שתף קטע נבחר

עובדי הרכבת יקבלו אחת לרבעון "מענק התמדה"

ההסכם שנחתם בין ועד העובדים והנהלת הרכבת יעניק לעובדי חטיבת הנוסעים שלל הטבות, בהן מענק מיוחד אחת לשלושה חודשים כגמול על התמדה, ומענקי הצטיינות לשלל עובדים. לפני כשנתיים וחצי קיבלו העובדים 40 אלף שקלים ותוספת שכר של 25% לכל עובד כדי שלא ישבתו. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות: "זהו הסכם שמחזק ומתגמל את העובדים שהושפעו ומושפעים מהגידול ומהעומס בתנועת הרכבות"

חסל סדר שביתות ועיצומים? ועד עובדי רכבת ישראל והסתדרות העובדים חתמו על הסכם קיבוצי חדש עם הנהלת הרכבת, המעניק לעובדי חטיבת הנוסעים שלל הטבות בעקבות מה שמכונה "הגידול בעומס העבודה". בהסתדרות אומרים כי ההסכם כולל נהגי קטר, פקחים ומנהלי תחנות ועובדים נוספים, אשר "עמדו ועומדים בגידול ובעומס של רכבות הנוסעים". בתגובה לפנייית ynet באשר לשווי ההסכם עבור כל עובד, אמר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, כי "ההסתדרות לא תמחרה את ההסכם".

 

עובדי הרכבת יקבלו מענקים תמורת דיוק וניקיון

 

נהגות קטר בדרכן לתעודה. גם הן יהנו מההסכם 

 

חלק מההטבות החדשות:

  • "מענק התמדה" אחת לרבעון
  • "מענק לו"ז אביב", רטרואקטיבית לשנה
  • "מענק הצטיינות" ל-20 עובדים מדי רבעון למשך 5 רבעונים
  • מימון מלא ללימודי תואר עבור נהגי קטר
  • קורס רכבתי לעליה בדרגה לכל נהג נוסעים
  • תגמול על "הקפצה"
  • מענק לפקחים ומנהלי תחנות על עבודה קשה בחודשים האחרונים

 

לא בפעם הראשונה

כדאי להזכיר כי זו אינה פעם ראשונה בה עובדי הרכבת מקבלים מענק לאחר סדרת עיצומים ושביתות ולפני חתימת הסכם קיבוצי חדש. בחודש דצמבר 2012 נחתם הסכם כזה, במסגרתו הוחלט כי עובדי רכבת ישראל יקבלו תוספת שכר של 25% וגם 40 אלף שקל כמענק חד-פעמי. זאת במסגרת "תוספת מצוינות", שתוענק לעובדים אם יעמדו ביעדים שונים ובהם שיפור בשירות לנוסעים, דיוק וניקיון הרכבות, ואף צמצום תצרוכת דלק.

 

בתמורה, עובדי התחזוקה התחייבו להפעיל את מוסכי החברה 24 שעות ביממה, וכלל עובדי הרכבת התחייבו לשמור על "שקט תעשייתי" למשך שלוש שנים ולמשוך בחזרה את סכסוכי העבודה שהוכרזו בתקופת כהונת גילה אדרעי כיו"ר ועד העובדים. הבטחות אלה לא התקיימו והעיצומים ברכבת חזרו כבר לאחר מספר חודשים.

 

לפי ההסתדרות, ההסכם מעניק לכל נהגי הנוסעים מענק מיוחד בגין התקופה של כשנה (אמצע יוני 2014 עד אמצע יוני השנה). בנוסף יקבלו הנהגים אחת לרבעון מענק בגין התמדה. עוד קובע ההסכם כי בחמשת הרבעונים הקרובים תשלם ההנהלה ל-20 נהגים, פקחים ומנהלי תחנות מענק הצטיינות מיוחד. כמו כן, הרכבת תממן את מלוא לימודי התואר לנהגי קטרי נוסעים המעוניינים לעבור לדירוג "טכנאי". כל נהג נוסעים יוכל לקבל גמול ב' כנגד קורס רכבתי של 400 שעות, קורס אותו תעביר החברה על חשבונה.

 

ורשימת ההטבות ממשיכה. נהגי קטרי נוסעים יהיו זכאים לגמול בגין "הקפצות" לעבודה, ופקחים, מנהלי תחנות במשמרת ומנהלי תחנות תפעוליות, יקבלו מענק מיוחד בגין תקופת העומס ברכבת בשבעת החודשים האחרונים. הסכם החדש גם מסדיר את קידומם של פקחים לתפקידי מנהלי משמרת והעברת נהגים מחטיבת מטענים לחטיבת נוסעים.

 

אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אמר כי הוא "גאה ומברך את הצדדים על ההסכם אליו הגענו לאחר מו"מ מורכב וממושך, ההסכם מקדם ומחזק את מעמדם של העובדים שעמדו בעומסים קשים במשך תקופה ארוכה. תודתי נתונה לכל העובדים ולוועדי העובדים שנטלו חלק במאבק להשגתו, ויחד עם זאת מבקש להזכיר כי מלאכתנו לא תמה ובפנינו עומדים אתגרים נוספים".

 

הוצאות שכר ברכבת - שיא כל הזמנים

על-פי נתונים שפרסם לפני מספר חודשים הממונה על השכר במשרד האוצר, הוצאות השכר ברכבת הגיעו ב-2014 לשיא: כ-745 מיליון שקלים, כמעט 100 מיליון יותר מ-2012. זאת בזמן ב-2012 ו-2013 הפסידה הרכבת כ-150 מיליון שקלים בשנה. יש להזכיר כי כל פעילות הרכבת לרבות משכורות עובדיה, מסובסדת על-ידי הציבור באופן ישיר.

 

על-פי דו"ח הממונה על השכר, מספר המשרות ברכבת ישראל צומח בהתמדה, וכך גם שכר הברוטו הממוצע כיום ברכבת - כ-20 אלף שקלים - יותר מכפליים מהשכר הממוצע למשרת שכיר במשק לפי נתוני הלמ"ס.

 

מלבד שכר, עובדי רכבת נהנים גם מהטבות ייחודיות: ילדי עובדים (עד גיל 26) נוסעים בחינם ברכבת, יום הבראה ברכבת שווה כ-900 שקלים (לפי נתוני 2013), יותר מכפליים מהמקובל במגזר הציבורי. ברכבת היו ב-2013 כ-70 מנהלים בדרגות שונות שעלות העסקתם קרובה ל-50 אלף שקלים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רועי צוקרמן
רכבת ישראל - עובדים קשה יותר
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים