שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

הרכבת הקלה: בת"א מתחילים, בי-ם שבתו

שביתת פתע ברכבת הקלה בבירה נפתחה שעות לפני תחילת העבודות בתחנת אלנבי בת"א. בית הדין הורה לנהגים לשוב לעבודה. בגוש דן החלו כבר השאטלים לנסוע מהחניונים. "עד עכשיו זה נראה ליגה", אמרה אחת מהנוסעות הראשונות. ב-21:00 ייסגר המתחם באלנבי

 

פחות מ-24 שעות לפני תחילת עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, החלה שביתת פתע במקבילה הירושלמית: ועד הנהגים והסתדרות העובדים הודיעו הבוקר (יום א') כי הם משביתים את פעילות הרכבת הקלה בירושלים כמחאה על תנאי העסקתם. משרד התחבורה נערך בעקבות זאת לתגבור קווי האוטובוסים. הנהלת "סיטיפס", המפעילה את הרכבת הקלה בבירה, הגישה עתירה לבית הדין לענייני עבודה בדרישה להפסיק את שביתת הנהגים ובית הדין קיבל אותה והורה לנהגים לשוב לעבודה.

 

מפת קווי התחבורה החדשים לכבוד הרכבת הקלה

עיר תחתית: כשהחפירות יחלו, החולדות יצוצו

עבודות הקלה יובילו לפקקים עד נתניה ואשדוד

 

בסיטיפס אמרו בתגובה להשבתה כי "לא ייתכן שוועד הנהגים וההסתדרות יגרמו להשבתת עיר שלמה וייקחו כבני ערובה 140 אלף נוסעים ביום. לא יכול להיות שוועד הנהגים יהיה זה שיקבע בבריונות מאוסה איך ומתי הרכבת נוסעת". עוד נמסר מהחברה כי "העיתוי אינו מקרי. לטובת שיפור השירות לנוסעים הוחלט בתיאום עם העירייה ומשרד התחבורה על שינוי תדירות הרכבות הקלות לאורך רוב שעות היום, כך שכל שש דקות תגיע רכבת וזמני ההמתנה בתחנה יתקצרו. תוכנית חשובה זו מתחילה היום את פעילותה".

 

הנהלת סיטיפס הוסיפה וכתבה: "בכוונתנו לפעול בכל האמצעים העומדים לרשותנו, לרבות פנייה לקבלת צו מניעה שתחייב אותם לשוב לעבודתם ופנייה למשטרת ישראל. משרד התחבורה נערך לתגבור קווי האוטובוסים".

 

דני בונפיל, יו"ר ההסתדרות במרחב ירושלים, התייחס למשבר והאשים את הנהלת החברה: "היא משמיצה ומהלכת אימים על העובדים, בזמן שהיא נוקטת התנהגות בריונית חסרת תקדים. יודגש כי העובדים התייצבו לעבודה מלאה, אך ההנהלה היא זו שבחרה לשנות באופן חד-צדדי, ובלי להתייעץ עם נציגות העובדים, את סדרי העבודה, המפות והתדירות של הרכבות. אני קורא להנהלת הרכבת הקלה להחזיר את הסדר על כנו, לבטל את השינויים החד-צדדיים באופן מיידי ולבחון את הצעדים בשיתוף הוועד והעובדים".

 

במקביל, החלה הבוקר פעילות השאטלים לקראת תחילת עבודות הרכבת הקלה הערב בתל אביב, עבודות שצפויות להימשך שנים. לקראת 06:00 הבוקר התייצבו בשני חניוני תל אביב, בגני יהושע ובחניון תל ברוך, נציגי נת"ע וחברות האוטובוסים כדי לקלוט את ראשוני הנוסעים שמבקשים להגיע למרכזי הערים ולאזורי התעסוקה במרכז תל אביב ומסביב לגשר מעריב. ראשוני הנוסעים הגיעו לקראת 08:00.

 

"עד עכשיו זה נראה ליגה", אמרה סנדרה הדר, הנוסעת הראשונה בחניון גני יהושע שעובדת באזור קרליבך. "אין תור, אין רכבים ורק שימשיך ככה. זה היום הראשון אבל נראה שמתחיל טוב".

 

מחניון אצטדיון המושבה בפתח תקווה יצא כל חמש דקות מיניבוס, אך הנוסעים לא הגיעו. "אנשים צריכים להתרגל", אמר מנכ"ל "משדן" דודו גאליס. רק נוסעים בודדים השתמשו בשירות החדש.

 

גאליס אומר כי מדובר רק ביום הראשון ואין עדיין מודעות בקרב הנוסעים והנהגים. "ייקח זמן לאנשים להבין שעדיף להשתמש בשירות במקום לנסוע ברכבים ולעמוד בפקקים. אני מעריך שמ-16 לאוגוסט, אז ייהרס גם גשר מעריב ויהיו פקקים רבים בתל אביב, לנהגים לא תהיה ברירה והם יעדיפו לנסוע בשירות החדש במקום לעמוד שלוש שעות בפקקים".

 

תחילה יחלו עבודות בניית התחנה התת-קרקעית הראשונה בפרויקט הרכבת הקלה - תחנת אלנבי, הממוקמת בין רחוב אלנבי לרחוב בצלאל יפה, על ציר יהודה הלוי. ב-19:00 תושלם הקמת אוהל חפ"ק באזור העבודות וב-21:00 ייסגר המתחם לטובת הסעה הדרגתית של כלי העבודה לאזור. חדר מצב משולב יוקם בתחילת השבוע בעיריית תל אביב.

"חנה וסע", גני יהושע, הבוקר (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
"חנה וסע", גני יהושע, הבוקר(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)


 

אזור אלנבי יהיה הראשון שבו יחלו עבודות הרכבת, ובעוד עשרה ימים יחלו העבודות באזור קרליבך וגשר מעריב. מחר, בשעה 5:00 בבוקר, תעבור התנועה בתל אביב לנוהל עבודות הרכבת הקלה. בנת"ע מסבירים כי בשלב הראשון יעסקו הכלים הכבדים ברחוב אלנבי עצמו, כולל הסרת אספלט ואיי תנועה מהכביש והורדת עמודי תאורה באזור. בשלב מאוחר יותר יחלו עבודות העברת תשתיות חשמל וביוב מתחת לקרקע, ולאחר מכן יחל שלב בניית קירות חיצוניים לתחנה, כמו-גם חפירה לעומק המתוכנן.

 

 

העבודות ישפיעו על כל מרכז הארץ, מנתניה ועד אשדוד. לפי הערכת המשטרה, הן יובילו לפקקים עד נתניה שבצפון, אשדוד בדרום וכביש 6 ורמלה במזרח. במשטרה כבר המליצו בשבוע שעבר לעבור לתחבורה הציבורית, והבהירו כי יינתנו קנסות כבדים לנהגים שייסעו בנתיבי תחבורה ציבורית.

 

תחנת אלנבי היא הדרומית ביותר בין התחנות שייבנו מתחת לפני הקרקע במסגרת הקו האדום, וצפונית לה צפויות עוד תשע תחנות תת-קרקעיות. התחנה תמוקם בעומק של 30 מטרים מתחת לפני הקרקע, רוחבה יעמוד על 30 מטרים ואורכה על 100 מטר בעוד ארבע שנים, עם הסיום המתוכנן של העבודות הצפויות על תחנת אלנבי, יושלם גם פיתוח רחוב יהודה הלוי לכל אורכו. במהלך הימים הקרובים תושלם סגירת אזור העבודות באמצעות גדר אשר תציע פתחי צפייה בעבודות.

 

ממחר בבוקר ייחסמו הרחובות המרכזיים יהודה הלוי והרכבת לתנועת כלי רכב. התנועה ממזרח למערב תוסט לרחובות לבונטין ומקווה ישראל שיהפוך לחד-סטרי מרחוב לבונטין ועד לרחוב אלנבי. הכניסה מיהודה הלוי לרחובות שד"ל ויבנה תיחסם, שכן הם יהפכו לרחובות ללא מוצא. כניסה אליהם תתאפשר רק משדרות רוטשילד.

 

הלל פוסק השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
הערב זה מתחיל. רחוב אלנבי
צילום: ירון ברנר
מומלצים