שתף קטע נבחר

מבחן לרכבת הקלה בירושלים. הציון: מספיק

לאחר שנים ארוכות של הקמה מפרכת ועמוסת עיכובים ותקלות הוזנקה הרכבת הקלה בירושלים לדרכה. למעלה מארבע שנים מאוחר יותר, הגיע הזמן למבחן מדוקדק שיענה על השאלה - זה באמת היה כדאי?

הרכבת הקלה בירושלים נחנכה לפני ארבע שנים ונחשבה לבשורה תחבורתית גדולה לירושלים, העיר הגדולה בישראל. קו הרכבת הקלה מציע 23 רכבות, ובכל רכבת שני קרונות - המשמעות היא שכל רכבת יכולה להסיע עד 500 איש בו זמנית, מספר שווה לכ-10 אוטובוסים. כל קרון מכיל 56 מושבים קבועים ו-12מושבים מתקפלים, ושאר החלל מציע מקום לעמידה. אחרי חבלי לידה קשים במיוחד, שכללו כמעט עשור של עבודות להקמתה, הרבה קשיים בשנים הראשונות להפעלתה ואף פיגועים, יצאנו לבדוק האם ההמתנה והסבל הצדיקו עצמם.

 

גם זה עבר עליה - בעקבות הפיגועים: מחסומי בטון בציר הרכבת הקלה: 

 

יש לכם תלונה בנושא תחבורה ציבורית? שלחו את הטופס

לאתר ארגון 15 דקות

 

תחנות: הרכבת הקלה מתחילה את מסלולה בתחנת הר הרצל ומסיימת בתחנת חיל האוויר. מרבית התחנות נוחות ונקיות, ובדרך כלל לא חסרים מקומות ישיבה. בכל תחנה מופיע מידע על זמן הגעת הרכבת, אם כי המידע לא תמיד מדויק. הכריזה נעימה ומזכירה לנוסעים לא לשכוח חפצים אישיים ולהצטייד בכרטיס נסיעה תקף. הציון: 9

 

 (היפא ברהום) (היפא ברהום)
(היפא ברהום)

 

מהלך הנסיעה: בחלק ניכר משעות היום הרכבת עמוסה מאוד, לנוסעים אין מקום לשבת והצפיפות בקרונות מטרידה, עד כדי היכרות אינטימית שלא לצורך עם שאר הנוסעים. ועוד לא אמרנו כלום על נוסעים ונוסעות עם עגלות תינוק ועגלות שוק המנסים להידחק בקושי, בעיקר בתחנת שוק מחנה יהודה. המשמעות היא כי במקרים הם הנהג נאלץ לבלום בחוזקה כדי להמנע מתאונה, נוסעים שאינם אוחזים בדבר נופלים האחד על השני.

 

 (היפא ברהום) (היפא ברהום)
(היפא ברהום)

 

אירועים בהם הרכבת עוצרת בחוזקה ולא נעה במשך זמן רב מבלי ליידע את הנוסעים, הם עניין שבשגרה. החל מחסימת מסילה עקב תאונה, חפץ חשוד, הפגנה, וכלה בתקלה. כך נוצר "עיכוב שרשרת" של רכבות משני הכיוונים. כאשר אין תקלות כאלה, הנסיעה נעימה עם עצירה מדי מספר דקות. הקרונות נקיים והמזגן מקרר היטב. מידע על צגים מבשר על התחנה הנוכחית והבאה ולאיזה כיוון הרכבת נוסעת. המושבים עצמם - אם מוצאים מקום ישיבה - נוחים, ולחלק מהעומדים יש ידיות גמישות המחוברות לתקרה. מכונות התיקוף האוטומטיות עובדות כראוי, וכך גם לחצני הדלתות. הציון: 5

 

 (היפא ברהום) (היפא ברהום)
(היפא ברהום)

 

כרטוס ועליה לאוטובוס: נוסעים רבים - בעיקר תיירים ואנשים מחוץ לעיר - שאינם מחזיקים כרטיס רב-קו, מסתבכים בקניית כרטיס נסיעה חד-פעמי. מכונת הכרטיסים מדווחת שניתן לשלם בשטרות של 20 ,50 ו-100 שקלים, אך בפועל היא מקבלת רק שטרות של 20 ומתקשה בהבחנת סוג וערך המטבע המוכנס. המשמעות היא כי נוסעים מתעכבים מול המכונה, ומראות של תור ארוך ועצבני המשתרך ממנה שכיחים מדי. מוזר שאחרי ארבע שנות הפעלת הרכבת, עדיין לא נפתרה בעיית רכישת הכרטיסים. שלא להזכיר תוספת מתבקשת של מכונות כרטיסים בתחנות עצמן וברחבי ירושלים. הציון: 4

 

 (היפא ברהום) (היפא ברהום)
(היפא ברהום)

 

פקחי סיטיפס: נדיר שלא להתקל בזמן נסיעה או סמוך לתחנות בעימות כלשהו בין פקחים לנוסעים. העימותים השכיחים ביותר - יחס בוטה ומזלזל מצד הפקחים כלפי נוסעים ששילמו על הנסיעה, למשל אלה המחזיקים כרטיס חופשי-חודשי ומקבלים דו"ח אם בטעות לא העבירו את הרב-קו במכשיר או אם העברתו לא נקלטה. מדובר בהתנהלות אגרסיבית הכוללת לא רק קנס אלא גם לקיחת תעודת זהות, הורדה מהרכבת ועיכוב לזמן רב. תלונות אלה מגיעות אגב מכל סוגי הנוסעים - קשישים, צעירים, ערבים, יהודים, סטודנטים ואפילו תיירים. יודעים כיצד מכונה בירושלים חברת סיטי-פס, המפעילה את הרכבת? סיטיקנס. הציון: 1

 

 (היפא ברהום) (היפא ברהום)
(היפא ברהום)

 

העדפה בדרך: יש אמנם העדפה בדרך בזכות המסילה, אבל מה עם העצירה המיותרת בצמתים מרכזיים? אחד התנאים המוקדמים בנוגע לרכבת קלה היה העדפה מוחלטת בצמתים. אחרי ארבע שנים, דבר כמעט לא השתנה. הרכבת נאלצת לעצור לפעמים גם בגלל רוכבי אופניים, אך קשה לבוא בטענות לרוכבים הנדרשים לנוע על הכביש, שכן אין להם שבילי אופניים. הציון: 7

 

סיכום: אין ספק שהרכבת הקלה מקצרת את זמן הנסיעה במרכז העיר הפקוק בשעות העומס, ומקשרת היטב בין שכונות מרוחקות ללב העיר דרך נקודות מרכזיות. תדירות הרכבות גבוהה יחסית, עם זמן המתנה של שש עד 15 דקות. אך יש עדיין המון לשפר. החל מתהליך רכישת הכרטיסים, דרך היחס המחפיר של הפקחים, עצירות ותקלות רבות מדי, צפיפות בלתי נסבלת לעיתים ועוד. ושאלה לקברניטי העיר - לא הגיע הזמן לחיבור נורמלי בין הרכבת לקווי אוטובוסים? הציון: 6

 

עדכון (22:16): תגובת משרד התחבורה: הרכבת הקלה בירושלים נחשבת לסיפור הצלחה. בקו רכבת יחיד של כ-14 ק"מ בלבד, נוסעים מידי יום 145 אלף נוסעים. הרכבת מקבלת עדיפות מלאה ב-60 מתוך 64 רמזורים (חוץ מארבעה צמתים מורכבים במיוחד). סקר עומק שנערך לפני 4 חודשים ע״י צוות תוכנית אב לתחבורה ירושלים מעיד כי 75% מציבור הנוסעים הביע שביעות רצון גבוהה מהרכבת ולמעלה מ-15% מהנוסעים העידו כי עברו מהרכב הפרטי לרכבת הקלה. זהו נתון המעיד יותר מכל על הצלחה חסרת תקדים במונחי תחבורה. במיוחד לאור העובדה שהרכבת הקלה היא הראשונה מסוגה בארץ ופועלת רק 4 שנים.

 

מדובר במערך התחבורה הטוב ביותר שהוקם במשותף ע״י משרד התחבורה ועיריית ירושלים. הסקר מעיד גם על ״רכבת צעירה״: 70 אחוז מהנוסעים הינם בגילאים עד 40. הרכבת הקלה הביאה לתחיית מרכז העיר ולעליה של יותר ממאה אלף מבקרים וקונים. מרכזי הבילוי והחנויות שוקקי חיים וההליכה במדרחוב יפו דומה לאירופה. לאור ההצלחה והביקוש העצום הורה שר התחבורה ישראל כץ לבנות קוים נוספים, לרכוש עוד רכבות ולהציב עוד עשרות מכונות כרטוס חדשניות. בימים אלו מתנהל מו״מ לרכישתם. כאמור, הצלחת הקו הראשון מביאה בעקבותיה הקמה של 3 קוי רכבת קלה נוספים בשנים הקרובות ובהם ינועו למעלה ממאה רכבות קלות. ירושלים מקבלת. רשת קוי רכבת עירונית ובינעירוניות ברמה בינלאומית

 

הכותב מתנדב ב"15 דקות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
היפא ברהום
הרכבת הקלה - יש הרבה מה לשפר
היפא ברהום
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים