שתף קטע נבחר

להחזיר את המימונה למקור

בתוך האווירה הגזענית הקשה, אפשר לשאוב השראה מהמימונה, חג שהעלה על נס בצפון אפריקה את הקיום המשותף של יהודים ומוסלמים

פסח הוא חג מורכב: מחד, בפסח מתגלה בפנינו האל משחרר העבדים - האל השומע את המעמד החברתי הנמוך ביותר, מרומם אותו, מטפח אותו ומוביל אותו לחירות ולשוויון. מאידך, בפסח מתגלה האל במלוא אכזריותו - האל הנקמן, השופך את חמתו, הטובח בבכורי המצרים ומשמיד את צבא פרעה.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet

אנחנו השקופים במדים / חייל קרבי

כשר לפסח בעל כורחי / עאסי סמעאן

 

השאלה כיצד "לגאול" את סיפור הגאולה שלנו מן האלימות והאכזריות שבו היא שאלה המלווה את המחשבה היהודית מראשיתה, ואני מבקשת ולהפנות את הזרקור לתרומתה ההיסטורית של יהדות צפון אפריקה למאמץ לחלץ את המסר החיובי וההומניסטי של פסח.

ההכנות למימונה. משמעות של דו-קיום וסולידריות  ()
ההכנות למימונה. משמעות של דו-קיום וסולידריות
 

הזרקור הזה מאיר חג חדשני שיצרה יהדות צפון-אפריקה, שיש לו עדויות עוד מתחילת המאה ה-18 - המימונה. המימונה, שכאמור נחגגת זה יותר מ-200 שנה, היא חג המזל הטוב, השפע והכנסת האורחים. חג שמציין במקורו את החיים המשותפים בין יהודים למוסלמים בצפון אפריקה. החגיגה במימונה היא למעשה היפוך של כל האלמנטים האכזריים בסיפור ההגדה: דלת סגורה מול פתוחה, מצה מול מופלטה, התבדלות היהודים מול הקיום המשותף והסולידריות עם השכנים המוסלמים.

 

הסיפור המכונן של ליל הפסח הוא הדלת הסגורה - המשקוף המרוח בדם שהפריד בין העברים למצרים במהלך הלילה של מכת בכורות. במימונה הסיפור המכונן הוא הדלת הנשארת פתוחה כל הלילה. ממד נוסף המדגיש את ההיפוך שבחג הוא היחס שבין המופלטה למצה. המצה היא לחם העוני, הנאכלת עם מרור. המופלטה (שאופן ההכנה שלה דומה לאופן ההכנה של מצה, רק נמשך מעט יותר זמן), היא לחם השגשוג והרווחה, נאכלת עם דבש וחמאה.

 

המופלטה, מרכיב מרכזי בחגיגות, מעניקה למוסלמים תפקיד קריטי בחג - התפקיד של המוסלמים בחגיגות היה להביא את הקמח הראשון שאחרי הפסח, על-מנת לאפשר את ההכנה של המופלטות: אם אין מימונה בלי מופלטה, הרי שאין מימונה בלי מוסלמים.

 

אלמנט אחרון - הלבוש: הלבוש המסורתי של המימונה - הפז והטורבן - הוא לבוש של מוסלמים. במהלך ערב המימונה היהודים התחפשו למוסלמים, על-מנת לבטל אפשרות, אפילו תיאורטית, להבדיל ולהפריד.

 

למימונה היה תפקיד מרכזי בחייהם של יהודי צפון-אפריקה - היא הייתה משמעותית בחיזוק הזהות היהודית של חברי הקהילה, ובד בבד חיזקה והעצימה את הקשרים בין היהודים לבין החברה הערבית-מוסלמית שסביבם. יהדות צפון אפריקה השכילה לתת מענה לאופי הרצחני של פסח באמצעות יצירות חג היפוך - בדיוק בתום חג הפסח. אפשר גם לראות במימונה חג משלים - לאחר השחרור מעבדות, המימונה מעניקה הבנה כי החיים המשותפים הם שיובילו לשגשוג ולברכה.

 

בתוך האווירה הגזענית הקשה של השנה האחרונה, אפשר לשאוב השראה בחג המימונה מיהדות צפון-אפריקה. מתוך ההבנה כי הזהות היהודית שלנו יכולה להתחזק ולהתעשר מתוך החיים המשותפים בין יהודים לערבים - בשלום ובסולידריות במדינת ישראל. ביחד נאמין כי הזהות שלנו מתחזקת תוך מפגש עם השונה, וכי הקיום המשותף והשוויון יבטיחו לנו את השגשוג והברכה.

 

הרבה נועה סתת, מנהלת המרכז הרפורמי לדת ומדינה. חגיגת מימונה משותפת ליהודים ולערבים תתקיים במוצ"ש במתחם התחנה הראשונה בירושלים ובמשכנות רות-דניאל ביפו

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות המרכז הרפורמי לדת ומדינה
נועה סתת
צילום: דוברות המרכז הרפורמי לדת ומדינה
מומלצים