שתף קטע נבחר

שניות מאסון: רחפן התקרב למטוס איירבוס במהלך נחיתה ליד נתב"ג

טיסה מבלגיה לישראל כמעט נגמרה באסון לאחר שרחפן התקרב שלשום למטוס מדגם איירבוס 320 של חברת "בריסל איירליינס" במהלך נחיתה וכמעט פגע בו. במטוס היו כ-160 נוסעים ואנשי צוות. הצוות דיווח שהבחין ברחפן המרובע במרחק של פחות מ-100 מטרים מהמטוס

  

כמעט אסון בנתב"ג: דקות ספורות לפני נחיתת מטוס איירבוס 320 של חברת התעופה "בריסל איירליינס" שלשום (יום ב') התרחש אירוע חמור כשחלף מלפניו במפתיע רחפן שכמעט פגע בו. כך נודע ל-ynet. במטוס היו כ-160 נוסעים ואנשי צוות. מפעיל הרחפן טרם נתפס. תלונה הוגשה במשטרה.

 

מטוס מאותו הדגם שכמעט נפגע  (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
מטוס מאותו הדגם שכמעט נפגע (צילום: shutterstock)
 

 

ביום שני בשעה 15:30 נרשם האירוע החריג מאוד כאשר טיסת חברת בריסל איירליינס (BEL3289) מבריסל לנתב"ג התכוננה לנחיתה. רגע לפני ההגעה למסלול מספר 30 בהנמכת המטוס מגובה של 4,500 רגל ל-2,500 רגל, הבחין צוות המטוס ברחפן מרובע בעל ארבעה רוטורים בצבע כחול שחלף לפניו. על פי עדויות הצוות, הרחפן היה במרחק של פחות מ-100 מטרים מהמטוס.

 

לאחר האירוע דיווח צוות הטייסים מיד למגדל הפיקוח. בירור הנושא הועבר לרשות שדות התעופה. גורמי המשטרה עודכנו באירוע החמור אך טרם אותר מפעיל הרחפן. החוקר הראשי במשרד התחבורה, יצחק (רזצ'יק) רז, החל בחקירת האירוע שיכול היה להסתיים באסון.

הדיווח לרשות שדות התעופה ()
הדיווח לרשות שדות התעופה

"מדובר בתקרית חמורה שמייצגת תופעה מדאיגה שרק הולכת ומתרחבת ואשר מתבטאת בעלייה, בשיעור גידול גבוה, של הטסת רחפנים, פרטיים ומסחריים, ללא רגולציה, ללא תיאום או ללא יידוע של הרשויות המוסמכות", קבע רז בדו"ח שהגיש. "תופעה זו נדונה בשנתיים האחרונות במספר גדול של כנסים בינלאומיים, עקב ההבנה כי מדובר בגורם סיכון בטיחותי שעלול לגרום בנסיבות מסוימות עד כדי הפלת מטוס נוסעים, כל שכן כשזו נעשית בקרבת שדות תעופה".

 

בחודש מרס האחרון התרחש אירוע נוסף שבמהלכו חלף מטוס נוסעים ליד רחפן בלתי מזוהה, תוך כדי הכנה לנחיתה בנתב"ג. כעת עובדים במשרד התחבורה להוציא הנחיות חדשות ודחופות שיגבילו את גובה הטסת הרחפנים, למנוע מהם לטוס מעל אזורים רגישים ולהחמיר את הרגולציה.

 
בשירות הכיבוי וההצלה אומרים כי באחרונה מתגבר השימוש ברחפנים לצורכי צילום, אולם הכלי הקטן מסכן את טייסי הכיבוי במהלך כיבוי שריפות שדה ויער. "מטוסי הכיבוי חייבים לצלול לגובה נמוך מאד על מנת להטיל בצורה האפקטיבית ביותר את החומר שבו הם משתמשים לכיבוי האש, אך זה הגובה שבו מוטסים גם הרחפנים", אומרי בשירות.

 

מטוס כיבוי. חייב לרדת לגובה נמוך (צילום: רימון כרמל כהני) (צילום: רימון כרמל כהני)
מטוס כיבוי. חייב לרדת לגובה נמוך(צילום: רימון כרמל כהני)

גורמים במערך הכיבוי האווירי מזהירים כי מאחר והרחפנים קטנים מאד הם לא ניתנים לזיהוי בראייה על ידי טייסי הכיבוי לכן קיימת סכנה אמיתית להתנגשות ותאונה אווירית. חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה (ס' 22) מקנה לקצין כבאות והצלה, ובהיעדרו לכבאי בעל הדרגה הבכירה ביותר בשטח, סמכות לפעול בכל דרך אפשרית למנוע התפשטות שריפות לרבות הפסקת הטסתו של רחפן באם הוא מפריע לטייסי הכיבוי.

 

יש לציין כי גם בארה"ב מודאגים מאד מן התופעה. רשות התעופה הפדרלית הזהירה בהודעה שפרסמה כי שימוש ברחפן או בכלי טיס בלתי מאויש אחר שסיכן חיי אדם על הקרקע יעלה למפעיליו בקנס של עד 25 אלף דולר.

 

על פי דו"ח של ה-FFA, בשבועות האחרונים התקבלו עשרות דיווחים על מזל"טים שחלפו בסמוך למטוסי נוסעים. חלקם הסתיימו בהתנגשות התרחשו בשדות התעופה בניו יורק, מיניאפוליס ואוסטין, טקסס. בבית המחוקקים האמריקני כבר דורשים לשנות את החוק הקיים היום ולקבוע תקנות שיאסרו על הטסת רחפנים באזורים רגישים כמו שדות תעופה. רק בחודשים ספטמבר ואוקטובר דיווחו ב-FAA על יותר מ-41 אירועים שבהם חלפו רחפנים סמוך למטוסים.

 

ברשימת לקחים שהפיץ ה-FAA נכתב כי רחפנים לא אמורים לטוס מעל לגובה של 400 רגל או להתקרב לטווח של

שמונה קילומטרים משדות תעופה. בנוסף דורשים בארה"ב להגדיר בחוק איסור על הטסת רחפנים באזורים עירוניים. בארבעה באוקטובר הפצירו ראשי ה-FAA להאט אישורים מסחריים להטסת רחפנים עד שיפתחו כללי אכיפה ובקרה.

 

האחריות על קביעת הנהלים להטסת רחפנים בישראל מוטלת על רשות התעופה האזרחית (רת"א) שטרם גיבשה המלצות סופיות. גורם בתחום התעופה ציין כי לאחר האירוע החמור הוא מצפה שיתקיים "דיון דחוף בנושא לפני שתתרחש טרגדיה", כהגדרתו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מטוס בריסל איירליינס
צילום: shutterstock
מומלצים