שתף קטע נבחר

הנתונים נחשפים: שלושה הרוגים ו-275 פצועים מאופניים וקורקינט חשמליים בשנתיים

מנתונים שפרסמה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בוועדת הפנים של הכנסת מתבררת התמונה המלאה של הנפגעים בתקופה האחרונה. בעקבות המלצת המשטרה להחמיר בתקנות אמרה אלמנתו של אנטוניו רעיה שנהרג מפגיעת מאופניים חשמליים: "זה מאוחר מדי"

נער רוכב על אופניים חשמליים בתל אביב. ארכיון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
נער רוכב על אופניים חשמליים בתל אביב. ארכיון(צילום: מוטי קמחי)
 

שלושה הרוגים, 275 פצועים, בהם 37 באורח קשה. זו תוצאת השימוש באופניים ובקורקינט חשמליים בשנתיים האחרונות. כך עולה מנתוני הלמ"ס ומכון גרטנר שפרסמה היום (ב') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בדיון בוועדת הפנים של הכנסת. מוקדם יותר המליצה המשטרה להחמיר את התקנות לשימוש באופניים חשמליים. המשטרה ממליצה שרכיבה על אופניים חשמליים תהיה ברישיון בלבד ורק מגיל 16. הרוכב יידרש לעבור מבחן רישוי ויידרש רישיון גם לכלי עצמו. ynet העביר בשידור חי את הדיון בוועדת הפנים בכנסת בנושא.

 

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים הגישה לוועדת הפנים המלצות בנוגע לטיפול בבעיית האופניים החשמליים, בהם אכיפה נגד היבואנים באמצעות פקחים של משרד הכלכלה, ואכיפה נגד המשווקים, בעלי החנויות והמוסכים הבלתי החוקיים באמצעות פקחים של משרד הכלכלה בשיתוף משטרת ישראל ומשרד התחבורה. כמו כן ממליצים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים לעיריית תל אביב לאכוף בריונות מצד רוכבי אופניים נגד הולכי רגל, תוך שימוש בחוק העזר לתל אביב, הקובע כי לא יעשה אדם ברחוב כל מעשה שיש בו כדי לגרום סכנה, מטרד, הפרעה או הפרה של הסדר ברחוב.

 

 

 

ראש העיר תל אביב-יפו, רון חולדאי, התייחס להמלצת המשטרה לאפשר רכיבה על אופניים חשמליים ברישיון בלבד ורק מגיל 16 ואמר: "אני מברך על ההמלצות שגיבש אגף התנועה במשטרה, וקורא לוועדת הפנים של הכנסת לפעול ליישום ההמלצות ללא שהות. טוב מאוחר מלעולם לא."

 

ח"כ מיקי זוהר (ליכוד) אמר בוועדת הפנים כי "הנערים היום לצערנו הרב מעדיפים לרכוב על האופניים החשמליים דווקא בכביש. הם לא מבינים את הסכנות. זה הופך להיות כלי רכב מסוכן". ח"כ מירב בן ארי (כולנו) הוסיפה: "ההצעה מדברת חד-משמעית על לתת סמכויות לפקחים. להוציא את זה מהמשטרה. זה ייצור הרתעה. שלא תטעו, אני בעד אופניים. אני רוכבת על אופניים. אופניים חשמליים עשו מהלך משמעותי במדינה. אבל בד-בבד חשוב לזכור שצריך להגן על הולכי הרגל, וגם על הנהגים עצמם".

 

"אופניים חשמליים הם לא צעצוע, הם רכב"

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה: "הציבור בבוקה ומבולקה. זה נושא חדש שנכנס לאחרונה יותר ויותר לשימוש. השימוש עולה כי יש צורך. נוסעים כי יש צורך. דו"ח עמותת אור ירוק מראה על זינוק של 33% בתמותה של הולכי רגל בכביש במעברי חצייה. מעבר של אנשים לאופניים מוריד נסיעות מהכביש. גם נער ונערה שנוסעים לבית ספר באופניים חשמליים – המשמעות היא שהורדנו נסיעה מהרכב על הכביש. הבעיה של היעדר תשתית סבירה לרוכבי אופניים היא לב הבעיה".

 

מנגד, יש מי שסבורים שהגבלת השימוש באופניים חשמליים הולכת צעד אחד רחוק מדי. עורכת הדין יערה קלמנוביץ' שמעה על הדיון שהתקיים בנושא בוועדת הפנים של הכנסת, נכנסה וביקשה את רשות הדיבור. "הגעתי לכאן באופניים חשמליים, יש לי ארבעה ילדים ואין לי כסף כדי להתנייד באוטו, עכשיו אני שומעת שרוצים להכביד ברגולציה על רוכבי אופניים חשמליים שמהווים פתרון תחבורה".

בני נוער על אופניים חשמליים. אילוסטרציה (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
בני נוער על אופניים חשמליים. אילוסטרציה(צילום: שאול גולן)

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) הוסיפה: "אני חושבת שהבעיה היא לא באופניים – הבעיה היא שבזמן האחרון יש חוסר סדר, חוסר אכיפה, חוסר רגולציה. כל אדם מרכיב מנוע ואף אחד לא יודע איך הוא הרכיב את זה. ולזה אני חושבת שכולנו צריכים להתנגד. אני מקבלת עשרות פניות של תושבים שנפגעו מהאופניים. רק אתמול קיבלתי פניות מעיוורים, שהם פשוט מרגישים שזאת סכנה להסתובב ברחובות העיר".

 

מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחקי, שהשתתף בדיון אמר כי המשרד הסדיר בשנים האחרונות את תחום האופניים החשמליים: "הגדרנו את התקנות שמגדירות את התקן ואת התנאים, וזה פורסם ברשומות. היו הסכמות מלאות עם כל משרדי הממשלה ובפירוש נאמר שנדרשת אכיפה. המשטרה לא מסוגלת לאכוף. לגבי העניין של רישוי נהגים ורכב – אנחנו רצינו להסדיר את זה. ואני חושב שצריך לעשות השלמות עם פרסום והסברה, ומתן סמכויות אכיפה לרשויות המקומיות. יצחק קדמן, מייסד ומנכ"ל המועצה לשלום הילד סיכם: "הילדים נפגעים פעם אחת כעוברי אורח, פעם שנייה כרוכבים, ופעם שלישית כי מפילים עליהם את התיק. אופניים חשמליים הם לא צעצוע, הם רכב".

 

אלמנת הקשיש שנהרג מאופניים: "מאוחר עבורי"

ארבעה חודשים לאחר מותו הטרגי של אנטוניו רעיה בן ה-85, שנפגע מאופניים חשמליים בתל אביב, אלמנתו של אנטוניו, לילי, אמרה בראיון לאולפן ynet: "אני לא כל כך מאמינה בכל הדיבורים האלה שלהם. בשבילי באופן אישי זה כבר מאוחר, מה ייצא מזה עכשיו? אני גם לא מאמינה שהם יעשו כל כך מהר את מה שהם אומרים".

 

 

אנטוניו רעיה נהרג לאחר שנפגע בידי נער שרכב על אופניים חשמליים. תחילה הוא הובהל במצב קל על-ידי מד"א לבית החולים איכילוב לאחר שנפגע בראשו ברחבת המוזיאון בתל אביב. בהמשך הידרדר מצבו ויום לחר מכן הוא מת מפצעיו.

שילם בחייו. אנטוניו רעיה ז"ל (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
שילם בחייו. אנטוניו רעיה ז"ל(צילום: עופר עמרם)

לדברי האלמנה, "אם היו המלצות לפני המקרה, זה היה נמנע. אם רוכב האופניים לא היה על המדרכה זה היה נמנע. ובסוף מה שהרג את בעלי זה אופניים". היא הזכירה כי מלבד בעלה, עוד רבים נפגעו מאופניים חשמליים, "לא כולם הלכו לבית חולים. הם היו יחסית במצב קל. אבל לבעלי זה גמר את החיים. גמרו לו את החיים".

 

במסר למקבלי ההחלטות היא אמרה: "כולם מדברים פה אבל אף אחד לא עושה כלום. הכול פטפוטים, תיקחו את זה ברצינות כי זה לא צחוק. בינתיים ייהרגו עוד אנשים או ילדים. שייקחו את זה לתשומת לבם ויעשו משהו".  

 

שירי שומינר בלס, אמהּ של הילדה בת השלוש שנפצעה בשבוע שעבר מאופניים חשמליים בשדרות ההשכלה בתל אביב, הביעה שביעות רצון: "זו הצעה מצוינת, נשמח אם תקרום עור וגידים, אבל בינתיים עד שישתנה החוק כמובן שצריך לתת כמה שיותר דגש על האכיפה. זו יוזמה מבורכת להעלות את הגיל המותר לגיל 16. אופניים עם מנוע זה בדיוק כמו אופנוע ונכון להחיל את החוקים של אופניים חשמליים כמו רוכב אופנוע. רישוי יחייב ילדים בני 16 לעבור מבחן תיאוריה וללמוד את חוקי הכביש ולהבין אילו סכנות יש. כל מודעות כזו אולי תקטין את כמות הנפגעים. הלוואי שזה לא יהיה ססמאות וזה ייצא לפועל אבל בינתיים כאמור בשלב ביניים, צריך לתת קנסות בדגש על עניין האכיפה ולוודא שבני נוער לא נוסעים במהירות במקומות שבהם זה אסור". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
אופניים חשמליים
צילום: יאיר שגיא
מומלצים