שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

היסטוריה בתל אביב: רחוב הרכבת נסגר לקראת עבודות הרכבת הקלה

אמש החלו העבודות על תחנת אלנבי ונסגרו קטעים מיהודה הלוי ורחוב הרכבת. החל מהבוקר תשתנה שגרת חייהם של מיליונים למשך שש שנים לפחות. השר ישראל כץ: "זה רגע היסטורי. קצת סבלנות ות"א תהיה עיר מודרנית". תושבי האזור ובעלי העסקים חוששים מהפגיעה. כל הפרטים

  

 

אחרי עשרות שנים של המתנה, תוכניות שעלו ונגנזו ומיליוני מילים ותחזיות מפחידות, התחילו אמש (א') סוף סוף העבודות על תוואי הרכבת הקלה בגוש דן. מעתה, ולמשך לפחות שש שנים, תשתנה שגרת חייהם של מיליוני ישראלים. ynet העביר שידור חי מחדר הפיקוד הזמני שהוקם ברחוב מנחם בגין בתל אביב.

 

חניונים, פקקים ומפות - כל מה שצריך לדעת:

 

לקראת 21:00 נסגר רחוב הרכבת - מההצטלבות עם מנחם בגין לכיוון אלנבי - ורחוב יהודה הלוי נסגר מחניון בית הדר עד אלנבי. בכך החלו רשמית שינויי התנועה.

 

שר התחבורה ישראל כץ אמר עם פתיחת העבודות: "זה אירוע היסטורי. הפרויקט ידע עליות, מורדות ועיכובים, אבל גוש דן הוא האזור המאוכלס ביותר והוא לא יכול להתקיים ללא מערך תחבורה אמיתי. מדובר בפרויקט לאומי שיוצא לדרך לאחר 60 שנה של הבטחות ומכשולים. משוכנע שהפרויקט יתנהל על פי לוח הזמנים. אני יודע מה זה פרויקטים, קידמתי גם את הרכבת הקלה בירושלים שהייתה תקועה חמש שנים, אז יש לי את האומדן. מעולם לא ראיתי ולא הייתי מעורב בהכנות כל כך יסודיות. עם סובלנות וסבלנות של התושבים, תל אביב תהיה עיר מודרנית".

לגבי בעלי העסקים באזור, שייפגעו כלכלית מהעבודות, אמר השר: "צריך למצוא דרך שהעיריות יוכלו לתת להם הנחה בארנונה. פניתי לשרים הרלווטנים וקיבלתי הסכמתם לביצוע התיקון בחוק".

 

על סוגיית החניונים מחוץ לעיר ונתיבי התחבורה הציבורית: "החניונים לא יהיו מלאים בתקופה הראשונה כי לוקח זמן להתרגל. המשטרה יודעת לגייס 1,000 שוטרים אם יש מהומות בירושלים, אז היא ערוכה לאכוף נסיעה בתחבורה ציבורית". 

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

בתגובה לדבריו של השר כץ אמר גיל יעקב, מנכ"ל "15 דקות" (ארגון צרכני התחבורה הציבורית): "האחריות לסיוט התחבורתי שיחל הלילה בגוש דן מונחת על כתפיהם של שר התחבורה ושל ראשי הערים בגוש דן. חוסר שיתוף הפעולה, ההתעלמות מקידום נתיבי תחבורה ציבורית, אי ההשקעה בקווים מהירים לאזורי תעסוקה והתעלמות מצרכי הציבור, פוגעים בכולנו וייגרמו לנזקים של מילארדים למשק הישראלי. רק קווים מהירים והוספת נת"צים ישפרו את הקטסטרופה הצפויה לכולנו".


תחילת העבודות: יהודה הלוי פינת הרכבת. הערב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
תחילת העבודות: יהודה הלוי פינת הרכבת. הערב(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

ישראל כץ, הערב בתל אביב. "רגע היסטורי" (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
ישראל כץ, הערב בתל אביב. "רגע היסטורי"(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

  

מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און  (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
מנכ"ל נת"ע יהודה בר-און (צילום: מוטי קמחי)

 

יהודה בר-און, מנכ"ל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) האמונה על ביצוע הפרויקט, אמר: "אנחנו מבצעים פרויקט מאוד מאוד חשוב וכחלק מביצוע פרויקט שכזה יווצרו אותם הסדרי תנועה והפרעות בתנועה. הלילה אנחנו מתחילים לעבוד בתחנת אלנבי ובעוד שבועיים בתחנת קרליבך". הוא הבטיח שהחברה תעמוד בלוח הזמנים, "לא נאכזב". 

 

בשלב ראשון מדובר בחפירות לאורך תוואי הקו האדום - מפתח תקווה לבת ים. העל רקע החשש מהשינויים הדרמטיים בהסדרי התנועה, ומעומסי התחבורה שיתלוו אליהם, יפעלו בעיר שני חדרי פיקוד (חפ"קים): האחד כאמור יעבוד ביומיים הראשונים ברחוב מנחם בגין, ולאחר מכן יעבור לאזור תחנת אלנבי (על רחוב יהודה הלוי). החפ"ק השני יפעל מבניין עיריית תל אביב. העובדים בגוש דן ובעיקר בתל אביב, בעלי העסקים בתוואי הרכבת הקלה והתושבים שיחפרו להם ליד הבית, כל אלה יתעוררו מחר לבוקר חדש. זה מה שמחכה להם:

 

עומסי תנועה מנתניה ועד אשדוד

לא מעט אזרחים צפויים להיות מושפעים מעבודות הרכבת הקלה שתגרום לפקקים וכאוס תחבורתי, בתדרוך לכתבים אמר בתחילת השבוע סגן מפקד מחוז תל אביב, תת-ניצב יורם אוחיון, כי מעגלי ההשפעה יכללו את כביש 4 עד אשדוד וכביש 2 (כביש החוף) יושפע עד נתניה, אלא שרוב הפקקים יהיו במרכז גוש דן היכן שצפויות לקום תחנות הרכבת הקלה.

 

כבר כמה שבועות שבאזור העבודות ישנם שינויים בהסדרי התנועה וצמצום נתיבים. התחנות הראשונות שיחלו להיבנות הן תחנת אלנבי שיביאו לסגירת רחוב הרכבת ויהודה הלוי והרחובות מסביב. לאחר מכן תחל להיבנות תחנת קרליבך ולאחריה תחנת יהודית. מנהרות הרכבת התת קרקעיות נחפרות על ידי מכונת TBM מתחת לפני השטח ולא יגרמו להפרעה בתנועה- על אופן פעילותה של המכונה הענקית שגם חופרת וגם בונה את המנהרה אפשר לקרוא ב-ynet.

 

 

 


 

בחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) מבטיחים כי על מנת להקל על העומס, גם תנועת רכבת ישראל תתוגבר עם תוספת של 4,500 מקומות ישיבה ברכבת ישראל מתחנות שונות כמו ראשון לציון והוד השרון. מהלכים נוספים יכללו קו אוטובוס חדש שיקשר בין תחנות הרכבת המרכזיות של תל-אביב (סבידור-מרכז, השלום וההגנה) למרכז העסקים של תל-אביב (ה'סיטי' בשדרות רוטשילד), ולאזור המשרדים שלאורך רחוב יגאל אלון.

 

קו זה יחל לפעול במחצית השנייה של חודש אוגוסט. כמו כן יתוגבר קו 1 שנוסע בתוואי הקו האדום של הרכבת הקלה. בנוסף, תינתן העדפה לתחבורה ציבורית ברחוב המסגר ומתן מעבר לתחבורה ציבורית בלבד בדרך מנחם בגין באזור צומת קרליבך. מי שיכוונו את התנועה יהיו פקחים של הרכבת לצד שוטרים שגם יאכפו את איסור הנסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית. לשם האכיפה של נסיעת כלי רכב פרטים בנת"צ הוסיפה המשטרה עוד כ-20 מצלמות אלקטרוניות.


יילך ויחמיר. העבודה באלנבי/יהודה הלוי (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
יילך ויחמיר. העבודה באלנבי/יהודה הלוי(צילום: ירון ברנר)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

באשר לתושבים שגרים באזור הרכבת גם הם יסבלו מהפקקים הרבים, עם זאת, תנ"צ אוחיון הבטיח כי אף בניין לא יילקח בשבי וכי בעת חירום יהיה ניתן להגיע לכל בניין ובניין. סוגייה נוספת היא ערך הנכסים באזור הרכבת וזאת בשל הרעש והבלגן שייגרמו כתוצאה מהעבודות.

 

עם זאת, יש לציין כי ערך הדירות צפוי לעלות עם השלמת הפרויקט. סכנה נוספת היא סכנת חולדות, ועכברים שיכולים לחדור לתוך בתים, ברגע שיערערו להם את אזור המחייה שלהם בעקבות חפירות בקרקע. בעיריית תל אביב ציינו כי יחידת ההדברה העירונית נערכת לקראת התחלת עבודות הרכבת הקלה ופועלת בהתאם לתוכנית עבודה, שבמסגרתה מבוצעות הדברות באופן יזום ברחובות הסמוכים לתוואי החפירות והעבודות.

 

עד כה בוצעה הדברה באזור תחנת אלנבי וברחובות הסמוכים והחלה פעילות הדברה באזור שכונת מונטיפיורי. בהמשך יטופלו האזורים והרחובות סביב תחנות ארלוזורוב וקרליבך. עבודות המניעה של העירייה וקבלן החפירות מטעם חברת נת"ע, צפויות למנוע בצורה משמעותית את יציאתן של החולדות אל פני השטח.

 

חניוני "חנה וסע" יפתרו בעיית העובדים?

מי שייפגע בעיקר הם העובדים באזור שנושק לתחנות הרכבת הקלה, שהגעה עם רכב פרטי לאזור העבודות תהיה כרוכה בפקקים איומים שכן הנתיבים יצומצמו ותינתן עדיפות עליונה לתחבורה ציבורית. לשם כך הקימו בנת"ע ארבעה חניוני "חנה וסע": חניון הפארק (גני יהושע) המכיל 1,000 מקומות חנייה, חניון חוף תל ברוך בתל אביב ובו 700 מקומות חנייה, חניון אצטדיון "המושבה" קריית אריה בפתח תקווה ובו 1,000 מקומות חנייה, חניון מצפה מודיעין ובו 550 מקומות חנייה. חניון חמישי ייפתח בבית העלמין קריית שאול, שממנו יופקעו בעתיד 700 מקומות חנייה.

 

המטרה היא כי העובדים בתל אביב ובגוש דן ישאירו את רכבם בחניונים ויעלו על שאטלים שייקחו אותם אל מקומות העבודה ויחזירו אותם בסיומו אל רכביהם, שם ישלמו 15 שקלים ליום וייסעו ברכבם לביתם. מכל תחנה שכזאת ייצאו שני קווים שונים אל מרכזי התעסוקה, בכל אחד מהם 19 מקומות והם ייצאו כל 7-5 דקות בשעות השיא. מפת החניונים המלאה והקווים המובילים אליהם אל מרכזי התעסוקה פורסמה ב-ynet.  

 

מלבד החניונים שיוקמו, הבוקר ב-ynet נחשפה רשימת החניונים הסודיים, שבהם תוכלו לחנות ואף בחינם ומשם לתפוס אוטובוס או מונית שירות היישר למרכז העיר הפקוק והחסום.

 

מתכוננים הבוקר בחניון "חנה וסע" באצטדיון המושבה בפתח תקווה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מתכוננים הבוקר בחניון "חנה וסע" באצטדיון המושבה בפתח תקווה(צילום: עידו ארז)


 


 


 


 

בעלי העסקים: "עלולים לקרוס כלכלית"

נפגעים נוספים הם בעלי העסקים על תוואי הרכבת שעתידים לסבול בירידה בכמות הלקוחות בשל שיתוק האזור ומכך גם ירידה ניכרת ברווחיהם בצורה כזאת שעלולה לגרום להם לקרוס כלכלית. בשבוע שעבר דחה בית המשפט המחוזי בתל אביב את העתירה של בעלי עסקים השוכנים בתוואי הרכבת, שביקשו להוציא צו מניעה נגד התחלת העבודות מחר.

 

יריב פישרמן מבעלי מסעדת "מפגש הסטייק" מתריע: "העבודות האלה יפגעו בכיס שלנו כי הלקוחות לא יוכלו להגיע", מזהיר פישרמן. "יהיה להם מאוד קשה ולא נעים. האזור הזה הופך להיות אתר בנייה מה שבעצם ישפיע על ההכנסות, אבל לא על ההוצאות כי את המשכנתה של העסק עדיין צריך לשלם וגם לשלם משכורות".

 

לדבריו, "כשרואים את בוגרי הרכבת הקלה בירושלים אתה לא ישן בלילה, אנשים יוצאים למלחמה על הפרנסה שלהם. זה לא שאני יכול להשתפר כי זה לא תלוי בי. אנחנו במשך 40 שנה נותנים שירות הכי טוב שיש ופתאום זה משהו שלא תלוי בנו ואין לנו עזרה מאף צד. אנחנו מחכים לנס".

 

הוא מוסיף כי "אין לנו תשובות על שאלות, אנחנו רוצים לחפש מקום חלופי, אבל אין עם מי לשבת או להתייעץ. הגיעו אלינו פעם אחת ורשמו את השאלות שלנו, אבל לא קיבלנו תשובות. מדובר במאבק של כל בעלי העסקים. על כל אחד זה ישפיע באופן כזה או אחר. גם לגבי הנחה בארנונה לא דיברו אותנו והלוואי שזו תהיה הצרה שלנו".

 

 

 

 

 

 

 

 


פורסם לראשונה 02/08/2015 19:36

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
העבודות על הרכבת הקלה
צילום: מוטי קמחי
צילום: ירון ברנר
היכונו לחפירות
צילום: ירון ברנר
מומלצים