שתף קטע נבחר

בעתיד נשלם על כל ק"מ נסיעה? תקציב הניסוי אושר

ניסוי בהשתתפות 100 אלף נהגים מתנדבים, אשר יבחן כיצד משפיע מס נסיעה על אופי השימוש ברכב, מתקרב בצעדי ענק. בתגובה לפניית ynet הורה שר התחבורה על הקפאתו והבהיר: "המכרז פורסם ללא אישורי"

"מס הנסועה" מתקרב? אושר תקציב של עשרות מיליוני שקלים לניסוי שייקבע אם המדינה תגבה מס מכל נהג בהתאם למדדים של מרחק וזמן הנסיעה. ניסוי הענק, שנועד לבחון אם הטלת מס משפיעה על הרגלי הנסיעה של נהגים, קיבל אישור תקציבי לפעילות של שנתיים. בתקופה זו יגויסו כ-15 אלף מתנדבים, רובם מיישובים בפריפריה ועד כ-35% מיישובים במרכז הארץ. 

 

  • לכתבות נוספות של שחר הזלקורן: TheCar

 

פקקי תנועה - האם מס גודש ימנע אותם? (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
פקקי תנועה - האם מס גודש ימנע אותם?(צילום: עידו ארז)

 

בחברת נתיבי איילון, המנהלת את ניסוי הענק, מבהירים כי מיד לאחר שתורכב ממשלה חדשה יפעלו להבטחת מלוא התקציב הדרוש לניהול הניסוי, שצפוי להימשך כ-10 שנים ויכלול בשיאו כ-100 אלף מתנדבים. עלות הניסוי במתכונתו המלאה נאמדת בכ-200 מיליון שקלים בשנה. האישור התקציבי מגיע במקביל לפרסום מכרז חדש לקבלת שירותי ניהול לניסוי הענק.

 

עם זאת, בזמן שהחברה הממשלתית "נתיבי איילון" נערכת לקראת ניסוי הענק, במשרד התחבורה זועמים על התנהלותה. בתגובה לפניית ynet הורה היום (ב') שר התחבורה, ישראל כץ, להקפיא מיידית את המכרז שפרסמה חברת נתיבי איילון. השר כץ הבהיר שהמכרז פורסם ללא אישורו, ומנוגד למדיניות משרד התחבורה, השוללת הטלת מס נסועה או אגרות גודש על נהגים.

 

כדאי לזכור כי כלל לא ברור מה תוקפה של הנחיית השר כץ. התקציב למימון הניסוי אינו מיועד להגיע מתקציבו של המשרד, וממילא הניסוי נערך מתוקף החלטת ממשלה מ-2010 ובהנחיית ועדה בין-משרדית בראשות נציג של רשות המסים במשרד האוצר. בנוסף, יתכן שהשר כץ יוחלף לאחר הרכבת הממשלה החדשה, ולכן המדיניות הנוגעת להטלת מס נסועה עשויה להשתנות לאחר כניסתו לתפקיד של שר תחבורה חדש.

 

"מדיניות כוללת לריסון השימוש ברכב"

היקפו החריג של הניסוי המתוכנן, גם בהיבט של מספר המשתתפים וגם בהיבט התקציבי, מצביעים על החשיבות הרבה שמיוחסת במשרדי הממשלה לבחינת היעילות והקבלה הציבורית של "מס נסועה". שר התחבורה, ישראל כץ, אמנם הבהיר בעבר כי הוא מתנגד להטלת מס נסועה על נהגים, אך ברשות המסים - הקובעת את מדיניות המס בשוק הרכב - חזרו והבהירו כי בעתיד לא יהיה מנוס מהטלת מס שיחושב לפי מדדים של זמן ומרחק הנסיעה.

 

 

ראוי לציין כי למרות התנגדותו של השר כץ, גורמים במשרדו הבהירו בעבר כי הטלת "אגרות גודש (שהן סוג של מס נסועה, ש.ה) היא הגישה התיאורטית הנכונה לריסון הרכב הפרטי, אך יישומה מורכב". למעשה, גורמים במשרד התחבורה ציינו כי במדיניות התחבורה "בולטת בחסרונה מדיניות כוללת לריסון השימוש (ב)רכב הפרטי, המתווה צעדים כוללניים בתחום המיסוי, כדוגמת אגרות גודש, מיסוי הטבת חניה מהמעביד והחזרי הוצאות".

 

"מדיניות שעשויה לחול על אזרחים רבים"

בחברת נתיבי איילון מבהירים כי מתכונת הניסוי דומה מאוד לזו של מס הנסועה העתידי, ואף מציינים כי המתווה שנבחר הוא "במתכונת דומה למתכונת המבצעית". אגב, המתווה המוצע של הניסוי כולל הפרדה בין ספקי שירות וספקי תשתית - הפרדה שנועדה לאפשר למתנדבים "לנדוד" בין ספקים שונים, בדומה לנעשה בתחום התקשורת הסלולארית. גם מאפיין זה מעיד על הדימיון בין מתכונת הניסוי והמתכונת "המבצעית" של מס הנסועה המתוכנן.

 

 

על-פי מתווה הניסוי, לכל מתנדב בניסוי תינתן מסגרת תקציב שנתית של 5,200 שקלים לביצוע נסיעות. התשלום בגין כל נסיעה יחושב בהתאם למדדי מרחק, זמן, מיקום גיאוגרפי ורמת הזיהום של כלי הרכב. כך למשל, נסיעה של קילומטר אחד בשיא העומס בתל-אביב תעלה 1.5 שקלים, בעוד שנסיעה של קילומטר אחד בפריפריה תזכה את הנהג ב-10 אגורות. מי שלא ינצל את מלוא התקציב יקבל בסוף השנה את הסכום הלא-מנוצל, עד למגבלה של 2,000 שקלים.

 

האישור התקציבי שקיבלה חברת נתיבי איילון כולל את התשלום השנתי לכל נהג, וכן את עלות הפיצוי שיינתן לכל זכיין במקרה שבו תחליט המדינה להפסיק את הניסוי. עלות הפיצוי עשויה להגיע לסכום של כ-12 מיליון שקלים לאחר שנת ניסוי אחת בלבד.

 

יש לזכור כי הניסוי של חברת נתיבי איילון הוא למעשה חלק שלישי בניסוי שהחל כבר ב-2013 וכלל עד עתה מאות מתנדבים בלבד. על-פי חברת נתיבי איילון, ההחלטה להרחיב את הניסוי התקבלה לאור הצורך להסיק "מסקנות ברמת התקפות הנדרשת לשם יישום מדיניות שעניינה זיכוי או חיוב בתשלום, ועשויה לחול על אזרחים רבים".

 

"אין כל כוונה לגבות אגרות"

כאמור, במשרד התחבורה אמרו היום (ב') כי בעקבות פניית ynet הנחה שר התחבורה את מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, להקפיא מיידית את המכרז שפרסמה חברת נתיבי איילון ואשר נועד לבחון את השפעתם של תמריצי-מס על הרגלי הנסיעה של נהגים.

 

במשרד מדגישים כי השר כץ מתנגד באופן חד-משמעי להטלת מס נסועה או אגרת גודש, וכי למשרד התחבורה אין "כל כוונה לגבות או לאשר תשלום אגרות כלשהן מנהגים, בהווה או בעתיד, עבור השימוש בכביש", לשון תגובת המשרד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
נתיבי איילון - בעתיד תשלמו
צילום: מוטי קמחי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים