שתף קטע נבחר

"אין תלמיד שלא יכול". כך הפכה בית ג'אן למלכת הבגרויות

מיפוי של תלמידים חזקים וחלשים, ותוכנית לימודים מרתונית. מנהל החטיבה העליונה בבית הספר שהתמקם במקום הראשון ברשימת הזכאים לבגרות סיפר ל-ynet את סוד ההצלחה שהוביל למקום הראשון בזכאות לבגרות. "מי שמכוון לירח, מגיע לירח. זו דוגמה למופת ולהצלחה"

 

 

איך הצליחו תלמידי בית ג'אן להתמקם בראש רשימת הזכאים לבגרות בארץ? זאיד קבלאן, מנהל החטיבה העליונה בבית הספר המקיף ביישוב, הסביר כי ההישג הוא פרי מאמץ נרחב ומתמשך: "מי שמכוון לירח, מגיע לירח. אנו קוראים לכל בתי הספר הערביים והדרוזיים לבוא וללמוד את המודל של בית ג'אן, דוגמה למופת ולהצלחה". גם תושבי המקום לא הסתירו את קורת רוחם: "עקפנו את כוכב יאיר וכל המתחרים".

 

משרד החינוך פרסם מוקדם יותר היום (ד') את דירוג שיעור הזכאים לבגרות לפי יישובים לשנת הלימודים תשע"ד, ולאחר שנתיים שבהן ניצבו במקומות השלישי והשני, עמדו תלמידי היישוב בית ג'אן בהבטחת ראש המועצה שלהם, והתמקמו בראש הרשימה אחרי שעקפו את כוכב יאיר. פרט לבית ג'אן, המגמה הכללית נמשכת כאשר בצמרת הרשימה ניתן למצוא את היישובים המבוססים, בעוד בתחתית הרשימה נמצאים היישובים החרדים והערביים.

 

מהנא הנא טאפש, ראש מנהל חינוך במועצה המקומית. בזכות החריצות (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
מהנא הנא טאפש, ראש מנהל חינוך במועצה המקומית. בזכות החריצות(צילום: מוחמד שינאווי)

את ההישג המרשים זוקפים בבית הספר, שבו לומדים 1,200 תלמידים, לעובדה שלא מערבים פוליטיקה בחינוך ולכך שצוות המורים והנהלת בית הספר והמועצה המקומית עוקבים בקפדנות אחר התלמידים, גם אחר החלשים שבהם, במטרה לספק את הצרכים החסרים. לפעמים המורים נשארים בעבודתם עד 20:00 בערב כדי לחזק את התלמידים שנזקקים לכך.

 

מהנא הנא טאפש, ראש מנהל חינוך במועצה המקומית בית ג'אן, אמר כי למקום הראשון ברשימה הגיעו "בזכות החריצות של כמה גורמים. ראשית - קהל היעד, התלמידים החכמים שיש להם רצון להצליח. ההורים והרשות המקומית דוחפים את התהליך".

מנהל החטיבה העליונה בבית הספר, זאיד קבלאן. "לא הפתעה. יעד" (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
מנהל החטיבה העליונה בבית הספר, זאיד קבלאן. "לא הפתעה. יעד"(צילום: מוחמד שינאווי)
עוד הוסיף: "כשהתלמידים מגיעים לכיתה ט', צוות מקצועי מבית הספר יחד עם מחנכי הכיתות עובדים על מיפוי התלמידים ובוחנים אותם, עומדים על החוזקות והחולשות שלהם ומכינים כרטיס תלמיד שבעזרתו עוקבים אחר ההתקדמות שלהם בכיתה מתחילת שנת הלימודים ועד סופה".

 

טאפש סיפר כי כל תלמיד נחשף לתוכנית לימודים מרתונית ומובנית בקבוצה של לא יותר מ-25 תלמידים. "יש לנו חוזה בעל פה עם התלמיד, הוא חייב להתנהג כבד זמנים ולהגיע ללימודים. צוות המורים מתאים את התוכנית לרמת הידע של התלמידים באופן כזה שתלמיד תמיד יזכה לחוות הצלחה".

 

על הדירוג המחודש של בית ג'אן ברשימה אמר ראש מנהל החינוך כי להבדיל מבית הספר בכוכב יאיר שמקבל תלמידים מכל יישובי הסביבה, בבית ג'אן לומדים רק תושבי המקום. "אנחנו לוקחים תלמידים בכל הרמות ועובדים על חיזוק החוליה החלשה. זה נע בין 50 ל-60 תלמידים חלשים. בסופו של דבר בית ג'אן הגיעה למקום הראשון בזכאות לבגרות, ונמשיך לעשות זאת גם בפרמטרים אחרים".

בית ג'אן. "הפנינה של המדינה" (צילום: מוחמד שינאווי) (צילום: מוחמד שינאווי)
בית ג'אן. "הפנינה של המדינה"(צילום: מוחמד שינאווי)
 

מנהל החטיבה העליונה בבית הספר, זאיד קבלאן, לא הופתע מהתוצאה: "זאת לא הפתעה עבורנו, זה היעד שלנו. עבדנו קשה כדי להשיג את ה-100%, יש לנו את בית הספר הכי טוב במדינת ישראל".

 

המנהל חשף מעט מתורתו המעשית: "צריך לדעת איך לרתום את כולם לעשייה החינוכית שלך בעזרת שיתוף פעולה ועבודת צוות של ההנהלה והמורים, הרשות המקומית, הורים, תלמידים, ועד ההורים.  חשוב לתת להם מוטיבציה ואמון, לתת להם להרגיש שגם הם וגם התלמידים יכולים להצליח". מבחינתו, "אין תלמיד נכשל או לא יכול. כולם יכולים כשמובילה אותם מוטיבציה חזקה ואמון ביכולות שלהם".

 

הוא ביקש להודות לעמותת "יכולות אגף שחר", שסייע לצוות החינוכי. "הגדולה שלנו היא בכך שהצלחנו להביא את האוכלוסיה החלשה שלא היה לה שום סיכוי להצליח בבגרות, להישג כזה". קבלאן ניצל את ההזדמנות להודות גם לראש המועצה ומחלקת החינוך. "זאת גאווה ליישוב ולעדה הדרוזית, גאווה לישראל כיישוב דרוזי שנמצא בפריפריה להגיע למקום הזה. בית ג'אן היא הפנינה של העדה והמדינה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוחמד שינאווי
מנהל אגף חינוך במועצה ומנהל החטיבה בבית הספר
צילום: מוחמד שינאווי
מומלצים