שתף קטע נבחר

טייס, רוצח: 'כיוון את הטייס האוטומטי לקרקע'

האיירבוס התרסק באלפים לאחר שטייס המשנה שינה את הנתונים, בחיפוש בביתו התגלה "ממצא משמעותי". גם לפניו היו מתאבדים: מהקברניט שהפסיד מיליון דולר ועד לטייס שצלל לאוקיינוס. צפו בתיעוד ראשון מאזור ההתרסקות

חוקרי התרסקות מטוס "ג'רמן ווינגס" נזהרים עדיין מהצהרות בנוגע לסיבה שבגינה ריסק טייס המשנה במכוון את המטוס, אבל אמש (יום ה') התברר כיצד בדיוק הפיל אנדראס לוביץ את מטוס האיירבוס של החברה. נתוני משדר האותות מראים כי מתא הטייס שונו נתוני הטייס האוטומטי מ-11,500 מטר ל-30 מטר - מה שהוביל להתרסקות באלפים.

 

עוד חדשות בעולם :

 

בנוסף, צצים עוד ועוד רמזים לכך שייתכן כי לוביץ לא היה כשיר נפשית להטיס את המטוס. כתב המגזין "דר שפיגל" בגרמניה דיווח כי חברים של לוביץ אמרו שבשנת 2009 הוא סבל משחיקה או מדיכאון, ונאלץ להפסיק לזמן מה את אימוני הטיסה שלו. המשטרה הגרמנית אמרה כי בחיפוש בביתו בדיסלדורף התגלה "ממצא משמעותי".  

 

התיאוריה שלפיה לוביץ רצה להתאבד ולכן ריסק בכוונה את המטוס, על 150 הנוסעים ואנשי הצוות שלו, צברה תאוצה מאז הצהריים: החוקרים חשפו כי מהאזנה לקופסה השחורה של המטוס עולה שלוביץ נעל בכוונה את תא הטייס כשהטייס הראשי יצא רגע לשירותים או לבצע משימה אחרת כלשהי - ולא אפשר לו להיכנס בחזרה.

 

אנדראס לוביץ בן ה-28, שריסק את מטוס "ג'רמן ווינגס" ()
אנדראס לוביץ בן ה-28, שריסק את מטוס "ג'רמן ווינגס"

שברי המטוס שנמצאו בהרי האלפים (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שברי המטוס שנמצאו בהרי האלפים(צילום: רויטרס)

במשך כ-10 דקות נשמע הטייס הראשי דופק בחוזקה על הדלת ומנסה לפרוץ אותה - ללא הועיל. החוקרים שמעו בהקלטה נשימות סדירות של טייס המשנה לוביץ, מה שמלמד כי הוא היה בחיים עד לרגע האחרון, והם מעריכים כי הוא ריסק את המטוס בכוונה. במשך דקות ארוכות הנוסעים כנראה לא היו מודעים

לדרמה המתחוללת, ורק ברגעים האחרונים, ממש לפני ההתרסקות - נשמעות לראשונה צרחות. לפי הרשויות בצרפת ובגרמניה, ללוביץ לא היה שום קשר ידוע לטרור, ולא נראה שמדובר בפיגוע.

 

התאבדויות של טייסים שלוקחים איתם אל מותם עשרות ומאות נוסעים הם תופעה נדירה ביותר, אבל הן כבר אירעו בעבר. ב-1982 התרסק מטוס נוסעים של Japan Airlines למפרץ טוקיו בדרכו לנחיתה בנמל התעופה האנדה, ו-24 מ-174 הנוסעים ואנשי הצוות נהרגו. בחקירה נקבע כי הטייס הראשי היה לא יציב נפשית. באוגוסט 1994 התרסק מטוס של חברת Royal Air Maroc בהרים מעט אחרי ההמראה מאגדיר שבמרוקו. כל 44 האנשים שהיו עליו נהרגו, והחוקרים קבעו שהטייס התרסק בכוונה כדי להתאבד. ב-1987 התרסק מטוס SilkAir לנהר באינדונזיה וכל 104 יושביו נהרגו - גם אז קבעו חוקרים כי הטייס עשה זאת כנראה בכוונה. ככל הידוע, לפני האסון הוא סבל מקשיים כספיים אחרי שהפסיד סכום עתק, יותר ממיליון דולר, וכן מבעיות במקום העבודה.

בית משפחתו של לוביץ בגרמניה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בית משפחתו של לוביץ בגרמניה(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

ב-1999 התרסקה טיסה 990 של EgyptAir המצרית למימי האוקיינוס האטלנטי אחרי שהמריאה מנמל התעופה JFK בניו יורק, וכל 217 יושביו נהרגו. החוקרים קבעו כי הייתה זו התאבדות: טייס המשנה גמאל אל-בטוטי הפסיק את פעילות המנועים, כיוון את המטוס כלפי מטה וחזר 11 פעמים ברצף על המשפט "אללה אכבר". בקופסה השחורה נשמע הקברניט חובט בדלת מבחוץ ושואל: "מה זה, כיבית את המנועים?". בנובמבר 2013 התרסק מטוס של "מוזמביק איירליינס" בצפון נמיביה, וכל 27 הנוסעים וששת אנשי הצוות נהרגו. חקירה ראשונית הצביעה על כך שהטייס הראשי התרסק בכוונה, אחרי שנעל את טייס המשנה מחוץ לתא הטייס. לפי חלק מהדיווחים, בנו של הטייס מת שנה לפני כן והוא סבל מבעיות בנישואים.

 

טייס דיווח על דחף להתרסק - ולא נפסל

המקרה הנודע האחרון שבו עלה חשד ממשי להתרסקות מכוונת היה של טיסה MH370 של חברת "מלזיה איירלנס", שנעלמה בחודש מרס אשתקד ולא נמצאה עד היום. התיאוריה הזו נתמכה בין השאר על ידי העובדה שהטייס נפרד זמן לא רב לפני כן מאשתו, אולם עד היום היא לא הוכחה.

בעולם מוכר לפחות מקרה אחד שבו חברת תעופה בינלאומית גדולה - "קוואנטס" האוסטרלית - אפשרה לטייס להמשיך להטיס מטוסים אף שהביע מחשבות אובדניות. הוא המשיך להטיס מטוסים עוד שלוש שנים ללא שום תקרית מיוחדת, וב-1982 התפטר כשהוא סובל מהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית חמורה, מחרדה ומדיכאון.

 

ה"סידני מורנינג הראלד" דיווח אשתקד כי הטייס העיד שהוא נאבק בעצמו כמה פעמים כדי לא להיכנע לדחף קשה מאוד לשליטה לכבות את מנועי המטוס. הוא סיפר כי הדבר קרה לו פעם אחת במהלך טיסה לסינגפור, אז היד שלו נעה "באופן לא רצוני" לעבר הידיות בתא הטייס וכי הוא נאלץ להזיז את ידו השמאלית כדי למנוע מעצמו לא להיכנע לדחף. הוא יצא, ורק כשחש רגוע מספיק - חזר למושבו. לפי הדיווח בעיתון האוסטרלי, אחרי שסיפר לעמיתיו על הדחפים שאיתם הוא נאלץ להתמודד הוא נבחן על ידי כמה רופאים, ובסופו של דבר הם קבעו כי הוא כשיר להמשיך להטיס מטוסים.

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

סיבת ההתרסקות של המטוס עוררה היום חרדה בכל העולם. היטיבו לבטא את הבעיה ראשי חברת "לפוטהנזה" (שלה שייכת "ג'רמן ווינגס"), כשאמרו שאין שום

מערכת שיכולה למנוע מטייס לרסקת בכוונה את המטוס. עם זאת, יש בכל זאת כמה דברים שאפשר לעשות כדי לצמצם את הסכנה, ויש כבר מי שטוענים שחברת התעופה לא עשתה די. לפי "לופטהנזה" לוביץ התחיל לעבוד בחברת הבת שלה "ג'רמן ווינגס" בספטמבר 2013, מיד לאחר שסיים את הכשרתו, ומאחוריו היו 630 שעות טיסה בלבד.

 

גורמים בענף התעופה הישראלי אמרו היום לכתבנו איתי בלומנטל, כי בישראל טייס כמו לוביץ לא היה מתקבל לחברות התעופה משום שסף המינימום הדרוש לטייס בחברות הישראליות הוא 2,000 שעות טיסה. "קברניטים בחברות ישראליות מסתובבים בממוצע עם יותר מ-7,000 שעות טיסה ולפעמים הם מגיעים גם ליותר מ-15,000 שעות", הם מסבירים, ומציינים כי העובדה שרוב הטייסים הישראלים באים עם ניסיון של שעות טיסה רבות בחיל האוויר הופכת את הסינון בישראל לאיכותי ומוצלח יותר - הן בריאותית והן נפשית.

תא הטייס במטוס איירבוס A320, כמו זה שהתרסק (צילום: EPA) (צילום: EPA)
תא הטייס במטוס איירבוס A320, כמו זה שהתרסק(צילום: EPA)

בני משפחות ההרוגים באסון המטוס בצרפת (צילום: EPA) (צילום: EPA)
בני משפחות ההרוגים באסון המטוס בצרפת(צילום: EPA)

בענף התעופה מסבירים: "כשטייס מגיע מחיל האוויר אוספים עליו מידע מהחיל, כולל עיון בתיקיו המקצועיים והרפואיים. תנאי קבלת רישיון הטיס הבינלאומי אחידים, אבל חברות התעופה הישראליות אל-על, ישראייר וארקיע מחמירות יותר. בכל שנה נדרש הטייס לעבור מבחני כשירות תקופתיים הכוללים מבחן כשירות רפואי, שני סימולטורים ובהם תרגול מצבי חירום ותקלות, מבחנים עיוניים וטיסה עם בוחן של רשות שדות התעופה. גם בישראל, כמו בכל העולם, לא נערכות לטייסים בדיקות רקע נפשיות כחלק ממבחני הכשירות התקופתיים, אבל בגלל העובדה שהטייסים בישראל נדרשים לעמוד בקריטריונים מחמירים יחסית - הסיכוי

שטייס יפתח נטיות אובדניות מבלי שאיש ישים לב לכך נמוך בהרבה.

 

למרות הטענות שקשה עד בלתי אפשרי למנוע מטייס לרסק בכוונה מטוס, בעוד ועוד חברות תעופה מבינים שעל רקע התרבות החשדות לתופעה הזו ועל רקע הסיקור ההולך ומתרחב שלה - אין ברירה אלא לחפש בכל זאת דרכים לצמצם את הסכנה. מומחי תעופה מדברים על הצורך לדאוג שבקוקפיט יישבו שלושה טייסים ולא רק שניים, וחברת התעופה הנורבגית וחברת הטיסות הזולות איזיג'ט - הפועלת גם בישראל - הודיעו כבר היום על הכנסת תקן חדש במטוסיהן: ממחר (יום ו') בתא הטייס יהיו כל העת שני אנשים, כלומר אם אחד הטייסים ייצא ממנו יהיה חייב איש צוות אחר לשהות בקוקפיט עם הטייס שנשאר בו - עד לשובו של הטייס שיצא. גם קנדה הודיעה כי תאכוף מעתה תקנה דומה.


פורסם לראשונה 26/03/2015 21:04

 

איתי בלומנטל השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אנדראס לוביץ. המניע לא ברור
מומלצים