שתף קטע נבחר

הנתונים המחרידים של 5 יחידות

מספר בוגרי 5 יחידות במתמטיקה הולך ופוחת ודור ההיי-טק העתידי של ישראל הולך ונעלם. זה הזמן להציל את מדינת הסטארט-אפ

 

בגרות במתמטיקה. ארכיון  (צילום: רועי עידן) (צילום: רועי עידן)
בגרות במתמטיקה. ארכיון (צילום: רועי עידן)

 

בשבוע שעבר נערכה בחינת הבגרות במתמטיקה. זהו זמן טוב לבדוק את תמונת המצב של מדינת ישראל וההישגים במתמטיקה.

 

הנה הנתונים: כמות התלמידים הנבחנים ב-5 יחידות בגרות במתמטיקה נמצאת בשנים האחרונות בירידה מדאיגה. בשנת 2006 מספר התלמידים שעשו 5 יחידות הגיע ל-12,885. מאז חלה התדרדרות קבועה, כאשר בשנת 2012 המספר הגיע ל-8,869. נקודת האור: ב-2013 חלה עלייה ל-9,064 תלמידים.

 

עוד בערוץ הדעות של ynet

מחויבים למלחמה באנטישמיות / קארל מגנוס נסר

ירושלים, שונאים לראות אותך שמחה / נזיר מג'לי

 

על פי נתוני הלמ"ס, רק 4,500 סטודנטים מסיימים תארים בפקולטות למדעי המחשב, והנדסת חשמל בישראל, בעוד שתעשיית היי-טק זקוקה ל-7,000 בוגרים כאלו מדי שנה.

 

הנתונים על חולשת החינוך הטכנולוגי מדעי בישראל לעומת ההשקעה בישראל בחינוך אינם מעודדים. ההוצאות על חינוך לנפש בישראל עלו על התמ"ג לנפש ב-20 השנים האחרונות אך למרות זאת, בהשוואות הבינלאומיות האחרונות ביצועיה של ישראל נחותים משמעותית מהממוצע העולמי.

 

הנתונים על אודות מספר התלמידים שעושים 5 יחידות מתמטיקה מקבלים חיזוק מדאיג מנתון נוסף: רק 6% מהתלמידים בישראל בלבד הניגשים לבחינות הבגרות זכאים לתעודה מדעית-טכנולוגית ברמה גבוהה (5 יחידות בשלושה מקצועות מדעיים כמו פיזיקה, כימיה וכו'). מתוך 6% המגיעים לתעודת בגרות איכותית במדעים ובטכנולוגיה, 2% בלבד הן בנות.

 

למגמה המדאיגה הזאת יש השלכות דרמטיות על החברה הישראלית. המשמעות היא שדור ההיי-טק העתידי של ישראל הולך ונעלם. מדובר בכוח האדם שמזין את חברות ההיי-טק, הסטארט-אפים ומרכזי הפיתוח הבינלאומיים שפעילים בישראל.

 

מתמטיקה היא מדע יישומי, ויש לה ביטויים רבים בחיי היום-יום ובעיצוב פני החברה והתרבות. רבים לא מודעים לכך שטכנולוגיה אחראית ללא מעט מהפכות חברתיות, כלכליות ותרבותיות. למשל, מודל שיתוף וחוכמת המונים מולידים אתרים ושירותים המאפשרים לצרכנים אפשרויות חדשות ומגוונות. העולם ימשיך להתעצב על-ידי אנשי הרוח. סופרים, אמנים וחוקרים. אולם הטכנולוגיה הולכת ותפוסת יותר ויותר נתח בהשפעה שלה על המציאות האנושית המתהווה.

 

אם מכירים בעובדה שמתמטיקה היא הבסיס להמצאות הטכנולוגיות העתידיות, אפשר להניח שבמציאות שבה מספר התלמידים הישראלים עושים 5 יחידות מתמטיקה הולך ופוחת, כך ההשפעה של הישראלים על האנושות תלך ותקטן.

 

במציאות הישראלית כיום, תלמידים שואלים לא אחת "לשם מה לי את זה?". מדוע הם צריכים להקדיש שעות ארוכות ללימוד 5 יחידות מתמטיקה, כאשר ממול ניצבות אלטרנטיבות קורצות אחרות נוחות וקלות בהרבה.

 

אלה שמנסים לנתח את תמונת המצב וההשפעה של לימודי המתמטיקה בישראל ממעוף הציפור מבינים שאלו מגמות שמדינת ישראל לא יכולה להשלים איתן. התמהיל שבו מעט מדי תלמידים עושים 5 יחידות מתמטיקה לעומת 3 או 4 יחידות, יצא מאיזון - וההשפעות שלו הן ארוכות טווח.

 

אנו צריכים תמהיל מגוון ומאוזן יותר במדינת ישראל, שבו יהיה איזון בין תלמידי מתמטיקה בכל הרמות, במגדרים ובמגזרים השונים. אנחנו צריכים יותר בוגרי 5 יחידות במתמטיקה.

 

בלה אברהמס, סמנכ"לית קשרי חוץ בקבוצת אינטל ישראל ואחראית על תחום החינוך והאקדמיה באינטל

 

גולשים מוזמנים להציע טורים במייל הבא: opinions@y-i.co.il

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות אינטל
בלה אברהמס
צילום: דוברות אינטל
מומלצים