שתף קטע נבחר

20 מיליארד, 6 שנים: כל הפרטים על התחתית

זה יחל ב-2 באוגוסט ויסתיים בעשור הבא. חפירות הרכבת התחתית בת"א יחלו בעוד חודש, וחוץ מהרעש צפויים גם עומסי תנועה כבדים. שאלות ותשובות: כל מה שרציתם לדעת על העבודות, המסלולים ולאן לא כדאי לכם להגיע בשנים הקרובות

 

 

לא קלה דרכנו: העבודות להקמת הרכבת התחתית בגוש דן צפויות להתחיל (סוף-סוף) ב-2 באוגוסט, והן עלולות לשבש את חייהם של לא מעט תושבים ובעלי עסקים בתל אביב בשנים הקרובות. היום (ב') יוצגו תוואי הרכבת המלא, מועדי ושלבי ביצוע העבודות, הסדרי התנועה החדשים והפתרונות שיוצעו לציבור, במטרה להקל על עומסי התנועה הצפויים בזמן העבודות.

 

אבל עוד לפני מסיבת העיתונאים ידועים כבר לא מעט פרטים. ynet עושה סדר ומפרט לכם את כל מה שרציתם לדעת על הפרויקט שירעיד את האדמה ויעשה הרבה כאב ראש ורעש לתושבי תל אביב. הבשורה הטובה: עוד כשש שנים, כאשר הפרויקט יסתיים, יהיה הרבה יותר קל להתנייד בעיר.

 

מתי זה יתחיל?

התאריך הרשמי לתחילת עבודות בניית התחנות התת-קרקעיות הוא ה-2 באוגוסט, תאריך זה נבחר בשל העובדה שהתנועה בחודש זה יחסית דלילה, מכיוון שהתלמידים נמצאים בחופשה והורים רבים יחד איתם. במסגרת הפרויקט יגודרו שבעה מתחמים שבהם יוקמו תחנות הרכבת: תחילה אזורים בתחנות ארלוזורוב, יהודית, אלנבי בתל אביב, ותחנות ביאליק ואבא הלל ברמת גן.



זמני העבודות בחלק מהתחנות של הקו האדום ()
זמני העבודות בחלק מהתחנות של הקו האדום

 

מאוחר יותר, ככל הנראה בחודש ספטמבר, יגודרו תחנות שאול המלך וקרליבך בתל אביב. בהמשך מתוכננת כריית המנהרות בתוואי הרכבת התחתית, אך זו צפויה להתחיל רק לקראת סוף השנה הבאה (2016). בניגוד לרכבת הקלה בירושלים למשל, בחלק מתוואי הרכבת הקלה בגוש דן היא תעבור מתחת לקרקע, ותהיה למעשה רכבת תחתית.

 

מתי יסתיימו העבודות?

תאריך היעד להפעלת הקו הוא 2021, אבל תאריכי היעד שנקבעו בעבר כבר נחצו. על פי ההערכות, העבודות יימשכו כשלוש עד שש שנים וחצי - תלוי באיזה אזור מדובר. במהלך העבודות ייחסמו חלקים גדולים מצירי התנועה העיקריים. העבודות יכללו כמה שלבים מרכזיים, בין היתר גידור של אזורי העבודה, הריסה (כמו גשר מעריב), חפירה בקרקע, לאחר מכן חפירת המנהרות לאורך התוואי ומאוחר יותר הכנסת התשתיות והמסילות.

 

מי עלול להיפגע מהעבודות?

סביר להניח שכל מי שיגיע לתל אביב בכלל, ומי שגר בה בפרט, יחוו על בשרם את העבודות. מיטל להבי, סגנית ראש העירייה לתחום התחבורה, אומרת כי "הראשונים שייפגעו יהיו התושבים - בייחוד אלה שגרים באזורים שבהם יעבדו - גם בגלל שיהיה קשה לצאת מהרחוב, כי התנועה תהיה קשה מאוד, וגם בחלק מהמקומות שבהם העבודות יבוצעו במשך 24 שעות, ואז בעצם הנזק יהיה גם רעש.

 

"עסקים קטנים שנמצאים לאורך הקו ייפגעו בחלקם בגלל חוסר נגישות לעסק שלהם, ועבור עסקים קטנים זו פגיעה גדולה כי אין להם אוויר להרבה שנים. בנוסף, כל מי שמגיע בשעות העומס לעבוד בתל אביב יחווה קושי גדול מאוד בכניסות וביציאות. אני מקווה שחלק מהפתרונות ישפרו במקצת את המצב, כי הפגיעה במועסקים היומיומיים היא גם בפגיעה בכלכלה של העיר. בסופו של דבר, מערכת התחבורה תעשה טוב יותר לעיר ויהיה בה יותר תועלת מהנזק שהיא תגרום בזמן העבודות".

הרכבת הקלה תעבור גם ברמת גן ()
הרכבת הקלה תעבור גם ברמת גן



 

האם יינתנו פיצויים לסוחרים?

מדובר באחת הסוגיות המורכבות והכואבות עבור בעלי העסקים הקטנים. כאשר מדובר בתושבים, ערך הדירה שלהם אמור לעלות כתוצאה מקרבתה לתחנת רכבת, אבל עסקים קטנים - שלקוחות לא יגיעו אליהם בגלל צירי תנועה שייחסמו - עלולים להיסגר בשל חוסר באשראי וכספים. בשל העובדה שמדובר בסוגיה מטרופולינית ולא עירונית, משרדי הכלכלה, האוצר והפנים אמורים להיות אלה שידאגו לפיצוי של בעלי העסקים.

 

כמה זה יעלה?

חברת בקרה חיצונית שנשכרה על ידי משרד האוצר, העריכה שעלות הפרויקט תגיע בסופו של דבר ליותר מ-17 מיליארד שקל. יש לזכור כי מדובר באומדן שמשתנה במשך כל הזמן ולדוגמא, בהחלטת ממשלה מ-2010 נקבע שהתקציב להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה יהיה כ-10.7 מיליארד שקל, והפעלתה תחל ב-2017.

גשר מעריב. צפוי להיהרס במהלך העבודות להקמת הרכבת הקלה  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
גשר מעריב. צפוי להיהרס במהלך העבודות להקמת הרכבת הקלה (צילום: מוטי קמחי)
  

פחות משנתיים לאחר מכן, באוגוסט 2012, התקציב כבר זינק ל-12.23 מיליארד שקל ומועד הפעלת הרכבת נדחה ל-2018. שלושה חודשים בלבד לאחר מכן תקציב הפרויקט כבר תפח ל-14.38 מיליארד שקל. לנוכח נתונים אלה ניתן להעריך שפרויקט הקמת הקו האדום בלבד צפוי להתקרב ל-20 מיליארד שקל, או אף לחצות סכום זה.

 

מהם השינויים הצפויים בתחבורה הציבורית ובצמתים?

סעיף זה טומן בחובו את העמימות הכי גדולה. בעלי התפקידים שמעורבים בפרויקט צופים כאוס גדול בנושא התחבורה הציבורית. בחברת נת"ע, שאחראית על הפרויקט, מבטיחים 3,500 חניות בחניוני חנה-וסע, מערך שאטלים בתדירות של כל חמש דקות בשעות השיא, נתיבי תחבורה ציבורית לאורך תוואי העבודות, תגבור אוטובוסים בשעות השיא ותגבור תדירות הרכבת. עם זאת, קשה לראות איך הדבר יעשה באזור שעורקי התחבורה בו צפופים ממילא. ארגונים שונים טוענים כי לא נעשתה הכנה מספיק טובה מראש, וכי גם מערך האוטובוסים ייתקע בפקקים.

 

מה יהיו מסלולי הרכבת הקלה?

הקו האדום שעתיד להיבנות ולפעול ראשון יקשר בין פתח תקווה, בני ברק, רמת גן, תל אביב ובת ים. במרבית התוואי הרכבת תנוע מתחת לאדמה, זאת בשונה מהרכבת הקלה בירושלים, שם היא פועלת מעל פני השטח. זה כמובן יהיה רק הקו הראשון בתוכנית הגרנדיוזית לרשת את כל גוש דן, תוכנית שאיש אינו יודע בינתיים מתי היא תצא לפועל.

 



 


 

ראוי להוסיף כי על הקמת מערכות תחבורה להסעת המונים במטרופולינים המליצה גם ועדת טרכטנברג. על-פי אומדן שפרסמה הוועדה, הקמת מערכות כאלו תימשך כ-15 שנה, ותעלה בין 30 ל-40 מיליארד שקל, הערכות שעלולות להתברר כאופטימיות, לנוכח העלות הצפויה של הקו האדום.

 

איך יחפרו את המנהרות?

הרכבות עתידות לנסוע בתוך מנהרות, זאת בדומה לקו הרכבת החדש שנבנה בין תל אביב לירושלים, והשימוש יהיה באותה טכנולוגיה. את עבודות הכרייה של תוואי הרכבת יבצעו שמונה מכונות TBM ענקיות באורך 150 מטר שצפויות להגיע ארצה מחו"ל בעוד כשנה. המכונות מצוידות בראש קידוח שקוטרו 7 עד 14 מטר ומשקל כל מכונה כזו מגיע ל-4,000 טונות.

 

העבודות להכנת הפיר שממנו יופעלו מכונות ה-TBM (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
העבודות להכנת הפיר שממנו יופעלו מכונות ה-TBM(צילום: עידו ארז)

תוך כדי עבודת הכרייה, מצפה מכונת ה-TBM את דפנות המנהרה וקירותיה בלוחיות בטון מזוין. בין תחנת רכבת מרכז למלון שרתון סיטי טאוור הוקם כבר פיר השילוח של ארבע מכונות הTBM-, ממנו יתקדמו המכונות לכיוון תחנת ארלוזורוב והלאה לכיוון מערב ודרום, וכן לכיוון מזרח .יש לציין כי בזמן העבודות על תוואי הרכבת ת"א-ירושלים, תושבי הבירה ומבשרת ציון התלוננו על רעשים ובומים בשעות שונות של היום.

 

מי "האמא והאבא" של הפרויקט?

על אף שמרבית העבודות יתבצעו בתל אביב, מדובר בפרויקט ממשלתי ולא עירוני. חברת נת"ע - נתיבי תחבורה עירוניים - היא זו שאחראית על הפרויקט. דו"ח מבקר המדינה משנת 2013 חשף ליקויים חמורים בהחלטת המדינה מ-2010 להעביר את ניהול הפרויקט הענק לידי חברת נת"ע הממשלתית. במשרד המבקר מציינים כי משרדי הממשלה כלל לא ביצעו את הבדיקות הנדרשות כדי לוודא שנת"ע מסוגלת לנהל את הפרויקט.

 

עוד כתב המבקר כי לאחר שהאחריות הועברה לידיה, התגלו ליקויים רבים בפעילותה השוטפת של נת"ע - ואף התעורר חשש כי התנהלותה החשבונאית יוצרת סיכון להונאות ולמעילות. ועדת המכרזים של נת"ע כבר הכריזה כי קבוצת השותפות של חברת "סולל בונה" ו-CHINA-RAILWAY TUNNEL GROUP תבצע את עבודות המנהור בשיטת ה TBM ואת הקמת מבני התחנות התת-קרקעיות בחלקו המערבי של הקו האדום של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. בכל מקרה, מחר ייחשפו כל הפרטים ובעוד כחודש וחצי צפוי הפרויקט הענק לצאת לדרך.


פורסם לראשונה 21/06/2015 21:25

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
כאן חופרים
צילום: עידו ארז
מומלצים