שתף קטע נבחר

נפגעו מרוכבי אופניים ותובעות 2.5 מיליון שקל מעיריית ת"א: "השבילים - מפגע בטיחותי"

שתי הולכות רגל מתל אביב, שנפצעו אחרי התנגשות עם רוכבים, הגישו תביעה שמערערת על סמכותה של העירייה לסמן שבילי אופניים. לטענתן הולכי הרגל הופקרו. העירייה: "אנו פועלים לשמור על בטיחותם של הולכי הרגל". הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת החוק שתחמיר את האכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים

 

שביל אופניים כחלק מהמדרכה. רחוב אבן גבירול בתל אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
שביל אופניים כחלק מהמדרכה. רחוב אבן גבירול בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)

האם עיריית תל אביב עומדת לשלם על תכנון קלוקל של מדרכות ושבילי האופניים? שתי תושבות העיר שנפגעו בשנים האחרונות על ידי רוכבים הגישו הבוקר (ד') לבית משפט השלום בעיר תביעת פיצויים נגד העירייה על סך 2.5 מיליון שקל בגין שלל טענות. לדבריהן, היא הפרה את חובותיה כלפי הולכי הרגל, סימנה את השבילים באורח רשלני וחובבני, לא הפעילה כיאות את סמכויות הפיקוח שלה ולא הגיבה כראוי גם כשהתבררה לה חומרת המפגע הבטיחותי.

 

אחת התובעות היא רנה גורן (68), מעצבת פנים תושבת העיר, שנפגעה על ידי רוכב אופניים אחרי שירדה מאוטובוס מול מגדל המאה ברחוב אבן גבירול. שביל האופניים מסומן במקום על גבי המדרכה, בצמוד לתחנת האוטובוס, שאחת מדופנותיה אטומה ואינה מאפשרת למי שיורד בתחנה להבחין באופניים המתקרבים. היא נפגעה על ידי רוכב והוא נעלם מהמקום, ובעקבות זאת היא מתקשה להתנייד מאז ותפקודה היום-יומי נפגע.

 

תובעת נוספת היא צילה אלעזר (73), מתרגמת ספרים במקצועה, שנפגעה בעת שטיילה עם חברה בשבילי פארק הירקון. גם עליהם סימנה העירייה שביל לרוכבי אופניים, אך לא יצרה הפרדה פיזית או מפלסית בינו לבין הנתיב שנותר להולכי הרגל. מול אלעזר וחברתה הגיעה במהירות חבורה של רוכבי אופניים אשר סטו מנתיבם בגלל עצים במקום, חדרו לנתיב הולכי הרגל, ואחד מהם פגע בה. אלעזר הובהלה ממקום התאונה באמבולנס לבית החולים איכילוב, ושם אושפזה במחלקה האורטופדית עם שבר במפרק של ברך שמאל ברמת החומרה הגבוהה ביותר, שבר נוסף בעצם השוקית, שבר באף וחבלות בכל חלקי הגוף.

רנה גורן. נפצעה בפארק הירקון ()
רנה גורן. נפצעה בפארק הירקון

צילה אלעזר. נפצעה בירידה מהאוטובוס באבן גבירול ()
צילה אלעזר. נפצעה בירידה מהאוטובוס באבן גבירול

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

התביעה הוגשה באמצעות עו"ד אילן קנר, שטען שפעילותה של עיריית תל אביב לעידוד השימוש באופניים הקדימה את הכנת התשתיות הנדרשות לכך. לפיכך, הוסיף, הופקעו המדרכות מהולכי הרגל וההליכה עליהן הפכה לסכנת נפשות. במקביל, נטען, העירייה לא טרחה לפקח על אופן נהיגתם של רוכבי האופניים על המדרכות ובפארקים הציבוריים, ואף התירה לכלי רכב דו-גלגליים לחנות על המדרכות בניגוד לחוק ולהפקיע נתח נוסף מהמרחב המיועד להולכי הרגל.

 

התובעות טוענות שלעירייה לא הייתה סמכות חוקית לסמן שבילי אופניים על גבי מדרכות העיר: לדבריהן, סעיף 249 לפקודת העיריות מפרט את סמכויותיה, אולם אינו כולל את הסמכות להכשיר, לתכנן, לפתח או לסלול שבילי אופניים.

 

עוד נטען שהעיקרון הבסיסי המנחה ערים מערביות שבהן נהוגה תחבורת אופניים הוא יצירת הפרדה מפלסית בין המכוניות, האופניים והולכי הרגל. לכל אחד מאלה נשמר נתיב משלו, ובו הוא יכול להשתמש בבטחה. במקומות שבהם לא מבוצעת הפרדה תלת-מפלסית, מסומן שביל האופניים על גבי הכביש בעוד שטח המדרכה מופרד במפלס גבוה יותר. בתביעה נטען שהעירייה הייתה ערה לליקוי הבטיחותי שיצרה, ולראיה בשלב מסוים אכן הפסיקה לסמן שבילי אופניים על המדרכות.

 

בתביעה מצוטטת סגנית ראש העירייה, מיטל להבי, שאמרה בישיבת הוועדה העירונית לתחבורה, בינוי ותשתיות בדצמבר האחרון, "בתחילת הדרך היינו מעבדת ניסוי גדולה. לפעמים שבילי אופניים צוירו על המדרכה. זה לא יקרה יותר. מעכשיו שבילי אופניים מבוצעים בהפרדה". אולם למרות זאת, העירייה לא טרחה להסיר את הסימונים הקיימים והותירה את הליקויים הבטיחותיים בעינם.

 

האם ראש העיר חולדאי ישלם על תכנון שבילי האופניים? (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
האם ראש העיר חולדאי ישלם על תכנון שבילי האופניים?(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "סוגיית בטיחות הולכי הרגל נמצאת בראש סדר העדיפויות העירוני. בשנים האחרונות נכנסו לשימוש האופניים החשמליים הנוסעים במהירות ולמרבה הצער, על אף בקשות חוזרות ונשנות של העירייה, אין בידנו סמכויות אכיפה נגדם. בעיר ישנה עלייה מבורכת של שימוש בתחבורה ירוקה, בעידוד העירייה ובהשקעה כספית אדירה בתשתיות. העירייה שוקדת על מתן פתרונות שיבטיחו הפרדה פיזית וברורה בין המשתמשים. יצוין כי תל אביב-יפו היא הרשות העירונית הראשונה בארץ שסוללת רשת שבילי אופניים בהיקף כה גדול - כ-140 ק"מ של שבילים. התביעה טרם התקבלה בעירייה".

 

הכנסת בעד החמרת האכיפה על אופניים חשמליים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק תיקון פקודת התעבורה (רכיבה בטוחה על אופניים ואופניים עם מנוע עזר) של מירב בן ארי (כולנו) להחמרת הענישה נגד רוכבי אופניים חשמליים. 62 ח"כים הצביעו בעד, שלושה התנגדו ותשעה נמנעו. על פי ההצעה יוכלו שוטרים ופקחים להטיל קנס בגובה 300 שקלים בכמה מקרים: נהיגה תוך אחיזת טלפון נייד ביד (הכוללת קריאה או שליחה של מסרון), הרכבת אדם נוסף בכל סוגי האופניים למי שטרם מלאו לו 14 (גם באופניים שאינם חשמליים), רכיבה על אופניים חשמליים למי שטרם מלאו לו 14 ורכיבה על מדרכה או בשבילים המוגדרים להולכי רגל.

 

 

הצעת החוק מקודמת בהליך חקיקה מזורז עקב יציאת בני הנוער לחופשת הקיץ. בנוסף לקנסות וסמכויות, הצעת החוק מחייבת את בעלי העסקים לצרף דף מעודכן לכלים הדו-גלגליים, הכולל תקנות תעבורה.

 

הצעת החוק של ח"כ בן ארי גובשה לאחר כמה מקרים שבהם נפגעו הולכי רגל מפגיעת אופניים חשמליים, ושבוע לאחר שילדה בת שלוש נפגעה בתל אביב מרוכב שנעלם מהמקום. בן ארי צירפה להצעה נתונים מספריים המלמדים כי בשנתיים האחרונות חלה עלייה באשפוז נפגעים מאופנים חשמליים בשיעור של פי 10, והגדירה את המפגע "מכת מדינה".

 

בן ארי חשפה כי על-פי דיווחים מבתי החולים, חלה עלייה במקרים שבהם נער מנותח או מאושפז עקב פגיעות שכאלה. "בני נוער בגילים 16-12 מתנהגים בצורה בריונית במדרכות ובכבישים, תוך כדי רכיבה באופן בלתי אחראי. אופניים חשמליים הם כלי תחבורה לכל דבר ועניין, ולכן יש להטיל קנסות ולחייב אכיפה מוגברת של התחום", אמרה. לדבריה, כיום מורשים שוטרים לטפל ברוכבים רק באמצעות הוצאת אוויר מהגלגלים, ואילו הרשויות העירוניות נותרות חסרות אונים מול התופעה.

 

בהכנת הכתבה השתתפה מורן אזולאי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף מגל
ארכיון
צילום: אסף מגל
עו"ד אילן קנר
מומלצים