שתף קטע נבחר

שנה אחרי "צוק איתן": האם מגיע לכם פיצוי על החופשה שנפגעה?

שנה אחרי מבצע "צוק איתן", ישראלים רבים שחופשתם ניזוקה עדיין לא פוצו. מי אחראי על הפיצויים, אילו הוצאות ניתן לדרוש כפיצוי ואילו לא, ומה פסקו בתי המשפט בנושא זה בשנה האחרונה? עו"ד אהוד פאי המתמחה דיני התעופה והתיירות מסביר

בימים אלה מציינים שנה למבצע צוק איתן, שבמהלכו לצערנו הרב נהרגו חיילים ואזרחים ונורו אל עבר ישראל אלפי רקטות. מעבר לפציעות הפיזיות שגרם המבצע, הוא הסב נזק לענף החקלאות, לבתים ומכוניות, ובשל התרחשותו בימי הקיץ העמוסים של עונת התיירות, גרם גם לנזק כלכלי לענף ופגע בכיסיהם של עשרות אלפי ישראלים.

ישנתם על ספסל בשדה? מגיע לכם פיצוי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ישנתם על ספסל בשדה? מגיע לכם פיצוי(צילום: shutterstock)

במהלך המבצע בוטלו טיסות וחופשות רבות, ונוסעים רבים ששהו באותם ימים בחו"ל נתקעו ללא מלון או טיסה, ונאלצו לממן מכיסם את שהותם. חלקם אף נאלצו לישון על ספספלי שדות התעופה עד ששבו ארצה. סוכנויות הנסיעות וחברות התעופה לא מיהרו לשאת באחריות וכיום תלויות ועומדות בבתי המשפט לא מעט תביעות שהגישו נוסעים בנושא זה. עם זאת, ישנם נוסעים רבים שלא מודעים לזכויותיהם בנושא, וייתכן שגם הם זכאים לקבל פיצוי או החזר עבור הוצאותיהם.

 

מה קובע החוק?

היות והזמנה של כרטיס טיסה או חבילת נופש מהווה חוזה בין הנוסע לבין סוכנות הנסיעות או חברת התעופה, בו מתחייבות האחרונות לספק שירותי תיירות, במקרה ולא עמדו בהתחייבויות זו, יכולים הנוסעים לדרוש את התמורה ששילמו עבור השירותים שלא סופקו להם בפועל, מכוח דיני החוזים.

החופשה שנפגעה שווה לכם כסף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
החופשה שנפגעה שווה לכם כסף(צילום: shutterstock)

כלומר, נוסעים שטיסותיהם בוטלו עקב המבצע זכאים לדרוש חזרה את התמורה ששילמו עבור כרטיסי הטיסה. נוסעים ששהו במהלך המבצע בנופש בחו"ל וחופשתם הופסקה באמצע, זכאים לקבל החזר של החלק היחסי שלא מומש על ידם. בנוסף, אם הנוסעים פונו מהמלון בו שהו ונאלצו לשהות על חשבונם במלון חלופי עד לטיסתם חזרה ארצה, הם זכאים לדרוש החזר עבור לינתם במלון החלופי.

 

בנוסף לכך, בישראל קיים חוק שירותי תעופה הידוע גם בשם "חוק טיבי", המחייב את מפעיל הטיסה או מארגנה לספק לנוסעים שטיסתם בוטלה או איחרה הטבות ללא תשלום הכוללות בין היתר מזון ושתיה, ולינה במלון (אם נדרשת שהייה של לילה), ובמקרים בהם הטיסה איחרה מעל לחמש שעות, זכאים הנוסעים לקבל גם חזרה את התמורה ששילמו עבור כרטיס הטיסה (אם הוא לא מומש על ידם).

 

כמו כן, במקרים בהם הטיסה בוטלה או איחרה יותר משמונה שעות, זכאים הנוסעים לקבל פיצוי כספי, המבוסס על מרחק הטיסה בין נקודת המוצא לבין נקודת היעד, ושנע בין 1,290 ל-3,100 שקלים, למעט במקרים בהם מפעיל הטיסה או מארגנה הוכיחו כי הדבר אירע בשל כוח עליון או נסיבות חריגות.

 

על פי החוק, נוסעים שטיסותיהם בוטלו או עוכבו במהלך המבצע, ונאלצו "להתייבש" במשך ימים שלמים בשדות התעופה, זכאים היו לקבל את ההטבות הקבועות בחוק לרבות לינה בבית מלון, גם אם הדבר אירע בגלל כוח עליון או במקרה שלנו מבצע "צוק איתן", והיו ועדיין זכאים לקבל החזר של כרטיסי הטיסה של הטיסות שבוטלו. עם זאת, הם לא היו זכאים לקבל את הפיצוי הכספי.

 

מה פסקו בתי המשפט?

שתי משפחות שחופשתם באנטליה הופסקה במהלך המבצע יקבלו 29 אלף שקל

בפסק דין שניתן לאחרונה על ידי בית המשפט בצפת, חויבה חברת תיירות לשלם פיצוי והחזר הוצאות בסך של כ-29 אלף שקל לשתי משפחות שהזמינו חבילת נופש לשבוע לאנטליה עבורה שילמו 19,880 שקלים, ושחופשתם הופסקה במהלך המבצע לאחר שני לילות בלבד, כאשר שנציג החברה הופיע בשעות הערב בלובי המלון בו שהו המשפחות, והודיע כי עליהן לארוז מיד את המזוודות ולעלות לאוטובוס.

אנטליה (צילום: נועם (דבול) דביר ) (צילום: נועם (דבול) דביר )
אנטליה(צילום: נועם (דבול) דביר )

למרות ששתי המשפחות ביקשו מנציג החברה להישאר במלון "על אחריותם" הוא סירב, ולכן הן התפנו מהמלון וכשהגיעו בשעות הלילה אל שדה התעופה באנטליה, נאמר להם כי אין להם מטוס והן נאלצו להמתין בשדה עד לשעות הבוקר. לאחר מכן הן הוטסו במקום לישראל - ליוון, שם נאלצו להמשיך ולהמתין 12 שעות נוספות, ורק בשעות הערב עלו על מטוס לישראל. עוד צוין בפסק הדין, כי במהלך כל שעות ההמתנה של המשפחות בשדות התעופה באנטליה ובאתונה, לא ניתנו להם אוכל או שתיה.

 

לאחר ששבו המשפחות לארץ, הן הגישו כנגד החברה תביעה על סך 30 אלף שקל, בה דרשו לקבל את התמורה ששילמו עבור הנופש ופיצוי "על הטרטור והסבל הרב שעברו". מנגד טענה חברת התיירות בין היתר, כי חופשתן קוצרה עקב "כוח עליון", היות ובמהלך ימי המבצע ועקב החרפת היחסים עם טורקיה, החליטה ממשלת ישראל להשיב את כל הישראלים שנפשו בטורקיה ארצה, וטענה כי פעלה "במהירות ובמיומנות ובהתאם למשימה שהוטלה עליה", ולא הכריחה את המשפחות לעלות למטוס או לעזוב את המלון, וכי המשפחות זכאיות לקבל החזר רק עבור הלילות במלון שלא סופקו בפועל.

 

בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את החברה לשלם למשפחות סך של 29 אלף שקל, הכולל החזר של התמורה ששילמו המשפחות עבור החבילה בניכוי תקופת שהייתן במלון, פיצוי לדוגמא בסך 1,250 שקלים לכל תובע משום שהחברה לא סיפקה מזון ושתיה בשדה התעופה, ובנוסף בית המשפט חייב את החברה לשלם לכל תובע פיצוי בסך 2,500 שקלים עבור עוגמת נפש.

 

"במקרה שלפני ישבו התובעים תחת גפנם ותחת תאנתם במלון חמישה כוכבים ונהנו ממטעמי ומנעמי המקום", נכתב בפסק הדין. "לפתע נכפה עליהם שלא כדין לארוז מזוודות הם וילדיהם ולהתפנות תוך שעה, ולהתחיל מסע של סבל והמתנה שכלל לילה בשדה התעופה באנטליה ועוד יום בשדה התעופה באתונה ללא אוכל ושתיה".

 

עוד קבע בית המשפט בפסק הדין כי במהלך המבצע, המדינה ארגנה על חשבונה לישראלים ששהו בטורקיה טיסות חירום על מנת להשיבם ארצה, אך לא חייבה אותם להתפנות וכיבדה את רצונם להישאר ולחזור בטיסותיהם המקוריות. אך למרות זאת, נציג חברת התיירות הודיע להם כי התקבלה הנחייה מהמדינה להשיבם, ובכך קבע בית המשפט ש"החברה ניצלה את האופציה שסיפקה המדינה על חשבונה לטובת האזרחים", כשחייבה את הנופשים להפסיק את חופשתם מתוך אינטרס להגדיל את רווחיה, בכך שחייבה אותם לעלות על טיסות החירום, ולחסוך לה את טיסת החזרה עבור הנופשים.

 

נתקעו בקרואטיה ארבעה ימים - וקיבלו 13 אלף שקל

בפסק דין אחר שניתן על ידי בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, תבע נוסע חברת תיירות ממנה רכש כרטיסי טיסה עבורו ועבור ילדיו לקרואטיה, וכשתכנן לשוב יחד עם ילדיו חזרה ארצה, נודע לו כי חברת התעופה הפסיקה את טיסותיה לישראל עקב אירועי מבצע "צוק איתן".

קרואטיה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
קרואטיה(צילום: shutterstock)

בתביעה טען הנוסע כי עקב ביטול הטיסה הוא נאלץ לשהות ארבעה ימים נוספים בקרואטיה, במהלכם נאלץ לדאוג לסידורי לינה והאכלה לו ולשלושת ילדיו, עד שרכש עצמאית כרטיסי טיסה לטיסה חילופית, ולכן דרש לקבל בין היתר, החזר עבור כרטיסי הטיסה שרכש, וכן החזר עבור הוצאות הלינה והסעדה.

 

חברת התיירות טענה מנגד, כי הטיסה בוטלה בגלל החלטת חברת התעופה שלא להטיס את מטוסיה לישראל, ולכן אין לדרוש ממנה לשאת באחריות כלפי התובע וילדיו, היות ולא היתה לה כל שליטה במה שהתרחש ובמיוחד משום שהטיסה בוטלה בגלל המצב הביטחוני. בנוסף, חברת התיירות שלחה הודעת צד ג' לחברת התעופה הקרואטית, וטענה כי עליה לשאת באחריות ובהוצאות כלפי הנוסע ומשפחתו.

 

בית המשפט קיבל את התביעה וחייב את חברת התיירות לשלם לנוסע ומשפחתו כ-12 אלף שקל החזר הוצאות עבור רכישת כרטיסי הטיסה ועבור לינה במלון, ובנוסף חייב אותה לשלם פיצוי גלובלי בסך אלף שקל עבור רכישת מזון ושתיה. עם זאת, משום שחברת התעופה לא הגישה כתב הגנה להודעת צד ג' ששלחה אליה חברת התיירות, בית המשפט חייב את חברת התעופה לשאת במחצית מהסכום.

 

עוד ציין בית המשפט בפסק הדין, כי כאשר בוטלה לנוסע ומשפחתו טיסת החזרה לישראל, היה על חברת התיירות להציע לו ולילדיו שירותי סיוע (כגון מזון ומשקאות, שירותי לינה ושירותי תקשורת), וכן היה עליה להשיב לו את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה. עם זאת קבע בית המשפט כי החברה לא עמדה בחובות אלה, ולכן נאלץ התובע "להסתדר" בכוחות עצמו מבלי לקבל כל מידע לצפי חידוש הטיסות.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מגיע לך פיצוי?
צילום: shutterstock
עו"ד אהוד פאי
מומלצים