שתף קטע נבחר

מובייל in, מיילים out: דור ה-Z בשוק העבודה

עוד לא הספקנו להבין את דור ה-Y וכבר הגיע לשוק העבודה דור חדש עם ילדות דיגיטאלית, חוסר סבלנות, נכונות לקחת סיכונים אך גם שאיפה לביטחון תעסוקתי. מי אלו בני דור ה-Z ואיך מגייסים אותם לעבודה? מדריך

עסקים רבים עדיין מתמקדים בדרכים לגיוס דור ה-Y (או במילים אחרות - דור המילניום, שזכה למחקרים רבים יותר מכל דור שקדם לו). אבל  שנת 2015 היא זמן טוב להסתכל קדימה, אל עבר עובדי העתיד - דור ה-Z - מושג המתייחס לרוב למי שנולד אחרי 1990, על אף שיש שיגידו ששנת 1993 מהווה את תחילת הדור.

 

 

הדור הזה הופך לחלק הארי באוכלוסיה, ולצורך המחשה - הוא מהווה כרבע מאוכלוסיית ארה"ב בימינו, והמספר הזה רק הולך וצומח. מה שבטוח הוא, שמדובר בדור שונה לחלוטין מהדורות שקדמו לו. "אם משווקים חשבו שהם למדו כבר את כל המהלכים של דור המילניום, עליהם לדעת שדור ה-Z אפילו לא משחקים באותו המגרש", מספרת רות ברנשטיין מסוכנות הפרסום Ad Age.

 

הבדלים משמעותיים

כמו כל דור שקדם לו, דור ה-Z מציב שורת אתגרים חדשה לחלוטין עבור המגייסים. הם בעלי שאיפות, כישורים והרגלים שונים לחלוטין מהדורות הקודמים, במיוחד בהשפעת העידן הדיגיטלי שהם נולדו לתוכו. לכן, אם אתם מעוניינים לגייס עובדים מוכשרים בני דור הזה יש לנסות "לחשוב כמותם" ולהציע להם הצעות אשר תואמות את תחומי העניין והשאיפות שלהם, בפלטפורמות אליהן הם הורגלו.

 

אז במה שונה דור ה-Z? פייסבוק? in. ספרים? out. משחקי וידאו? בוודאי. ספורט? לא בטוח. מהירות? כן. סבלנות? אפס. וחוץ מזה, הנה עוד כמה מאפיינים של דור ה-Z, שחשוב לכם, כמגייסים, להכיר:

 

הייתה להם ילדות דיגיטלית - בראש ובראשונה, הדור נחשב לשונה מהדור הקודם כיוון שמדובר בילדים אשר גדלו והתבגרו בעידן דיגיטלי לחלוטין. זהו דור שלא מכיר תקופה בה מחשבים, טלפונים סלולאריים ואינטרנט לא היוו חלק מרכזי מחיי היום יום. בהתאם לכך, כדי למשוך את תשומת ליבם, בעלי עסקים צריכים ללמוד לחשוב כמו ילידי העידן הדיגיטלי, על ידי מתן חוויות דיגיטליות על גבי מסכים מסוגים שונים, ותקשורת דו-כיוונית עם הלקוחות, במקום שיווק חד צדדי.

 

 (צילום: shutterstock ) (צילום: shutterstock )
(צילום: shutterstock )

יש בהם רצון להטבעת חותם - בניגוד לדור ה-Y אשר נחשב לחסר יוזמה בהשוואה לדורות הקודמים, דור ה-Z נחשב לדור אשר מעוניין להשפיע ולשנות דברים בעולם - ובהתאם לכך יעריך עסקים שישאפו לכך. על פי מחקר שערכה סוכנות Sparks & Honey, בהשוואה ל-39% מדור המילניום, 60% מבני דור ה-Z מעידים כי הם רוצים להשפיע, ורבע מהם אף מעידים כי הם מתנדבים בקביעות, וכי יזמות חברתית היא בחירת קריירה מועדפת. הנה דוגמה לאחת כזו - אדורה סוויטק בת ה-16, שהרצאתה ב-Ted בכותר "What Adults Can Learn From Kids" זכתה נכון לרגע זה בקרוב ל-4 מיליון צפיות.

 

הם עצמאיים וחדשנים - זהו דור אשר מגלה תושייה, יזמות, ורצון לעבוד קשה כדי להצליח. ואכן, סקר שנערך בקרב תלמידי תיכונים בארה"ב, הראה כי 75% מהם רוצים לפתוח עסק משלהם ביום מן הימים. בניגוד לדורות הקודמים אשר היו בעלי נטייה להאמין ב״חלום האמריקאי״, דור ה-Z יהיה בעל נטייה להימשך לשיווק מציאותי ולא אידאליסטי, ויגיבו בצורה שונה למודלים מסורתיים של יופי. זהו דור אשר מוכן לקחת סיכונים, ומכבד עצמאות וחדשנות.

 

והפתעה: הם שואפים לביטחון תעסוקתי - אחד המאפיינים הבולטים של דור ה-Y הוא הנטייה לחפש כל הזמן אחר אפשרויות טובות יותר. אך מחקרים רבים מעידים כי ביטחון תעסוקתי מהווה שיקול מרכזי של דור ה-Z עם כניסתם לשוק העבודה, מאחר שמדובר בדור שנולד אל תוך משבר כלכלי. בעולם אליו נולדו ילדי דור ה-Z, חינוך טוב כבר לא יכול להבטיח עתיד כלכלי בטוח והצלחה מקצועית, כך ששיקולי בחירת המקצוע ותחום הלימודים שלהם עשויים להשתנות בהתאם.

 

טיפים לגיוס עובדים

אז בהתאם למאפייניו הייחודיים של הדור, כיצד כדאי לפנות לדור ה-Z בגיוס? באיזו שפה כדאי לדבר אליו כדי למשוך אותו? הנה כמה טיפים בסיסיים שכדאי לחשוב עליהם בהקשר זה.

 

1. לא מותאמים למובייל? שנו זאת (ועכשיו) - דור ה-Z קונים מוצרים בהסתמך על חיי הסוללה שלהם, והם מתקשרים עם המותגים האהובים עליהם דרך אפליקציות שונות. אבל מעבר לזה - הם גם מחפשים עבודה ומגישים מועמדת בעיקר דרך הסלולארי שלהם.

 

סקר שערך לאחרונה אתר הקריירה CareerBuilder מצא כי 65% מקרב מחפשי העבודה שיגיעו לאתר חברה שאינו מותאם סלולארית - ינטשו אותו. 40% נוספים ייצאו מהסיטואציה עם תחושה שלילית יותר לגבי החברה. המסקנה ברורה:הגיוס שלכם צריך להיות מותאם סלולאר. אך מעבר לכך, כדאי לנסות לשבור את תבניות הגיוס המקובלות ולחשוב כיצד אדם אשר נולד אל תוך דור דיגיטלי ירצה שמותג יפנה אליו (וכנראה שזה לא יהיה דרך מודעת 'דרושים' בעיתון).

 

2. דואר אלקטרוני? שכחו מזה - עבור דור ה-Y, דוא"ל הוא כלי תקשורת איטי, לעתים לא יעיל בעת שימוש לצרכי עבודה, ובלתי נסבל כמעט. זהו דור שמומחה בקיצורי כתיבה, ומצפה שכל התקשורת תתאים לגבולותיו של המסך הנייד. כדי להגיע לילידי דור ה-Z, יש להשתמש בכלים חברתיים וברשתות השונות, מה שמיד ייתן למגויס את האופציה לבחון את מערכת הקשרים של החברה והמגייס.

 

מיילים - אאוט (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מיילים - אאוט(צילום: shutterstock)

בהתאם, גם המגייס יוכל לדעת כמעט הכל על בן דור ה-Z אותו ירצה לגייס, שכן מדובר בדור בעל בטחון גדול בכל הנוגע לשיווק עצמי ברשתות החברתיות – הם לא מסתתרים מאחורי זהויות אנונימיות, ויודעים כי כל אחד בכל זמן עשוי לבחון אותם. הם מהירים ומוכשרים בכל הנוגע לעיבוד מידע, יותר מכל דור אשר קדם להם.

 

3. הציעו להם הזדמנויות צמיחה - קורסים מקוונים וזרימת המידע הבלתי-פוסקת בעידן הנוכחי, גרמו ללמידה, להתקדמות ולהתפתחות אישית - להיות ערכים חשובים עבור דור ה-Z. רבים מבני הדור הזה לא ישאפו להתמקצעות בתפקיד אחד ולסט כישורים ספציפיים, אלא להרחבת תחומי הידע ואפשרויות קידום. לכן, כאשר מעוניינים לגייס את ה-Zדים למשרה מסוימת, מומלץ להציג בפניהם את אפשרויות ההתפתחות והצמיחה, לצד למידה והגדלת סל הכישורים בתוך החברה המיועדת.

 

4. הגדירו להם משימות ברורות ושקופות - העידן הדיגיטלי הפך את השקיפות לכלי שיווקי ולגישה רווחת בכל החברות, בכל הגדלים. משמעות הדבר היא שעסקים מקפידים להציג באופן ברור את משימותיהם ואת שאיפותיהם החברתיות והכלכליות, כדי לגרום לעובדיהם וללקוחותיהם להיות מעורבים יותר. הכשרונות של דור ה-Z ירצו להצטרף לחברה בעלת משימה ברורה ונהירה, אשר לא מתמקדת רק בכסף וברווחים.

 

5. הציעו להם גמישות בעבודה - תיק קריירה (Portfolio careers) – תופעת ריבוי המשרות אשר מאפשרת לאדם להחזיק מספר משרות מגוונות, הופכת לתופעה נפוצה ונגישה יותר עבור דור ה-Z. התפתחויות טכנולוגיות והופעתן של יותר ויותר תוכנות לעבודה משותפת מאפשרות עבודה גמישה ונגישה יותר. כישרונות מובילים בתחומים דיגיטליים ויצירתיים, עשויים להמשך לעבוד בחברה אשר מאפשרת עבודה גמישה או עבודה מרחוק, ולכן אם אכן החברה אשר אתם עובדים עבורה מאפשרת תנאי עבודה גמישים, יש להדגיש זאת כבר בשלב מוקדם בתהליך הגיוס.

 

הכותבת היא מנהלת תוכן גיוס עובדים ב-AllJobs

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock
יניב בן יהודה
בתיה וייסמן
יניב בן יהודה
מומלצים