התפעוליות.

 

עלייה של 20% ברווח

בשורה התחתונה מציגה פרטנר רווח נקי של 162 מיליון שקל, עלייה של 20% לעומת 2013. השיפור ברווח הוא תוצאה של קיטון משמעותי של 25% בהוצאות המימון של החברה כתוצאה מירידה בהיקף החוב שלה וירידה בהוצאות הצמדה למדד המחירים לצרכן שקוזזה מהפסדים בהפרשי שערי המט"ח ב-2014.

הערה מעניינת במיוחד של פרטנר היא כי "בשנת 2014 חלק ניכר ממכירות הציוד הוצעו בתוכניות פריסה בתשלומים, בהן הלקוח משלם עבור הציוד באמצעות תשלומים חודשיים (בדרך כלל על פני 12 עד 36 חודשים). אולם, קיימת אפשרות כי בעתיד החברה תידרש להגביל את השימוש בתוכניות פריסה לתשלומים עקב השפעתן השלילית על תזרים המזומנים, החלטה אשר עלולה להקטין את היקף מכירות הציוד והרווחיות הנובעת מפעילות זו". כלומר ייתכן שפרטנר לא תוכל להמשיך להציע פריסה לתשלומים ללקוחות הרוכשים מכשירים אצלה כמו שהיא נותנת היום.

 

בתזרים המזומנים החופשי (התזרים מפעילות שוטפת פחות התזרים לפעילויות השקעה) ספגה פרטנר חבטה לא פשוטה, כאשר התזרים ירד מ-1.04 מיליארד שקל ב-2013 ל-520 מיליון ב-2014. ירידה של 38%.

 

הירידה בתזרים המזומנים מיוחסת לגידול בהיקף מכירת ציוד בתשלומים וירידה בפדיון תשלומים עבור מכירת ציוד בתקופות עבר.

 

במהלך 2014 רשמה פרטנר ירידה של 119 אלף מנויים. עם זאת עיקר הירידה (118 אלף) נבע מאובדן של מנויי פרי-פייד, כלומר כאלו שרוכשים את השירותים בתשלום מראש (כרטיסי חיוג), כאשר החברה איבדה רק 1,000 מנויי פוסט פייד, המשלמים על חבילות בחשבונית חודשית. נתח השוק הסלולרי של החברה (בהתבסס על מספר מנויים) נכון לסוף שנת 2014 מוערך בכ-28%, בהשוואה ל-29% בסוף שנת 2013.

 

פרטנר המשיכה לספוג ירידה בהכנסה החודשית הממוצעת פר מנוי (ARPU). הכנסה זו ירדה ב-10% מ-83 שקל ב-2013 ל-75 שקל. הירידה משקפת את המשך השחיקה במחירים עקב התחרות העזה בשוק.

 

מנכ"ל פרטנר חיים רומנו התייחס לתוצאות ואמר כי "שנת 2014 התאפיינה בעליית מדרגה נוספת ברמת התחרות בשוק התקשורת בישראל וכתוצאה מכך בשחיקה בהכנסות וברווחיות של החברה. יחד עם זאת, נשארנו נאמנים ליישום האסטרטגיה של החברה והמשכנו לקדם את אבני היסוד שבבסיסה: השקעה בטכנולוגיה וחדשנות ומיקוד בחוויית הלקוח".

 

לדברי רומנו, "נקטנו בצעדים נוספים לחיזוק החוסן הפיננסי של החברה. הקטנו את החוב נטו של החברה ב-388 מיליון שקל נוספים ובסוף שנת 2014 הסתכם החוב נטו ב-2.6 מיליארד שקל ירידה של 2.2 מיליארד שקל מיוני 2011. המשכנו להתאים את מבנה ההוצאות והמודל התפעולי של החברה למציאות העסקית המשתנה בשוק התקשורת, ובמהלך 2014 הקטנו את ההוצאות התפעוליות של החברה ב-201 מיליון שקל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים