חורים שחורים: קווים לדמותם

טלסקופ של נאס"א תיעד חורים שחורים בתשע גלקסיות. מסתבר שהיצורים האלה הרבה יותר פעילים ממה שחשבתם

כמה מהחורים השחורים הכי גדולים קבורים מתחת לשכבות עבות של גז ואבק. החורים השחורים לעיתים מפלצתיים בגודלם אבל טבעם הנסתר הופך את המעקב אחריהם לאתגר של ממש.

הטלסקופ של נאס"א (Nustar) הבחין לאחרונה בחמישה חורים שחורים מבודדים. הטלסקופ יכול לזהות אותם על ידי איתור קרני רנטגן שיכולות לחדור דרך שכבות הגז והאבק הסמיכות. Nustar הוא חלק ממשימת חקר בראשות המכון הטכנולוגי של קליפורניה בפסדינה ומנוהלת על ידי המעבדה להנעה סילונית של נאס"א. הטלסקופ נבנה על ידי חברת המדעים אורביטל דאלס, וירג'יניה.

מחקר החורים השחורים מתנהל בראשותם של אסטרונומים באוניברסיטת דורהאם, בריטניה ומעלה תיאוריה לפיה מיליוני חורים שחורים קיימים בחלל ונסתרים מן העין. הממצאים הוצגו ב-6 ביולי בועידת האסטרונומיה בווילס.

המדענים הצביעו על כך שהטלסקופ תיעד חורים שחורים בתשע גלקסיות בהן נחשבו החורים לפעילים מאוד אבל גם מעורפלים. החורים היו יותר פעילים ממה שהחוקרים חשבו בעבר. כאלה תגליות לא היו אפשריות לגילוי בלי הטלסקופ של נאס"א, שפותח בשנת 2012 ובעל יכולות אבחנה מדוקדקות יותר.

"הודות לטלסקופ, בפעם הראשונה יכולנו לזהות את החורים השחורים הללו באופן ברור. הם היו חמקמקים בגלל החומר שסביבם", אמר ג'ורג' אנסברי מאוניברסיטת דורהאם המחבר הראשי של של הממצאים, שהתקבלו לפרסום בכתב העת "The Astrophysical Journal". דניאל שטרן, המדען בפרויקט Nustar במעבדה של נאס"א בפסדינה, קליפורניה הוסיף: "Nustar מאפשר לנו לראות עד כמה גדולות הן המפלצות הנסתרות, ועוזר לנו ללמוד מדוע רק חלק מהחורים השחורים נראים מטושטשים".