שתף קטע נבחר

דיווח: "הטייס ננעל מחוץ לתא הטייס"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי מקלטות הקופסה השחורה של טיסת "ג'רמן ווינגס" עולה כי אחד הטייסים ננעל מחוץ לתא הטייס בטרם ההתרסקות בהרי האלפים. גורם המעורה בחקירה: "אפשר לשמוע אותו מכה על הדלת בחוזקה"

העיתון האמריקני "ניו יורק טיימס" מדווח הלילה (יום ה') כי אחד הטייסים במטוס האיירבוס A320 הגרמני של חברת "ג'רמן ווינגס" נותר נעול מחוץ לתא הטייס לאחר שעזב אותו דקות לפני שהמטוס החל לאבד גובה ובסופו של דבר התרסק.

 

"הטייס דפק על הדלת ולא נענה בתשובה. הוא היכה על הדלת בחוזקה, ועדיין לא הייתה תשובה", סיפר לעיתון גורם המעורב בחקירת התרסקות המטוס. הוא הוסיף: "אפשר היה לשמוע איך הוא מנסה לפרוץ את הדלת". הגורם הבכיר אמר כי תחילה השיחה בין הטייסים הייתה מאוד רגועה, אך אז נשמע כי אחד הטייסים יצא מהקוקפיט ולא הצליח להיכנס שוב.

הקופסה השחורה ניזוקה, אך קובץ הקול יפוענח  (צילום: BEA) (צילום: BEA)
הקופסה השחורה ניזוקה, אך קובץ הקול יפוענח (צילום: BEA)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

שרידי המטוס כפי שנמצאו בשטח  (צילום: BEA) (צילום: BEA)
שרידי המטוס כפי שנמצאו בשטח (צילום: BEA)
 

 

"אנחנו לא יודעים מה הסיבה שבגינה אחד הטייסים יצא החוצה", אמר הגורם. "אך מה שבטוח זה שבסוף הטיסה, הטייס השני היה לבד ולא פתח את הדלת". במשך כ-10 דקות תמימות הנמיך מטוס האיירבוס A320 באופן הדרגתי עד להתרסקות, עובדה שעשויה ללמד שהמטוס היה עדיין בשליטת הטייסים או הטייס האוטומטי. במשך אותן דקות ניסו פקחי הטיסה להשיג את הטייסים, אך אלו לא השיבו וגם לא שידרו אות מצוקה. המטוס התנגש בקרקע במהירות רבה שלא הותירה סיכוי ל-150 הנוסעים ואנשי הצוות.

 

החוקרים מנסים להבין מדוע התרסקה טיסה 9525 מעל האלפים הצרפתיים, בדרך מברצלונה לדיסלדורף, ולפי הדיווח בעיתון האמריקני, ייתכן שהתמונה מתבהרת כעת. החוקרים כבר עמלים על פענוח הקופסה השחורה שבה ההקלטות מתא הטייס. קובץ הקול נמצא תקין והוא עשוי לשפוך אור על נסיבות האסון. "מיפוי אזור האסון עלול להיות משימה מורכבת שתימשך כמה ימים ואולי אף שבועות", הזהיר ג'ים היל, שעמד בעבר בראש צוות בטיחות לאומי.  

 

חוקרים מסוכנות BEA הצרפתית לחקירת אסונות תעופה אמונים על איסוף חומרי החקירה הנוכחית. אף שאין חשד כי מאחורי ההתרסקות עומדת פעולת טרור, נוהגים באזור ההתרסקות כבזירת פשע. חלק מהחוקרים יעסקו בהמשך בהאזנות להקלטות של הטייס, בהתבסס על ארבעה מיקרופונים בתא שתיעדו שיחות בין הטייסים לצוותי הקרקע. הם ינסו להתחקות אחר רמזים בקולו של הטייס אך יחפשו גם אחר קולות נפץ ברקע. פסיכולוגים בצוות החקירה יסייעו אף הם בניתוח הקולות המוקלטים, כדי לבדוק אם מדובר במצבי שכרות, עייפות או כעס של אנשי הצוות זה על זה.

 

קופסה שחורה. גם בדיקות מיקרוסקופיות יסייעו ()
קופסה שחורה. גם בדיקות מיקרוסקופיות יסייעו
 

ההקלטות מתא הטייס צפויות להיות מעניינות מאוד גם אם יהיו שקטות, כך אמר סטיב הול, חוקר תאונות. הנתונים המוקלטים מאפשרים מעקב אחר 25 שעות הטיסה האחרונות ועל מצבו של כל חלק כמעט במטוס. הול הוסיף: "גם מאופיו של ההרס אפשר ללמוד על נסיבות התאונה". אלן דייל, חוקר בטיחות אוויר בעברו, הבהיר כי ההקלטות של אנשי הצוות יכולות לשפוך אור רב על החקירה ולקבוע את כיוונה.

 

ארבע הסיבות העיקריות שעלולות להוביל להתרסקות הן טעות אנוש, בעיה טכנית, מזג אוויר או פעולה חבלנית - ולעתים שילוב של כמה מהן. דייל הסביר כי בדרך כלל "מדובר בהרכבת פזל שרבים מחלקיו חסרים. עליך לשלול את הדברים שלא קרו". לאחר מיפוי ההריסות וצילומן שאלת המפתח היא - מה חסר. אם מדובר למשל במנוע, או בחלקי זנב המטוס, אפשר ללמוד מה נשבר קודם להתרסקות או באיזה חלק שלו אירעה תקלה שגרמה לתאונה. חלקי מתכת שיימצאו בזירה יסייעו אף הם למקד את החקירה, וניתן ללמוד מהם מה אירע למטוס.  

 

למשל, אם המטוס נאלץ לעבור את גבולות היכולת שלו והתרסק בשל כך - יימצאו ראיות לכך. בבדיקות מיקרוסקופיות של מתכות המטוס אפשר יהיה ללמוד אם עייפות החומר גרמה לתאונה, ואולי תימצא קורוזיה שתעיד על כך. אם אירע פיצוץ במטוס, בדיקת המתכות תעיד גם על כך. בצרפת מעריכים לפי שעה שהמטוס לא התפוצץ באוויר, ולפי פיזור השברים נראה כי פגע בקרקע בעודו שלם.

אבל כבד בבית הספר הגרמני שאיבד תלמידים ומורים  (צילום: AFP) (צילום: AFP)
אבל כבד בבית הספר הגרמני שאיבד תלמידים ומורים (צילום: AFP)

עובדות "ג'רמן ווינגס" בקלן  (צילום: EPA) (צילום: EPA)
עובדות "ג'רמן ווינגס" בקלן (צילום: EPA)

אביו של אייל באום ז"ל ואחותו  (צילום: רענן בן צור) (צילום: רענן בן צור)
אביו של אייל באום ז"ל ואחותו (צילום: רענן בן צור)
 

דקה אחר דקה, מבדיקת הבטיחות עד האסון

ביום שני, יממה לפני ההתרסקות, עבר המטוס בן ה-24 בדיקת בטיחות שגרתית בשדה התעופה בדיסלדורף. למחרת, בשעה 08:57, הגיע מגרמניה לשדה התעופה בברצלונה.

 

בשעה 10:01 המריאה טיסה 9525 מברצלונה באיחור קל בעקבות עומס בשדה התעופה, לטיסת החזרה לגרמניה, כ-1,300 ק"מ משם.

 

10:30: הטייסים יוצרים קשר בפעם האחרונה עם מגדל הפיקוח בהודעה שגרתית, שנועדה לקבל אישור להמשיך במסלול לקראת הנחיתה. באותו זמן הגיע המטוס לגובה משוער של 38 אלף רגל, טס בשמי הים התיכון והתקרב לאזור מרסיי.

 

10:31: המטוס מתחיל בהנמכה בלתי מוסברת מעל קו החוף הצרפתי, אף שנתיב הטיסה שלו עובר מהים ליבשה.

 

10:35: במגדל הפיקוח מנסים ליצור קשר עם הטייסים, אך לא מקבלים תשובה.

 

10:40: מיקום הרדאר האחרון של המטוס נרשם בגובה של 6,175 רגל - גבוה רק מעט יותר מהפסגות הדרומיות של הרי האלפים הצרפתיים הממוקמים תחתיו.  

 

חיל האוויר הצרפתי שולח מטוס מיראז' למיקום האחרון שידוע עליו. גורם בחיל האוויר אמר כי מטוס הקרב לא איתר דבר. בסביבות 12 בצהריים הבחינו מסוקי החילוץ בשברי המטוס סמוך לכפר הצרפתי דין לה באן. 

 

לופטהנזה הודיעה שתטיס קרובי משפחה של הנספים שירצו בכך מברצלונה ומדיסלדורף ותדאג להסעתם קרוב ככל האפשר למקום ההתרסקות. הקרובים יקבלו סיוע במרכז תמיכה במרסיי והם מעודכנים באופן אישי על ממצאי החקירה.


פורסם לראשונה 25/03/2015 23:34

 

בהכנת הכתבה השתתפו איתי בלומנטל ועמית קוטלר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מסוק חילוץ מעל הרי האלפים
צילום: EPA
צילום: רויטרס
אבלים על הנוסעים שנספו
צילום: רויטרס
מומלצים