שתף קטע נבחר

כסא המוות: כך יהרסו את הישיבה במטוסים

זוכרים את קפסולות השינה מהמטוס של "האלמנט החמישי"? זה עוד כלום לעומת העתיד שמתכננות לנו חברות התעופה. קבלו את המגעל, המשושה, האופניים ועוד רעיונות מוזרים שיגרמו לנו להתגעגע למחלקת התיירים. וגם: אתם מכריעים איזה רעיון הוא הזוועתי מכולם

עם התפתחותו של עולם טיסות הלואו-קוסט ונהירת ציבור הטסים אחר האפשרות לטוס בזול מתמיד, התחרות בין חברות התעופה רק גוברת והולכת. הצרכנים, כלומר אנחנו, כמובן מרוויחים מהקרבות העזים בין החברות המנסות להטיס אותנו יותר - תמורת פחות כסף, אך אותה מלחמה מסתעפת בשנתיים האחרונות לכיוונים נוספים.

מטוס "האלמנט החמישי". דווקא יחסית נוח (צילום: מתוך הסרט "האלמנט החמישי") (צילום: מתוך הסרט
מטוס "האלמנט החמישי". דווקא יחסית נוח

אחד מהכיוונים הללו, לצד שירותים מוזלים בתחומים אחרים (בתי מלון וחדרי כושר ב"שיטת איזי ג'ט", למשל) הוא ההושבה במטוסים - הנושא הבוער בקרב ענקיות הייצור וחברות התעופה.

הפטנט הצרפתי - "משושה מחלקת התיירים". סיוט באוויר (הדמיה: Zodiac)
הפטנט הצרפתי - "משושה מחלקת התיירים". סיוט באוויר(הדמיה: Zodiac)

החברות מנסות לצופף את המושבים עוד יותר בתמורה למחירים המוזלים, והשיטות לעשות זאת - רבות ומגוונות, שונות ומשונות, ונדמה כי כמעט 20 שנה אחרי "האלמנט החמישי", קפסולות ההטסה בהרדמה קרובות מתמיד. רק השבוע חזינו ב"משושה מחלקת התיירים", אותה שיטה להושבת נוסעים כאשר רגלי האחד סמוכות לפניו של האחר. אז תשכחו כל מה שידעתם על מחלקות עסקים, תיירים פלוס ואפילו מחלקות תיירים. כך רוצות חברות התעופה שייראו טיסות העתיד שלנו. שלא נדע.

 

טיסה בעמידה: לכך התכוונו כשאמרו "איירבוס"

חברת התעופה הסינית "ספרינג איירליינס" הודיעה בפברואר השנה כי תבחן אפשרות למכור כרטיסי טיסה בעמידה, כאשר הנוסעים יטוסו במחיר של כדולר וחצי. הבעיה הקלה בדרך היא כמובן המראות, נחיתות, מזג האוויר, אישורי רשויות ונכונות הנוסעים להסתכן. זאת, עוד לפני שדיברנו על אופן האחיזה במטוס המצריך הרמת יד שעלולה להיות מצחינה למדי, עניין המוכר לנו מהאוטובוסים העירוניים ברחבי הארץ.

לטוס בעמידה. אפשרי בכלל? (המחשה: ShutterStock) (המחשה: ShutterStock)
לטוס בעמידה. אפשרי בכלל?(המחשה: ShutterStock)

גם חברת האולטרה לואו-קוסט "ריינאייר", שתפעיל בקרוב טיסות (בישיבה) משדה התעופה בעובדה, ניסתה את מזלה בעניין ב-2009 ובחנה אפשרות להטיס נוסעים בעמידה. הסיפור ירד מהפרק, ולא ברור מה יעלה בגורל הניסיון הסיני הדומה.

 

למי זה מתאים: לנוסעים עניים אך לא מסריחים, בבקשה

 

מושבי אופניים: ישבני הברזל

קצת יותר רציניים מהחבר'ה הסינים הם אלה מחברת "איירבוס" שרשמו בדיוק השבוע לפני שנה פטנט אמיתי על מושבי מטוס המבוססים על עיצוב של כסאות אופניים. כן, ממש ככה. על פי התכנון שמבוסס על האבטיפוס "Skyrider" מ-2010, מקום הרגליים יצומצם, כמות המושבים תגדל כמובן והסיפור כולו מתוכנן עבור טיסות קצרות בלבד. כאב הגב, אגב, בחינם.

מושב האופניים. בלי מגש, בלי תקווה, בלי חלון ()
מושב האופניים. בלי מגש, בלי תקווה, בלי חלון

איך החברה מתכננת למקם כך מגשי אוכל במטוסים? לאן מחברים אוזניות? התשובה היא פשוט - אין. על פי הפטנט המדובר הפוקנציות הללו פשוט יוסרו מהמטוסים. במילים אחרות: תגידו תודה שבכלל יש לכם מושב.

 

למי זה מתאים: לרוכבי אופניים מיומנים ולמי שעשויים ליהנות מהעיצוב המיוחד

 

יושבים במעגל: דן שילון מהריח

מושבי האופניים, כך התברר בנובמבר האחרון, לא היו הרעיון העתידני המפחיד היחיד של חברת "איירבוס". אותה חברה גם הציעה לארגן מחדש את יושבי המטוסים - במעגלים.

פחות לחץ? (צילום: Airbus)
פחות לחץ?(צילום: Airbus)
 

על פי הגשת הפטנט הרשמית של החברה, מדובר בעניין פיזיקלי, שכן ההושבה כפי שנעשית כיום גורמת ללחץ רב על חלקו הקדמי של המטוס, עניין שגובר והולך רק עם הפיכתם של הכלים המעופפים לגדולים עוד יותר כדוגמת דגם A380 של החברה. ההושבה כפי שתראו בשרטוט שלפניכם, מביאה לחלוקת הלחץ באופן שווה. ואנחנו שואלים: ומה על הלחץ של הנוסעים?

 

 

אגב, לטענת החברה לבו של המעגל אינו משמש כבמת קונצרטים אלא כתא מטען מתקדם. ב-"Financial Times" כינו את הייצור המוזר הזה "הסופגניה המעופפת", והסבירו באמצעות נקניקייה עבה את סיפור הלחץ במטוסים.

 

למי זה מתאים: לדן שילון ואורחיו, ולא יותר מזה

 

מטוס הסרדינים: הכמות הבלתי נסבלת של הנוסעים

אם חשבתם שצפוף לכם במטוסי הלואו-קוסט, תחשבו שוב. אותה "איירבוס" (כן, יצירתיים שם) מתכננת לצופף כבר תוך שנתיים את מטוסיה המפוארים מדגם A380 הענק. לכאורה, כלום לא ישתנה. אבל רק לכאורה.

המושבים המצופפים של איירבוס. בקרוב אצלנו (צילום: Airbus) (צילום: Airbus)
המושבים המצופפים של איירבוס. בקרוב אצלנו(צילום: Airbus)

בפועל, בכל שורה מ-50 שורות מחלקת התיירים במטוס יתווסף מושב אחד, כלומר: מחלקת התיירים, הקומה התחתונה של ה-A380, תכלול כ-450 נוסעים במקום 400. לא נעים - אבל זה עוד לא הכל. בנוסף לכך שבשורה האמצעית יהיו חמישה מושבים ולא ארבעה כמו כיום, המושבים הקיצוניים (מושבי החלון) בשורות הצדדיות יצומצמו ויהיו צרים יותר. שלא נדע.

 

למי זה מתאים: לישראלים שינסו לברוח לקומה השנייה, קומת הביזנס

 

מחלקת סוציומטים: הושבה באלכסון

בניגוד ל"איירבוס" ותעשיית הסיוטים שהיא מתכננת עבורנו, חברת "ת'ומפסון" הבריטית העוסקת בפיתוחים והמצאות בתחום מושבי המטוסים, דווקא הלכה לכיוונים רציונליים יותר. לא בטוח שכולם יאהבו את זה, אבל CozySuite, ההמצאה האחרונה מבית החברה, דווקא עוררה עניין בקרב משקיעים וחברות תעופה.

המושבים של "ת'ומפסון". התעלמות אלגנטית מהשכנים (צילום: Thompson)
המושבים של "ת'ומפסון". התעלמות אלגנטית מהשכנים(צילום: Thompson)

עבור הנוסעים מדובר בהפרדה אלכסונית מהמושב שלידם, במה שמוגדר כמחלקת "פרימיום אקונומי", כלומר קצת יותר ממחלקת התיירים. לא תצטרכו יותר להיות נחמדים או לא נחמדים לשכנים במטוס, ופשוט תוכלו להתעלם מהם באלגנטיות.

 

ההצעה של "ת'ומפסון" כוללת גם מרחב גדול יותר לפלג הגוף העליון בכל מושב, משענות יד אישיות בלי הצורך "להילחם" עליהן ואפשרויות נוחות יותר לשינה, לטענתם. עבור חברות התעופה, כך אומרים ב"ת'ומפסון" מדובר באפשרות מתמטית להגדיל את מספר המושבים במטוס. 

 

למי זה מתאים: לחסרי כישורי תקשורת בסיסיים

מחלקה משפחתית. מה יעשה נוסע בודד? (צילום הדמיה: TUI - Thomson Airways) (צילום הדמיה: TUI - Thomson Airways)
מחלקה משפחתית. מה יעשה נוסע בודד?(צילום הדמיה: TUI - Thomson Airways)

אותה "ת'ומפסון" שנדמה כי באה לקראת הנוסע כאמור קצת יותר מהחברות האחרות שהוזכרו בכתבה, מתכננת להכניס לשימוש בקרוב גם "מחלקות משפחתיות", כלומר שישיות מושבים שיפנו אלה כלפי אלה, שלושה בכיוון הנסיעה ושלושה בכיוון ההפוך. השאלה מה יעשה הנוסע הבודד שייאלץ להצטרף למשפחה בת חמש נפשות. מסכן.

 

למי זה מתאים: למשפחות בנות 6 נפשות. אם אתם משפחה קטנה יותר, עשו לנו טובה ותחסכו מאיתנו את העונש

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Airbus
דוחסים את הנוסעים
צילום: Airbus
מומלצים