שתף קטע נבחר

צאו שעה לפני לעבודה, שלמו על חניון, סעו בשאטל. תוכנית החפירות המלאה במרכז

שינויים בהסדרי התנועה כבר מאוגוסט כולל הריסת גשר מעריב ואיסור נסיעת כלי רכב פרטיים, הפעלת חניונים שנהגים ישלמו בהם 15 ש"ח, שאטלים ברוב שעות היום, אכיפה בנתיבי תחבורה ציבורית ובקשה לנהגים לצאת שעה מוקדם יותר לעבודה. אלה הפרטים סביב הפרויקט שעלותו מוערכת ב-20 מיליארד שקל

 
בשנת 2021 תוכלו לנסוע מבת ים ומפתח תקווה למרכז תל אביב בקלות רבה. עד אז, אתם צפויים להיתקל בפקקים וברחובות סגורים. חברת נת"ע המקימה את הרכבת הקלה בתל אביב הציגה הבוקר (יום ב') את התוכנית המלאה להקמת הקו האדום. ב-2 באוגוסט יחלו עבודות החפירה לקו האדום שיימשכו שש שנים. מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און המליץ לנהגים לצאת שעה קודם לעבודה וציין כי חניוני חנה וסע שיוקמו מחוץ לתל אביב יעלו 15 שקלים ליום. משם ייצאו שאטלים למרכז העיר. עלות כל קווי הרכבת הקלה נאמדת ב-120 מיליארד שקלים, מהם 20 מיליארד לקו האדום המוקם כעת.

 

למצגת המלאה על הקו האדום שיחצה את גוש דן - לחצו כאן

 

העבודות להקמת הרכבת התחתית בגוש דן צפויות להתחיל ב-2 באוגוסט. הפעלת הקו האדום שיחצה חמש ערים: בת ים, תל אביב, בני ברק, רמת גן ופתח תקווה, יחל בשנת 2021. שר התחבורה ישראל כץ אמר במסיבת העיתונאים: "הרכבת תוכל לשמש גם כמחסה בעת מלחמה". לגבי היעד הבהיר: "משוכנע שנעמוד בו".

 

תאריך תחילת העבודות נבחר בשל העובדה שהתנועה בחודש אוגוסט יחסית דלילה, מכיוון שהתלמידים נמצאים בחופשה והורים רבים יחד איתם. החל מ-2 באוגוסט ייכנסו לתוקף שינויים בהסדרי התנועה בעבודות על תחנות הרכבת שיוקמו בתל אביב ברחובות יהודית, אלנבי וקרליבך וברמת גן ברחובות אבא הלל וביאליק-ז'בוטינסקי. ברחובות ארלוזורוב ושאול המלך בתל אביב יחלו העבודות בחודש אוקטובר. ברחובות בן גוריון ואהרונוביץ' תחל העבודה בחודש דצמבר.  

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 
 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)



אחת התחנות המשמעותיות תוקם בצומת קרליבך. במסגרת ההקמה, ייהרס גשר מעריב מיד עם תחילת העבודות. מנכ"ל נת"ע יהודה בר און אמר במסיבת העיתונאים כי תנועת כלי הרכב הפרטיים תיחסם ותהיה בלעדיות אך ורק לתחבורה הציבורית.

 

בשל העבודות יוקמו חניוני "חנה וסע", שבהם יהיו 3,500 מקומות חנייה ובספטמבר יוגדל המספר ל-4,000. הבשורה הרעה היא שנהגים שיחנו שם ישלמו 15 שקלים ליום חנייה. מועד הפעלת החניונים יהיה ב-2 באוגוסט במיקומים הבאים: תל ברוך, אצטדיון המושבה בפתח תקווה וחניון גני יהושע. ב-15 באוגוסט תחל הפעלת חניון מבוא מודיעין.

 

שירותי שאטלים מהחניונים לערים יפעלו בימים א'-ה' בשעות 22:00-06:00 בתדירות של כל חמש דקות בשעות השיא. השאטלים יקבלו עדיפות בנתיבי תחבורה ציבורית ובנת"ע מבטיחים אכיפה משטרתית ייעודית לאורך נתיבי התחבורה הציבורית. הובטח גם כי הגישה לבתי העסק לא תיפגע וכן יסייעו להם בפרסום.

 

מאיר חן, ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, הודיע במסיבת העיתונאים כי הקווים יתוגברו בעוד 72 אוטובוסים של דן ו-220 נוספים של כלל החברות הפועלות באזור עד חודש מרס. מספר הנוסעים המוערך שהתווסף בעקבות ביטול תחנות לאורך תוואי בניית הפרויקט מוערך ב-6,000 נוסעים בשעות הבוקר ו-7,500 בשעות אחר הצהריים.

 

חן ציין כי יש כוונה לתגבר את קו מספר 1 הנע מפתח תקווה לבת ים ויקום קו חדש, מספרו 8, שייתן מענה לאזור רוטשילד ואלנבי.

 

השר כץ בטוח שהיעד להשלמת העבודות בכללותן עד שנת 2021 יושג. "יוצאים לדרך קשה, אך הכרחית. אני משוכנע שנגיע ליעד בזמן המתאים ומשוכנע שלא תהיה חריגה מהאומדן שהגענו אליו. אני חושב שהוא ריאלי".


לגבי האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית, במסיבת העיתונאים הודיעה קרן טרנר, סמנכ"לית תשתית ותיאום תחבורה במשרד התחבורה, כי שוטרים יוצבו בנתיבים שונים. בנוסף, הרשויות המקומיות יאכפו באמצעות מצלמות ייעודיות. 40 מצלמות יתווספו גם בנתיבי תחבורה ציבוריים בכבישים 443 וכביש החוף (2). לטובת האכיפה, הוקצו תקנים ל-158 שוטרים.

חברת בקרה חיצונית שנשכרה על ידי משרד האוצר, העריכה שעלות הפרויקט תגיע בסופו של דבר ליותר מ-17 מיליארד שקל. יש לזכור כי מדובר באומדן שמשתנה במשך כל הזמן, ולדוגמה, בהחלטת ממשלה מ-2010 נקבע שהתקציב להקמת הקו הראשון של הרכבת הקלה יהיה כ-10.7 מיליארד שקל, והפעלתה תחל ב-2017.

 

פחות משנתיים לאחר מכן, באוגוסט 2012, התקציב כבר זינק ל-12.23 מיליארד שקל ומועד הפעלת הרכבת נדחה ל-2018. שלושה חודשים בלבד לאחר מכן תקציב הפרויקט כבר תפח ל-14.38 מיליארד שקל. במסיבת העיתונאים התנער כץ מהאומדן הראשוני שניתן וטען שזהו היה אומדן לא ריאלי. לנוכח נתונים אלה ניתן להעריך שפרויקט הקמת הקו האדום בלבד צפוי להתקרב ל-20 מיליארד שקל, או אף לחצות סכום זה.

 

השר כץ אמר כי כנראה יהיה צורך בין 80 ל-100 מיליארד שקלים עבור הקווים הנוספים שיוקמו מעבר לקו האדום. משמעות הדבר היא שהפרויקט כולו ייאמד בשלב זה על כ-120 מיליארד שקל.

 

תאריך היעד להפעלת הקו האדום הוא 2021, אבל תאריכי היעד שנקבעו בעבר כבר נחצו. על פי ההערכות, העבודות יימשכו כשלוש עד שש שנים וחצי - תלוי באיזה אזור מדובר. במהלך העבודות ייחסמו חלקים גדולים מצירי התנועה העיקריים. העבודות יכללו כמה שלבים מרכזיים, בין היתר גידור של אזורי העבודה, הריסה (כמו גשר מעריב), חפירה בקרקע, לאחר מכן חפירת המנהרות לאורך התוואי ומאוחר יותר הכנסת התשתיות והמסילות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
עבודות בתל אביב
צילום: עידו ארז
מומלצים