זוכים ומתוסכלים: לא כל מורי ה"ערכיים" יתוגמלו
במשרד החינוך יעניקו תגמול כספי של אלפי שקלים רק למורי עוז לתמורה, ולא לעמיתיהם שנמצאים ברפורמה אחרת. יו"ר התאגדות בתי הספר העל יסודיים: "אבסורד, גם מורי חטיבת הביניים השקיעו". סגנית מנהל בתל אביב: "יש תחושה שהמדדים מוטים למגזר מסוים". משרד החינוך: "הקריטריונים שקופים וידועים"
שווים ושווים פחות: מורים בבתי הספר שדורגו על ידי משרד החינוך כערכיים, יזכו למענקים שינועו בין 3,000 ל-8,200 שקל כל אחד בחודש הקרוב. הסכום חושב לפי קריטריונים שגובשו במסגרת עוז לתמורה, והם יוענקו להם על הצטיינותם, אולם יש מי שרואה בכך עיוות משום שבאותו חדר מורים יקבלו מחציתם תגמול באלפי שקלים בעוד עמיתיהם לא יזכו לכך. במשרד החינוך אומרים מנגד כי הקריטריונים לחלוקה שקופים וידועים מראש.
מתוך 600 בתי ספר זכו 261 בתואר "ערכיים", ומתוכם 63 הם אולפנות וישיבות. הקריטריונים שנבדקו הם שמירה על טוהר הבחינות, איכות תהליכי ההערכה בבתי הספר, הישגים חברתיים כמו מניעת נשירה, קליטת תלמידים של חינוך מיוחד ועוד. המורים בבתי הספר בעלי ההישגים הגבוהים ביותר יקבלו 8,252 שקלים, ברמה הבאה יקבלו 6,189 שקלים, בדרגה השלישית יינתן תגמול של 4,126 שקלים וברמה הרביעית 3,094 שקלים.

לצד השמחה הגדולה, יש מנהלים שזכו בתואר אך לא ממש מרוצים מההשלכות שלו. "בבית הספר שלנו מופעלות שתי רפורמות וכך יוצא שחלק מהמורים יקבלו תגמול ואחרים לא", כתב מנשה לוי, יו"ר התאגדות בתי הספר העל יסודיים ומנהל בית הספר השש שנתי (ז-י"ב) מעין שחר בעמק חפר לדסי בארי, מנהלת אגף החינוך העל יסודי במשרד החינוך. "אין לי ספק שאכן מגיעה למורי החטיבה העליונה, אך זה מוזר שאין התייחסות למורי חטיבת הביניים על השקעתם הדומה באותם חניכים במשך שלוש שנות חינוכם בחטיבת הביניים".
לביקורת מצטרף גם נתי שטרן, מנהל בית הספר השש שנתי עירוני ד' בתל אביב. "התוצאה של התקצוב היא שבחדר מורים אחד ישנם מורים שקיבלו תגמול וישנם מורים שלא זכו לתגמול. זה ממש אבסורד בעיניי", הוא אומר. "הייתי מעדיף לקבל את הכסף ולנתב אותו, בעצה אחת עם המורים, לטובת קידום המוסד והתלמידים".
אוריאלה ענבר, מורה בעירוני ד' ויו"ר ועד הפעולה של המורים בבתי הספר השש שנתיים, טענה שהפתרון לעיוות הוא איחוד של שתי הרפורמות. "מעבר לעובדה שהמדדים לתקצוב אינם ברורים ונראה כי הם מוטים למגזרים מסוימים, החלוקה וההפרדה בין מורי חטיבת הביניים ומורי החטיבה העליונה יוצר מעמדות בתוך חדרי המורים של בתי הספר השש שנתיים וכן כעס ותסכול", היא מציינת. "כל עוד לא יבואו על פתרונן הבעיות בשילוב שתי הרפורמות ויצירת רפורמה אחת לבתי הספר השש שנתיים, ימשיכו להיפגע חדרי המורים ותפגע לכידותם ואקלים בית הספר".
ויש גם מנהלים ששמחו על התמורה לפעילותם, כמו מנהל תיכון אמית על שם "גוטוירט" בשדרות שהצוות החינוכי שלו יזכה לראשונה למענק של 8,252 שקלים. "התוספת חשובה אבל היא לא העיקר", מסביר דגן. "ההכרה וההוקרה בעשייה הבית ספרית משמעותית מבחינתנו הרבה יותר. זה גרם להרגשה טובה ונפלאה בקרב המורים, התלמידים וההורים. בית הספר שלנו מדגיש בראש ובראשונה את התחום הערכי. מדי בוקר אנחנו מניפים את דגל המדינה ושרים את התקווה, אנחנו מדגישים את הגיוס לצה"ל, יוצאים למסעות ולא לטיולים שנתיים. אנחנו שמים דגש על שילוב בין הגשמה אישית: מצוינות ואיכות תעודת הבגרות, לבין הגשמה לאומית".
ציפי איצקוביץ, סגנית המנהל ומורה ומחנכת בתיכון הדתי נריה ביבנה כבר 38 שנה, אומרת כי המורים עובדים קשה כל השנה ללא קשר למענק כזה או אחר. "אנחנו לא בית ספר שהאוכלוסייה שבו היא מרקע כלכל חברתי גבוה, ואנחנו נלחמים על כל תלמיד ותלמיד שיקבל תעודת בגרות, שיעשה שירות משמעותי", היא אומרת ומספרת כי גם בשנה שעברה זכה בית הספר לתגמול הכספי.
כל אחד אוהב את הבונוס הזה, אך יותר מכך הוא מעיד שמכירים ומוקירים בעבודתנו גורמת לתחושה של סיפוק. זו הרגשה טובה שרואים זאת מבחוץ".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "התגמול הדיפרנציאלי מבוסס על נוסחה שנבנתה על ידי משרד החינוך בשיתוף משרד האוצר, ארגון המורים, הרשות הארצית למדידה והערכה וסטטיסטיקאים מומחים מהתחום במסגרת יישום הרפורמה עוז לתמורה. הקריטריונים לזכאות בתגמול הדיפרנציאלי שקופים, שוויוניים ונותנים סיכוי שווה לכל מוסד חינוכי ללא הטיות".
