שתף קטע נבחר

בשל החופש הגדול: יואץ החוק לענישת רוכבי אופניים חשמליים

ועדת השרים לחקיקה תדון כבר ביום ראשון בהצעת החוק של ח"כ מירב בן ארי, ובמרכזה מתן סמכויות גם לאנשי הרשות המקומית

 

אופניים חשמליים. הפכו לכלי בעייתי (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
אופניים חשמליים. הפכו לכלי בעייתי(צילום: מוטי קמחי)

 

הצעת החוק להרחבת סמכויותיהם של פקחים עירוניים באשר לענישה כלפי רוכבי אופניים חשמליים תובא ביום ראשון לוועדת השרים לענייני חקיקה. יוזמת החוק, מירב בן ארי (כולנו), ציינה כי יש לפעול במהירות בשל החופש הגדול שעומד בפתח.

 

על ההצעה חתומים 30 חברי כנסת מרוב סיעות הבית. נוסף על הקנסות המוצעים בה והסמכויות שיתווספו לרשויות המקומיות, היא מחייבת בעלי עסקים לצרף אליהם דף מעודכן עם תקנות התעבורה בכל הנוגע לנסיעה בטוחה. במשטרה המליצו באחרונה להעניק רישיון לנהיגה על אופניים חשמליים רק מגיל 16.

 

חברת הכנסת בן ארי (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
חברת הכנסת בן ארי(צילום: גיל יוחנן)
 

ההצעה הוגשה למזכירות הכנסת כשברקע כמה מקרים שבהם נפגעו הולכי רגל מפגיעת אופניים חשמליים, ושבוע לאחר שילדה בת שלוש נפגעה בתל אביב מרוכב שנעלם מהמקום. על פי בן ארי, בשנתיים האחרונות יש עלייה של פי עשרה במאושפזים כתוצאה מפגיעה של אופניים חשמליים. "ההצעה חשובה כי היא יוצרת הרתעה ומעל הכול מפתחת מודעות לעניין", אמרה בן ארי.

 

כיום מורשים שוטרים לטפל ברוכבים רק באמצעות הוצאת אוויר מהגלגלים, ואילו הרשויות העירוניות נותרות חסרות אונים מול התופעה. על פי ההצעה, שוטרים ופקחים יוכלו להטיל קנס בגובה 300 שקלים בכמה מקרים: נהיגה תוך אחיזת טלפון נייד ביד (הכוללת קריאה או שליחה של מסרון), הרכבת אדם נוסף בכל סוגי האופניים למי שטרם מלאו לו 14 (גם באופניים שאינם חשמליים), רכיבה על אופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 14 ורכיבה על מדרכה או בשבילים המוגדרים להולכי רגל.

 

"החופש הגדול מתקרב ותופעת פגיעות מצד אופניים חשמליים הולכת ומתרחבת", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "בתי החולים מדווחים כי מדי שבוע נער או נערה מנותחים או מאושפזים עקב פגיעות שכאלה. בני נוער בגילים 16-12 מתנהגים בצורה בריונית

במדרכות ובכבישים תוך כדי רכיבה באופן בלתי אחראי. אופניים חשמליים הם כלי תחבורה לכל דבר ועניין ולכן יש להטיל קנסות ולחייב אכיפה מוגברת של התחום".

 

בהצעה מצוין כי משרד התחבורה אמנם הסדיר תקנות שנכנסו לתוקף בספטמבר 2014, אולם גם אותן יש להרחיב משום שהן אינן כוללות ענישה. "המצב כיום מאפשר לשוטר להוציא את האוויר מהגלגלים של האופניים על מנת למנוע הימשכות של העבירה, אך אין בידיו לעשות מעבר לכך", נכתב בה. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
המחשה
צילום: יאיר שגיא
צילום: גיל יוחנן
ח"כ מירב בן ארי
צילום: גיל יוחנן
מומלצים