שתף קטע נבחר

פרשת שבוע: כאשר נלמד לתת נדע גם לקבל

מי שמקפיד לתת ולחשוב על האחר יזכה בטווח הארוך לתמורה על מעשיו, כך הגמרא מסבירה את המילים "עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר": מושג זה נכון גם כיום בהרבה תחומי עשייה בחיינו המובילים לסיוע הדדי בקהילה. פרשת שבוע כלכלית

עַשֵּׂר תְּעַשֵּׂר אֵת כָּל תְּבוּאת זַרְעֶךָ הַיֹּצֵא הַשָּׂדֶה שָׁנָה שָׁנָה: (דברים יד, 22)

 

>>> רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

 

כאשר נלמד לתת, נזכה גם לקבל, כי בסופו של דבר הנתינה משתלמת. היא אינה צריכה להעשות על מנת לקבל, אולם התורה אומרת לנו כי מטבע הדברים, עולם שמורכב מאנשים הנותנים זה לזה, יהיה בעתיד עשיר יותר. ככל שניתן ונחלוק את אשר לנו עם יותר אנשים - כך יהיו יותר אנשים שירצו לחלוק עִמנו משלהם ומיכולותיהם.

 

כשהאל היכה את מצרים במכת החושך, כתוב שהמהות הייתה "לא ראו איש את אחיו" (שמות, י, 23). כדי לקום, להתקדם ולהצליח, צריכים אנשים לראות זה את זה. כאשר "לא רואים" אחד את האחר, כלומר, לא מתייחסים זה לזה, גם לאדם הפרטי קשה להתרומם.

 

ונחזור לפרשה שלנו, פרשת ראה:

נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ וְלֹא יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ: כִּי לֹא יֶחְדַּל אֶבְיוֹן מִקֶּרֶב הָאָרֶץ עַל כֵּן אָנֹכִי מְצַוְּךָ לֵאמֹר פָּתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ לְאָחִיךָ לַּעֲנִיֶּךָ וּלְאֶבְיֹנְךָ בְּאַרְצֶךָ: (דברים טו, 11-10)

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בפרשת "ראה" מופיעה רשימת חובות סוציאליות של העם, ובהן תרומות ומעשרות המופרשות לעניים וללוויים, אשר אין להם נחלה; החובה לשמיטת כספים לקראת השנה השביעית; ובהמשך רשימת החובות כלפי עבדים. מעל הרשימה מתנוססת הכותרת "נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ", כלומר תנו בנדיבות, כי "בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה" יתברכו מעשיכם ומשלח ידכם. "הַדָּבָר הַזֶּה" הוא היכולת להסתכל מסביב ולראות גם את האחר, לזכור כי אתה חלק מקהילה, וכי יש לך הזכות והחובה לסייע ככל יכולתך למי שזקוק לעזרתך.

 

בשפה הארגונית בת ימינו בא "הַדָּבָר הַזֶּה" לידי ביטוי בהקמת מחלקות קשרי קהילה ומעורבות חברתית. חברות ועסקים נמדדים כיום לא רק על סמך נתוני גידול במחזור או בנפח הפעילות, אלא גם לפי מידת התרומה שלהם לקהילה. זהו היישום המעשי המודרני לפסוק "כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ בְּכָל מַעֲשֶׂךָ וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ".

 

רעיון זה של הנתינה מופיע גם בכתבי הרב דסלר ("מכתב מאליהו", חלק א, קונטרס החסד): "כאשר ברא אלוקים את האדם, עשהו לנותן ונוטל. כח הנתינה הוא כח עליון ממדות יוצר הכל ברוך הוא, מרחם ומטיב ונותן, מבלי לקבל דבר בתמורה. וככה עשה את האדם... כל אדם נותן ומטיב, ולבבו יביע הכרת טובה על אשר יקבל מרעהו. חברת בני האדם, בהיותה ככה, היא החברה המתוקנת והמאושרת, רבת השלום והאהבה".

 

הכותבת היא יועצת קריירה ומחברת הספר "רעיון עבודה שבועי" - היבטים תעסוקתיים בפרשות השבוע

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים