שתף קטע נבחר

קו 947 של אגד מחיפה לירושלים: פסיפס של כשלים

הקו שנבחן הפעם מקשר בין ירושלים לחיפה, והפך עם השנים לאחד הידועים לשמצה בין קווי האוטובוס ברחבי הארץ. אחרי מספר נסיעות הגענו למסקנה - הרוויח את שמו בצדק

יש להניח כי רבים מהקוראים התנסו, או לפחות שמעו, על קו 947 שמפעילה חברת אגד. קו המשיק לריכוזי אוכלוסין לאורך אזור השרון וכמעט כל גוש דן. בחישוב מהיר ניתן להסיק כי לכחצי מאוכלוסיית המדינה נגישות כלשהי לאחת מתחנותיו הרבות. יהודים ומוסלמים, דתיים וחילונים, ותיקים ועולים חדשים, הקו הזה הוא פסיפס מרתק של תרבויות במדינה. ועד כאן המחמאות, שכן מדובר בקו בעייתי ובעיקר כושל.

 

 

תחנות: כמות התחנות בקו 947 בלתי נתפסת. במקום לקבוע קו מהיר בין חיפה לנתניה וקו נפרד מאזור השרון לנתב"ג ולירושלים למשל, דורש 947 מנהגיו ונוסעיו כשלוש (ולעיתים אף ארבע) שעות נסיעה בפועל. חלק מהתחנות מאובזר ומתוחזק היטב וכולל אמצעי נגישות והסברים ראויים, אך מרביתן מיושנות ומוזנחות, ובולטות לרעה אלה הממוקמות בצמתים ומרכזי כבישים, שם התחזוקה ירודה עוד יותר. תחנת צומת כפ"ס-רעננה (צפון) למשל, היא לא פחות משערורייה. הציון: 2

 

 (יהונתן וולף) (יהונתן וולף)
(יהונתן וולף)

  

מהלך הנסיעה: כשעולים על האוטובוס מחיפה בשעות הבוקר העמוסות, אורכת הנסיעה בין חיפה לנתניה לאורך כביש החוף כ-45 דקות, עם סבירות גבוהה לפקקים בין אזור בית ינאי למחלף נתניה. ושם מתחילה הבעיה. במקום לעצור בתחנה מוגדרת במחלף עצמו, האוטובוס נאלץ להכנס לתחנה המרכזית בנתניה דרך רחוב הרצל הפקוק וחוזר את אותה הדרך בחזרה, כך ששני קילומטרים עוברים במשך כרבע שעה ביום טוב. מצב אבסורדי לאוטובוס בינעירוני.

 

אורכה של הדרך מנתניה לצומת בית ליד בכביש 57 בדרך לכביש 4, הוא קצת יותר משלושה ק"מ. גם מקטע קצרצר זה גוזל רבע שעה מזמן הנוסעים עקב פקקים בשעות הבוקר, וכמעט חצי שעה בשעות אחה"צ. נסיעה בכביש 4 במקטע שבין בית ליד לצומת רעננה תיקח בממוצע חצי שעה, אך הפקקים באזור יעכבו את הנסיעה בהרבה, בעיקר באזור שבין מחלף דרור העמוס לרעננה.

 

ויש עוד, הקו עובר לאורך הוד השרון, פתח תקווה ונתב"ג, על כביש 40 עד ליציאה לכביש 1 לכיוון ירושלים. על-פי לוח הזמנים של אגד, כל המקטע אמור לקחת כחצי שעה. הוסיפו לכך פקקים שקדמו וסבירות פוטנציאלית לפקקים בכביש 40, ונוסעים לנתב"ג עלולים בקלות לפספס טיסה. ולא התחשבנו בעובדה שנסיעה באזור הוד השרון הופכת ארוכה הרבה יותר בשעות העומס. זה לא נגמר, שכן הפקקים בשער הגיא בשעות העומס מאטים עוד יותר בשני הכיוונים.

 

 (יהונתן וולף) (יהונתן וולף)
(יהונתן וולף)

 

כאמור, לא פחות משלוש שעות על-פי לוח הזמנים הרשמי, לפחות חצי שעה עיכוב בשעות העומס, ובדרך כלל הרבה יותר מכך. הציון: 1

 

העדפה בדרך: בכביש החוף מחיפה ועד נתניה אין בדרך כלל העדפה לתחבורה ציבורית. גם לא בכביש 57 או בכביש 4 עד רעננה, או בכביש 40 וכמובן שלא בכביש 1 עד העליה לירושלים. שלושה כבישים ראשיים במקטעי דרך חשובים ללא נתיבים לתחבורה ציבורית. ואחר כך מתפלאים כיצד הכביש מלא ברכב פרטי. הציון: 1

 

כרטוס ועלייה לאוטובוס: נהגי הקו הארוך בדרך כלל אדיבים ומסייעים למתקשים, אך ריבוי התחנות גורם לכך שלא פעם הם מתקשים לזכור תעריפים מדויקים בין תחנות ונעזרים בטבלאות מסורבלות כדי לוודא מה העלות. אין אפשרות ל"חופשי חודשי" עקב ריבוי התחנות, אבל ניתן להסתפק בהסדרי נסיעה של חמש נסיעות - החוסכים רק מעט. מכיוון שמדובר באוטובוס גבוה ובינעירוני, אין אפשרות עלייה מאחור. עם זאת, לא מדובר בקו צפוף כלל ולכן העצירה בתחנות אינה מעכבת במיוחד את הנסיעה. הציון: 4

 

 (יהונתן וולף) (יהונתן וולף)
(יהונתן וולף)

 

מצב האוטובוס והנהיגה: האוטובוסים מאובזרים היטב כיאה לאוטובוס בינעירוני חדיש, ואין כל טענות על הנהיגה. אלא שאחרי נהיגה של למעלה משעתיים, הנהגים מוכרחים לעצור להתרעננות בתחנות המרכזיות בדרך (לרוב בנתניה). הדבר הגיוני ומקובל, אולם לא כל הנהגים עושים זאת ובכך פוגעים בבטיחותם האישית ובבטיחות הנוסעים. הציון: 7

 

 (יהונתן וולף) (יהונתן וולף)
(יהונתן וולף)

 

סיכום: אין ספק שהמחדלים בקו נובעים ממסלול לא הגיוני וכמות הפקקים האדירה עמם נאלצים הנוסעים להתמודד. מוטב שאגד ייבחנו מחדש את הקווים העוברים באזורים אלו, ולפחות יפצלו את המסלול לאזורים הגיוניים יותר שיקלו מעט על הסבל. הקו הופך את שגרת היום לסיוט, ונדירות הפעמים בהן הוא אכן מגיע בזמן לתחנות היעד. לא סתם הדביקו לו הנוסעים את הכינוי הלא מחמיא "תשע-ארבע-נצח". הציון: 3

 

תגובת פניות הציבור באגד לתלונות על תחנת רעננה: "עמידה בלוחות הזמנים הינה מחוייבות מרכזית של אגד ללקוחותיה ולכן, אנו עושים את מירב המאמצים כדי שהאוטובוסים יצאו מתחנת המוצא במועדים שפורסמו מראש לציבור". עוד אומרים שם כי זמן ההגעה לתחנות ביניים משוער בלבד , שכן הינו תלוי בגורמים רבים שאינם בשליטת החברה.

 

תגובת אגד לתלונות על הקו: "קו 947 הינו קו מאסף. השירות המהיר מירושלים לחיפה מתבצע באמצעות הקווים 940 ו-960 (דרך כביש 6). הציבור המשתמש בקו 947 מודע למסלול ונוסע קטעי דרך קצרים בהם קיימת תחלופה גבוהה. בנוסף, קיימות חלופות לקו 947 לנוחיות הציבור בהתאם לשעות הביקוש הרלבנטיות שאנו עוקבים אחריהם באופן תדיר, דוגמת נסיעה מנתניה לירושלים( קו 930 דרך כביש 6), מנתניה לכיוון חיפה או מצומת רעננה לחוף הכרמל. בשבועות האחרונים נפגשנו מספר פעמים עם משרד התחבורה ולא נשמעה כל ביקורת או תלונה לגבי הקו וייעודו, אלא להיפך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יהונתן וולף
947 - קו ארוווווך
יהונתן וולף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים