שתף קטע נבחר

דרכים מקוריות למציאת עבודה עבור סטודנטים

לא פשוט למצוא עבודה ללא ניסיון, אבל יש דרכים לא שגרתיות שמסייעות במציאת משרה ראשונה בתחום שלמדתם: שימוש במאגרי מידע לא מוכרים, פנייה ישירה למעסיקים וביצוע חקירה קטנה על המראיין שאתם עתידים לפגוש

חודש מאי נחשב לחודש לחוץ במיוחד עבור סטודנטים וסטודנטיות בישראל: בחינות סוף הסמסטר והעבודות, מלווים בלא מעט ירידי התעסוקה בקמפוסים ברחבי הארץ.  עם זאת, סטודנטים רבים מתמודדים עם הקושי במציאת עבודה ראשונה בתחום אותו למדו בשל היעדר ניסיון בשטח - אבל מתברר כי יש מה לעשות בעניין.

 

עוד טיפים לחיפוש עבודה - בערוץ קריירה

 

עינת חצבני מנהלת יחידת הקריירה במכללת אפקה, מספרת כי סטודנטים וסטודנטיות רבים מבצעים לא מעט טעויות בבניסיונות למצוא את המשרה הראשונה בתחום עיסוקם, ומציינת כי יש דרכים נוספות המאפשרות להם להגדיל את  הסיכוי למצוא עבודה מתאימה ומתגמלת. צפו בראיון שערכנו איתה באולפן ynet:

 

צפו בראיון באולפן

 

"הצעירים מצידם מעדיפים להישאר בתוך בועת הלימודים ולהשקיע יותר דווקא בהכנה לבחינה המתקרבת במקום במפגש עם מעסיקים פוטנציאליים", אומרת חצבני. לרגל יריד התעסוקה שתערוך מכללת אפקה תערוך ב-12 במאי, שמענו מה הטעויות הנפוצות שסטודנטים עושים בחיפוש אחר משרה ראשונה:

 

אי היכרות עם המעסיקים - "סטודנטים שמגיעים לירידי תעסוקה בטוחים שהעבודה רק מחכה להם ומתעצלים לעשות עבודת הכנה על החברות שמגיעות ותחומי הפעילות שלהן" אומרת חצבני . "כך נוצרת בעיה כפולה: הסטודנט לא יודע למי נכון עבורו לפנות וגם הפניות שמבצע מתקבלות כשטחיות ולא רציניות.

 

"מי שמחפש עבודה בהתמחות ספציפית, למשל בפיתוח אפליקציות, ולא מכיר את התמחות החברות המובילות – לא יצליח למצוא עבודה בתחום. זה פספוס של משרות פוטנציאליות ובעבודה לא ממוקדת. ההמלצה היא לאסוף מעט מידע על המשתתפים בירידים כמו פרויקטים גדולים שהחברה מנהלת, התפתחות אחרונה של החברה וכד' ובכך להיות חכמים יותר בהתנהלות ובשיחה מול נציג החברה.

 

רושם ראשוני  - חצבני ממליצה להגיע לירידי תעסוקה בהופעה מכובדת, להסתכל עליהם כעל ראיון עבודה לכל דבר ואף לעבוד על משפטי פתיחה. -"מועמדים רבים לעבודה מגיעים למפגש ראשון עם מעסיק פוטנציאלי בהופעה מרושלת ובביגוד שלא מושך איש גיוס בחברה מובילה 'לצוד' אותו", היא אומרת. "גם משפטי פתיחה שמזכירים אווירה של שוק כמו "מה אתם מציעים לי?" או "אתם מחלקים מתנה?" לא תורמים וגורמים למעסיק רק להסתכל על הפונה כמטרד".

 

לא לשכוח קו"ח בבית? – חצבני ממליצה להגיע ליריד התעסוקה עם כמה שיותר עתקים של כל מסמך שעשוי להיות רלוונטי - קורות חיים, גיליון ציונים, המלצות ועוד. "תופעה שחוזרת בירידי התעסוקה היא שכשמגיעים לשלב התכל'ס מתברר כי סטודנטים רבים לא טורחים להגיע עם קובץ מודפס. סביר להניח שתינתן אפשרות לשלוח במייל אך איש הגיוס בשטח יסמן את הסטודנט כלא רציני ויעדיף מן הסתם מועמדים מסודרים שהגיעו עם תיקיית מסמכים מאורגנת".

 

להביט בגובה העיניים - "סטודנט ממוצע פוגש את השמות הכי גדולים בתעשייה וחושב לעצמו למה שיבחרו דווקא בו", אומרת חצבני. "אבל שוכחים שלא כולם נולדו ביחידת 8200 ובכל חברה יש משרות שמתאימות למגוון אנשים. גם אם גיליון הציונים שלכם ממוצע ואין לכם ניסיון - הציגו את עצמכם כבעלי תשוקה ורצון עז למצוא את משרת החלומות. לא צריך להמעיט ביכולות של אף אחד ורצוי להציג פרויקט גמר שישקף את היכולת הביצועית".

 

איך למצוא את העבודה הראשונה בדרכים קצת אחרות?

נוסף לירידי תעסוקה, קיימים דרכים נוספות וערוצים יחודיים הפתוחים בפני סטודנטים בדך למציאת העבודה הראשונה בתחום לימודיהם. לפניכם מספר דרכים שאספנו בסיועה של חצבני:

 

מאגרי מידע לא מוכרים – "5,000 חברות עוסקות במחקר ופיתוח בישראל וכל אחת היא פוטנציאל לעבודה",אומרת חצבני. "מי שיחפש חברות ברשת תמיד יגיע רק למוכרות ולעולם לא ישמע על הסטראט-אפ החדש שקם ממש הרגע ומגייס מהנדסים או על חברה ישראלית קטנה שהולכת ומתפתחת.

 

בין המאגרים עליהם היא ממליצה: מרכז התעשייה הישראלית למחקר ולפיתוח המכיל את החברות הפעילות בישראל בכתובת: http://www.matimop.org.il, וכן מאגר המאפשר חיתוך של חברות לפי איזור גיאוגרפי  http://www.rapidjob.info.

 

לינקים במקומות לא שגרתיים - במקום להמשיך ולנבור בלינקדאין, חצבני ממליצה למצוא את הממשקים המשותפים שלכם אל התעשייה. "כך למשל יש תוכנה שמהנדסים מכניים עובדים איתה. אפשר לעלות לאתר החברה של התוכנה כמו סיסטימטיקס, לראות את רשימת הלקוחות שלה ולהעיבר להם פנייה ממוקדת להצעה לעבודה, אחרי שכבר ברור שיש לך הכשרה רלוונטית עבורם.

 

לקחת את הרשתות צעד קדימה - "לינקדאין הוא מקום פופולארי לחיפוש משרות וחברות, אבל לא רק", אומרת חצבני. "לא מעט חברות נוהגות להודיע ביום למועמד אצל מי הוא צפוי להתראיין בחברה. מומלץ להשתמש ברשתות ו"לאסוף מודיעין" אודות המראיין הצפוי. כך ניחשף במעט לעולמות התוכן שלו ונדע להתכונן בצורה טובה יותר לראיון ולהבין לאיזה כיוון הוא יוכל להתפתח. מדובר בנטרול קטן של חוסר הוודאות של ראיון העבודה".  

 

לחפש גם אצל מי שלא מגייס - "סקרי תעסוקה מעלים תמונה לפיה 70% מהמשרות הסטודנטים כלל אינן מגיעות לפרסום. בגלל זה צריך לסמן את החברות המתאימות על ידי המאגרים שפרטנו קודם - ולפנות גם לחברות שכלל לא מפרסמות משרות. חברות היי-טק אוהבות את הפנייה הישירה אליהן כי כך מקבלות הצעה למועמד בלי שנאלצו "לבזבז" עליו משאבים דוגמת פרסום, איש משאבי אנוש ועמלה לחברת השמה". 

פורסם לראשונה 08/05/2015 07:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים