שתף קטע נבחר

חודש ל"טיסת השוקולד": ישראייר לא פעלה נגד הנוסעים שהתפרעו

חודש שלם עבר מאז פרסום הסרטון שהסעיר את המדינה, וחברת התעופה לא נקטה כל צעד נגד הנוסעים שהתפרעו פרט למניעת טיסתם עמה. זאת בניגוד להבטחות שמנכ"ל וסמנכ"ל החברה פרשו בראיונות ל-ynet לפיהן לא יעברו על המקרה לסדר היום ו"יפעלו בחומרה". ישראייר: "השיח חשוב מקנס כספי, עומדים מאחורי הצוותים שלנו"

"בימים הקרובים כל הפונים אלינו יבינו שאנו מחמירים יותר מכל. מטרתנו היא לייצר סמכות והרתעה ולא רק הרתעה המתמסמסת כמו באירועים אחרים". כך אמר ל-ynet גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של קבוצת ישראייר, שבוע לאחר הטיסה שבמהלכה תקפה קבוצת נוסעים את צוות האוויר ובמרכזה הדייל שחטף את מרבית האש.

סמנכ"ל ישראייר, גיל סתיו. לא פעל נגד הנוסעים ()
סמנכ"ל ישראייר, גיל סתיו. לא פעל נגד הנוסעים

עוד לפני כן, ביום א' 22 בפברואר, למחרת פרסום הסרטון ב-ynet, התייצב מנכ"ל החברה אורי סירקיס אל מול מצלמות אולפן ynet ואמר: "אנחנו לא עוסקים באכיפה, אנחנו עוסקים בהטסה של נוסעים ברחבי העולם. אנחנו לא משטרה". אולי אז כבר אפשר היה להבין את העתיד לבוא: חודש שלם עבר מאז התקרית האלימה המבישה, וחברת ישראייר לא נקטה כל צעד שהוא כנגד מי מנוסעי המטוס - חוסר פעולה מביש לא פחות מהתקרית עצמה.

 

במהלך השבוע הראשון שלאחר התקרית, שאלנו את אנשי החברה פעם אחר פעם כיצד הם מתכוונים לפעול כנגד הנוסעים, מה הם ההליכים המקובלים בחברה במקרה זה, והאם ומתי הם מתכוונים לפנות למשטרה. תשובות, מיותר לציין, לא קיבלנו, אלא רק הסברים לפיהם נפתחה בדיקה פנימית של המקרה בחברה, שעל ממצאיה ידווח בהמשך.

 

במקביל, פנינו למספר עורכי דין לענייני תעופה, על מנת לקבל חוות דעת משפטית בעניין. התשובה היתה חד משמעית: יש לישראייר בסיס מוצק להגשת תלונה במשטרה כנגד הנוסעים. על פי הערכת עו"ד רון גנט, היועץ המשפטי של איגוד הטייסים הישראלי וגדי אלבז, לשעבר היועץ המשפטי של מנהל התעופה האזרחי, העונש שניתן היה להטיל על המשתתפים בסרטון יכול להגיע עד חמש שנות מאסר.

 

"בחוק הטיס נקבעה סנקציה פלילית בגין אי עמידה בחובת התנהגות נאותה ואי הציות לקברניט הטיסה כאשר העונש בגין כך יכול להגיע לעד שנת מאסר ובמקרה בו יקבע כי אותו אדם התנהג באופן העלול לסכן את ביטחונו של כלי הטיס - העונש יכול להגיע גם עד חמש שנות מאסר",

מסרו השניים בחוות הדעת המשפטית שפורסמה ב-ynet, אך בחברה בחרו שלא לפנות למשטרה ולהסתפק במכתב ההתנצלות של המשפחה בפני ישראייר.

 

גם חודש אחרי, התמונות, הצרחות האיומות של הנוסעות והקללות המבישות של הנוסע האלים שקם ממקומו ואיים לתקוף פיזית את הדייל, עדיין חקוקות היטב במוחו של כל מי שצפה בסרטון. למרות התחקיר הפנימי, מקיף ככל שיהיה בישראייר, עדיין נשאלת השאלה איזו דוגמה נותנת חברת התעופה הישראלית לציבור. מדוע לא פעלה החברה נגד הנוסעים במהירות עם חזרתם לארץ, מדוע לא עשתה זאת גם שבועיים וגם חודש לאחר מכן. וכן, גם על מנת ללמד אותם לקח ולהציג לנוסעיה, לדייליה ולכלל עם ישראל שההתנהגות המכוערת הזו - אינה מקובלת.

 

ישראייר: "השיח חשוב מקנס כספי"

בתגובה לטענות שהועלו בכתבה אומר גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק והמכירות של החברה: "אכן חודש שלם עבר מאז מקרה טיסת השוקולד של ישראייר לורנה. בתחקיר מקיף שביצענו עלה כי הצוותים פעלו לפי הנהלים לאורך הטיסה, קבלת ההחלטות הייתה נכונה הן באוויר והן בדיווח למשטרה ביעד הנחיתה והן בהיערכות לטיסה חזרה לארץ.

נוסעי "טיסת השוקולד" בחזרתם לארץ. מנועים מלטוס עם החברה ()
נוסעי "טיסת השוקולד" בחזרתם לארץ. מנועים מלטוס עם החברה

"כפי שאמרנו בתחילת הדרך אנחנו שמחים מאוד שהנושא עלה למודעות הציבורית ולראייה הגל הגדול של סרטונים, כתבות ואתרים שנוצרו בעקבות המקרה. התופעה הנ"ל מייצרת שיח והרתעה ציבורית חשובים מאוד ובהרבה מקרים אפקטיביים יותר מהקנס הכספי.

 

"לאחר מקרה זה ביצעה רת"א (רשות התעופה האזרחית) ישיבה מיוחדת עם משטרת נתב"ג על מנת לדון בנהלים ובתגובות למקרים דומים, בעקבותיה הוחמרו ההנחיות לחברות תעופה לפעול במקרים דומים.

הנוסעים במקרה זה עדיין מנועים לעלות לטיסות ישראייר זאת למרות בקשתם.

 

 "צוותי הקרקע והאוויר שלנו מוכשרים למקרים שכאלו וכחברת תעופה שאחראית על בטחון הנוסעים והטיסה אנו מתייחסים בתדרוכים לכל אירוע חריג וכאמור אנו עומדים מאחוריהם בכל הקשור להתנהלות בטיסת השוקולד.

 

"הראייה הטובה ביותר להשפעה של חשיפת מקרים כאלו הנה השינוי בהתנהגות שאנו רואים בעקבות ההד של 'טיסת השוקולד'".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים