שתף קטע נבחר

היסטוריה ב-99 שניות: כיסא מפלט מהחלל

מהשיגור בפלורידה, דרך הנטישה ופתיחת המצנחים ועד נפילת הבובה באסטר למימי אוקיינוס: צפו בניסוי בקפסולת דרגון, שאמורה להטיס אסטרונאוטים

הבובה באסטר שימשה כתחליף לאסטרונאוט, ו-99 שניות אחרי השיגור היא נחתה במים, בלא פגע: "ספייס איקס" ביצעה היום (ד') את ניסוי השיגור הראשון שלה ברכיב מנוסת החירום לאסטרונאוטים, כחלק מרכב החלל "דרגון", שאמור להטיס אסטרונאוטים כבר עוד שנתיים. הטיסה אמנם לא הייתה מאוישת, אבל ממבט ראשון לפחות הניסוי הצליח, והחברה האמריקנית הפרטית עשתה עוד צעד בדרך להפיכתה למוביל של האסטרונאוטים לתחנת החלל. צפו בשיגור, בנטישה, בפתיחת המצנחים ובנפילה למים.

 

אסטרונאוטים לא היו ברכב החלל בטיסת הניסוי הזו, שהמריאה בשעה 9 בבוקר שעון מקומי (16:00 שעון ישראל) מבסיס חיל האוויר האמריקני קייפ קנוורל, פלורידה. במקום אסטרונאוטים, הייתה בה רק בובה בגודל אדם בשם "באסטר". בבוקר מעונן, רכב החלל שנראה כמו סוכריית גומי שוגר בסיוע של שמונה מנועי טילים "סופר-דראקו", שהושמו בקירות רכב החלל. שניות לאחר מכן, החללית השליכה את מטענה. המצנחים, שלושה בסך הכול, נפתחו לאחר מכן ודאגו שקפסולת דרגון - באסטר - תצנח למימי האוקיינוס האטלנטי במהירות הדרושה.

 

בספייס איקס אמרו לפני השיגור כי דרגון תטוס לגובה של 1,500 מטר, לפני שתיפול למימי האטלנטי, במרחק כשני קילומטרים מכן השיגור. טיסת הניסוי כולה - מהשיגור ועד רגע נגיעת הקפסולה במים - ארכה דקה ו-39 שניות בלבד. "זו טיסת מבחן שלא נראתה בפלורידה מאז ימי אפולו", אמר רון נביאס, השדר בערוץ נאס"א, כשהוא מתייחס לחלליות האמריקניות שהובילו אסטרונאוטים לירח בשנות השישים והשבעים.

שניות אחרי השיגור ()
שניות אחרי השיגור

באסטר, לאחר הנטישה ()
באסטר, לאחר הנטישה

הצניחה לאוקיינוס האטלנטי ()
הצניחה לאוקיינוס האטלנטי

טיסת הניסוי נעשתה כדי להוכיח לנאס"א שמערכת כיסא המפלט של ספייס איקס תעבוד בהצלחה במקרה חירום, בעת שאסטרונאוטים יהיו ברכב החלל. זהו חלק מתהליך האישור של ספייס איקס כחברה הפרטית הראשונה שיכולה להטיס אסטרונאוטים לתחנת החלל הבינלאומית. "זו למעשה הסיבה שספייס איקס הוקמה - טיסות חלל מאוישות", צוטט האנס קוניגסמן, סגן נשיא בחברה, בהודעת נאס"א.

 

טכנולוגיית "כיסא מפלט" הייתה גם בקפסולות חלל שנבנו על ידי רוסיה, וכן במשימות אפולו ומרקורי של ארצות הברית, אבל המערכות הללו עבדו רק זמן קצר לאחר השיגור. במעבורות החלל האמריקניות לא הייתה אפשרות מנוסה לאסטרונאוטים בעת הטיסה. שבעה אסטרונאוטים נהרגו באסון צ'לנג'ר בשיגור המעבורת ב-1986 ושבעה נוספים, ובהם האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון, נספו עם חזרת הקולומביה לכדור הארץ ב-2003.

 

תוכנית מעבורות החלל נסגרה למעשה ב-2011, אחרי שלושה עשורים. מאז, נאלצו האמריקנים להשתמש בקפסולות של סויוז הרוסית. הטיסה המאוישת הראשונה של ספייס איקס ודרגון אמורה להתקיים ב-2017. בינתיים, משתמשים בקפסולה להעברת מטענים בלבד לתחנת החלל הבינלאומית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים