שתף קטע נבחר

איך מכינה האקדמיה את הסטודנטים לעבודה?

בשנים האחרונות מבינים באקדמיה את הצורך בלימודים מעשיים על מנת להכין את הסטודנטים בצורה הטובה ביותר לשוק העבודה. הכירו את שיטת Project Oriented שמיושמת ב-SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

בשנים האחרונות עולות שאלות הנוגעות לרלוונטיות של המוסדות האקדמיים: עד כמה הם מכינים את הסטודנטים לשוקי העבודה ולתמורות החלות בהם, עד כמה תכני הלימודים הולמים את המציאות הטכנולוגית, ומשכללים את היכולת להסתגל לשינויים מהירים כפי שנדרש.

 

מוסדות לימוד מובילים בעולם החליטו, לפיכך, לאמץ שיטת לימוד חדשנית, המוכרת בשם Project Oriented. בבסיסה, השיטה מתרגלת לימוד תוך כדי עשיה: הסטודנטים מתבקשים לפתור בעיה מעשית, כשחלק מהנושאים שיובילו לפתרונה נלמדים באופן עצמאי או תוך כדי הנחיה, בדיוק כפי שקורה במקום העבודה.

 

"למעשה אנו מדמים סביבת עבודה אמיתית" מתאר ד"ר רמי עיד, דיקן הנדסת בניין מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, מהמכללות המיישמות את שיטת Project Oriented. "סטודנטים שמסיימים לימודים במוסד, בין אם בהנדסת בניין, תוכנה, תעשיה וניהול, מכונות או חשמל ואלקטרוניקה, מתורגלים לחשיבה יותר אלסטית, המתאימה עצמה לתנאים ולנתונים בשטח. להבדיל מעובדים רבים אשר חוזרים לספרים או למחברות לשם חיזוק או שלחילופין נשענים על ותיקים מהם, בוגרי המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון מגיעים עם הרבה ביטחון והתאמה רבה יותר למקום העבודה, פשוט כי הם כבר התנסו בסיטואציות אמיתיות אינספור פעמים במהלך התואר".

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

 

מה קורה בפועל? לא לומדים יותר תיאוריות עם ספרים ומחברות? הרי גם התיאוריות חשובות.

"ברור שכן. השאלה היא איך. אפשר להיכנס להרצאה, לפתוח ספר וללמוד מתודולוגיות ותיאוריות בתכנות, אלקטרוניקה או כל תחום אחר. מה תלמד מזה, איך תשליך את הלימוד על יישום בפתרון בעיות זהות או שונות – זה כבר עניין אחר.

 

"ב-Project Oriented אנחנו אומרים - בואו ניקח בעיה עימה מתמודד המהנדס וננסה לפתור אותה בפועל. במהלך העבודה אנחנו נתקלים בנושאים חדשים - תיאוריות ומתודולוגיות שצריך להכיר וללמוד, אבל הלמידה מתבצעת תוך כדי התנסות. באופן הזה, תיאוריה אוורירית שלכאורה אינה קשורה לכלום חוץ מלבחינה בסוף הסמסטר, הופכת לכלי חשוב בפתרון בעיה גדולה יותר. הסטודנטים מבינים את ההקשר, יודעים להשליך אותו על נושאים אחרים, ובמקביל מתנסים בעבודה דה פקטו".

 

וזה מוכיח את עצמו?

"מחקרים מעידים שסטודנטים מבינים הרבה יותר ומצליחים יותר, כשהם לומדים בשיטה זו. אגב, זה משהו שמערכות חינוך מובילות בעולם כמו פינלנד, עושות כבר שנים. שמות דגש על למידה מתוך התנסות ולא רק שינון, תיאוריות ומבחנים".

 

אז למה לא עושים את זה ביותר אקדמיות בארץ?

"שיטת הלימוד של Project Oriented מחייבת השקעה רבה מאוד מצד המוסד ולא רק הסטודנט: הקבוצות קטנות יותר, יש צורך גם בהנחיה אישית, ויש מוסדות שזה גדול עליהם. אנחנו במכללה חושבים שככל שיעבור הזמן, לא תהיה דרך אחרת אלא ללמד כך. אנחנו מקבלים לא מעט פידבקים חיוביים ממעסיקים שרואים הבדלים בין סטודנטים שהתנסו בשיטה החדשנית הזו, לבין אלו שלומדים בשיטה התיאורטית הישנה. בפירוש הביקוש לסטודנטים להנדסה שלמדו בשיטת Project Oriented עולה, ולא יהיה מנוס ממעבר של מוסדות אחרים ללימוד שכזה".

 

הכתבה בשיתוף SCE המכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים