שתף קטע נבחר

נער נכה, 3 חודשים בבית: 'מתאפק לא לבכות'

אמו של משה ישר, בן 15 הסובל משיתוק מוחין וזקוק לסיוע צמוד, רשמה אותו לישיבה תיכונית - אך לטענתה העירייה מסרבת לממן כחוק את תקציב העובד שיסייע לו: "בלי לימודים וחברים אני נובל". העירייה: לא הסכימו להצעותינו

ישר. סיוע זר או ישראלי? ()
ישר. סיוע זר או ישראלי?
  

"לבד בבית בלי לימודים וחברים אני נובל. הזמן לא עובר ואני לא פוגש אף אחד. כל יום אני מתאפק לא לבכות ומתפלל לפתרון". כך אומר משה ישר, נער בן 15 המוכר כנכה עקב שיתוק מוחין קשה שממנו הוא סובל. כבר שלושה חודשים נאלץ יקר להישאר בביתו כיוון שאין באפשרותו ללמוד בישיבה התיכונית שבה הוא רשום.

 

עוד בחדשות

גמליאל: רגב פופוליסטית. רגב: שמענו אותך

פרס: הסרט על יגאל עמיר - הכשרת רוצח מתועב

 

הסיבה, לדברי אמו גילה ישר, נעוצה בעיריית ירושלים שאינה מוכנה לתקצב באופן מלא את משכורתו של העובד שעל פי חוק החינוך המיוחד נדרש לסייע לו במהלך הלימודים. לדבריה משה זקוק לסיוע צמוד - הוא אינו יכול לשתות או לאכול לבדו, לעשות את צרכיו בעצמו או אפילו לדפדף בספר. עם זאת, מוסיפה האם, "הוא ילד מבריק, מלא אנרגיות ושמחת חיים שאוהב להיות בסביבת חברים". 

 

לפני כשלושה חודשים ביקשה ישר לרשום את בנה לישיבה תיכונית רגילה כתלמיד משולב. "רצית שהוא יוכל להתפתח במסגרת עם תלמידים רגילים", הסבירה. אולם לדבריה עיריית ירושלים הודיעה לה שהיא לא מוכנה לתקצב את משכורתו של העובד הזר שטיפל בו, בנימוק שלא ניתן לתקצב משכורת של עובד זר כסייע בבתי הספר, ולצורך כך ניתן רק להעסיק עובדים ישראלים. לטענת ישר מאז ועד לאחרונה לא הציעה עיריית ירושלים עובד ישראלי חלופי שייסע לבנה.  

משה ישר. מתאפק לא לבכות ()
משה ישר. מתאפק לא לבכות

ישר הבהירה כי בחודש האחרון ולאחר מאבק ארוך העירייה הציעה מתווה שבמסגרתו יינתן סייע ישראלי ל-30 שעות שבועיות בלבד. "המשמעות היא שהוא לא יוכל ללמוד כמו הילדים האחרים בכיתה ויהיה חייב לסיים את לימודיו בצהריים. זה פתרון לא מתאים שגורם לו עוול – הוא ילד חכם שצריך ויכול ללמוד כמו כולם", אמרה האם. לדבריה השהות הארוכה של משה בבית לבדו גורמת לו בדידות עמוקה. "הוא מתמודד עם קשיים עצומים שרק הורה לילד מיוחד כזה יכול להבין. אני לא מבינה מדוע בנוסף על כל אלה הוא צריך להתמודד גם עם עיריית ירושלים".  

 

חוק החינוך המיוחד, חוק השילוב וחוזרי מנכ"ל משרד החינוך קובעים כי הרשויות יספקו סייעת שילוב לתלמידים נכים המבקשים להשתלב בחינוך המיוחד. הסייעת מתוקצבת במימון משותף של הרשות המקומית ומשרד החינוך. אולם ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אמרה ל-ynet כי החוק אינו מגדיר את הכשרתן ומעמדן של הסייעות. התוצאה היא, אומרת אלהרר, שלאורך השנים נרשמו מאות מקרים שבהם נתגלו בעיות בטיפול בנכים ומקרים שבהם ילדים נותרו בבית ללא מסגרת לימודית.

 

אלהרר הוסיפה כי "המקרה המדובר מביש ומזעזע מכוון שבסופו של דבר אחרי כל הביורוקרטיה המסורבלת ילד מוצא את עצמו בלי שירותי חינוך שהולמים לצרכיו. חוק החינוך המיוחד ובתוכו פרק השילוב, נועדו על מנת להבטיח שכל תלמיד בישראל יקבל את ההתאמות הדרושות על מנת שיוכל לקבל שירותי חינוך. במקרה המתואר מוצא עצמו ילד בן חמש עשרה לא יכול מעשית להגיע לבית הספר כי אין מי שיסייע לו לבצע את פעולות היום יום הטריטוריאליות כמו ללכת לשירותים, לכתוב במחברת, להוציא את הקלמר, כל דבר בסיסי שצריך לעשות תלמיד ביום לימודים.המדינה והרשויות המקומיות מחויבות למצוא פתרון בכל דרך יצירתית מכוון שגם לילד הזה מגיעים שירותי חינוך. זריקת האחריות הכה מוכרת לנו מיד ליד ומרשות לרשות לא תוביל לחינוך הולם לילד ולכן ראוי שעיריית ירושלים תיקח אחריות ותפתור את הבעיה".

 

העירייה: האם לא נענתה להצעותינו

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי הטענות המועלות כנגד העירייה אינן נכונות: "לאחר כמה חודשים מפתיחת שנת הלימודים תשע"ה, שבהן לא היה הנער באף מסגרת, הוא התקבל לישיבת חכמי לב, מוסד ייחודי המשלב לצד ישיבה חרדית גם לימודי בגרות מלאים. לאחר שהתקבל לשם עיריית ירושלים הנגישה את המוסד במיוחד עבורו. בנוסף, העירייה העמידה לרשותו בשיתוף משרד החינוך אפשרות לסיוע צמוד של ישראלי לאורך כל שעות הלימודים, כולל שעות נוספות הנדרשות מתוקף פעילות המוסד, אך לצערנו האם סירבה לאפשרות זו". 

 

אך למרות בקשת ynet, עיריית ירושלים לא סיפקה הוכחה לכך שלאם הוצע עובד ישראלי לכל משעות הלימודים. העירייה גם סירבה לבקשה לראיין גורם רשמי מטעם העירייה בנושא. 

 

העירייה מסרה עוד כי אנשיה נפגשו עם נציג ארגון ההורים העירוני, כדי לבחון אפשרויות שונות לסייע לנער ככל הניתן על מנת לאפשר את חזרתו המיידית לבית הספר. "חשוב להדגיש כי לעירייה אין סמכות לאשר העסקת עובדים זרים במסגרת החינוכית. העסקת עובד זר היא באישור ובאחריות של משרד הפנים ורשות ההגירה".

 

על פי הנחיות רשות ההגירה, עובד זר יועסק אך ורק על ידי האדם שבו עליו לטפל. בנוסף, על פי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, עובדים זרים לא יכולים להיכנס למוסדות חינוך. ועם זאת, מבדיקה מיוחדת שערכה העירייה מול רשות ההגירה, לא ניתן לעירייה אישור מיוחד להעסיק את העובד הזר. נדגיש כי במידה וישתנו ההנחיות ממשרד החינוך ומרשות ההגירה, העירייה מוכנה לסייע ככל הניתן במקרה זה.

 

מהעירייה מסרו עוד כי במינהל החינוך עומדים בקשר עם האם אך זו מסרבת לפתרונות שהוצעו עד כה ולא הגיעה לפגישות שנקבעו עמה. "מנח"י ימשיך לפעול ולסייע ככל המתאפשר עד לחזרת התלמיד לספסל הלימודים וארגון ההורים העירוני נמצא עם האם בקשר רציף".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים