שתף קטע נבחר

דירוג תאגידי המים: מי מצטיין, מי נכשל?

רשות המים דירגה את 55 תאגידי המים הפועלים בישראל על-פי כמה קריטריונים, ביניהם שירות לצרכנים וביטחון מים. תאגידי המים של מודיעין וגבעתיים נמצאים בצמרת, בעוד שהתאגידים של ירושלים ופתח-תקווה הסתפקו בציון סביר. ומי נכשל?

אילו תאגידי מים הם מצטיינים ואילו תאגידים קיבלו ציון נכשל? מנתוני רשות המים עולה כי תאגידי המים הפועלים במודיעין, גבעתיים, נתניה ובעוד כמה מקומות קיבלו את הציון מצוין. לעומת זאת, תאגידים הפועלים בקריית ים ובאזור השרון והמשולש קיבלו ציון נכשל. אז מה הדירוג של תאגיד המים הפועל ביישוב שלכם? כל המספרים.

 

היכנסו וגלו אם התאגיד שלכם מצדיק את המוניטין שלו:


 

 

נכון להיום קיימים 55 תאגידי מים, הפועלים ב- 155 רשויות מקומיות ומשרתים כ- 6.5 מיליון תושבים. מתוך 183 רשויות החייבות בהקמת תאגיד, נותרו 28 בלבד שטרם התאגדו ובשטחן כ-565 אלף תושבים. רוב התאגידים הוקמו משנת 2008 ואילך, ומאז הן הפכו לגופים הציבוריים שהאזרחים אוהבים לשנוא. ופעמים רבות בצדק.

 

חמישה תאגידים קיבלו את הציון "נכשל" - תאגיד אל עין, ימים, מעיינות המשולש, מעיינות השרון ונווה מדבר. ארבעה תאגידים קיבלו את הציון "לא מספק" (מי בת ים, מי הגליל, מי נע ומי רהט). יתר הציונים נעו בין סביר, טוב, טוב מאוד ומצויין.

 

התאגידים המצטיינים הם מי אונו, מי גבעתיים, מי הוד השרון, מי מודיעין, מי נתניה, מי ציונה, מי שמש, עין כרמים ופלגי השרון. ניתן להתנחם בעובדה כי רוב התאגידים קיבלו ציונים טובים. יחסית.

 

 (צילום: גבי מנשה) (צילום: גבי מנשה)
(צילום: גבי מנשה)

 

ומה קורה בערים הגדולות? תאגיד המים של ירושלים הגיחון קיבל את הציון סביר, תאגיד מי אביבים המשרת את תושבי תל אביב-יפו קיבל ציון טוב. מי כרמל הפעול בחיפה קיבל ציון טוב מאוד, מי שבע הפועל בין היתר בבאר-שבע קיבל ציון טוב, תאגיד המים מניב בראשון לציון ציון טוב מאוד ואילו תאגיד המים מיתב הפועל בין היתר בפתח תקווה קיבל את הציון סביר.

 

איך נקבעו הציונים?

אז מה מדדו ברשות המים? "ניסינו למצוא מדדים מדידים ואובייקטיבים שמשקפים דברים שחשובים לנו מבחינת בקרה. המדדים העיקריים הם שירות צרכנים, עלויות תפעול וביטחון מים", מסבירה שרון נוסבוים, מנהלת אגף פיקוח (ספקים) ומידע ברשות המים.

 

קרטריונים נוספים שבהם נדרשו לעמוד היה פיתוח תשתיות, ניטור שפכי תעשייה (קריטריון חשוב שבו נכשלו תאגידים כמו "מי שבע", "מי רקת", "מי הגליל" ו"מי רהט"), ממשק מול רגולטור, פרסומים, פחת מים וחובות בגין תשלום על מים.

 

מנכ"ל רשות המים, אלכסנדר קושניר ()
מנכ"ל רשות המים, אלכסנדר קושניר

 

"בדקנו האם ספקי המים נותנים לצרכנים שירות ברמה מספקת", הוסיפה נוסבוים. "לדוגמה, באילו שעות פתוח הסניף? האם הוא נגיש לנכים? האם חשבון המים קריא ומציג את כל המידע הרלוונטי? האם הם מודיעים לצרכנים על צריכה חורגת? המוקד הטלפוני צריך להיות שיחת חינם, ומיקום הסניף צריך להיות נגיש מבחינת תחבורה ציבורית".

 

רשות המים החלה בדירוג בחודש דצמבר האחרון, והביקורת עודדה את התאגידים לשפר את עצמן. "ניתן לומר שהיה תהליך של שיפור מתמיד בהתנהלותן. אם היה תאגיד שלא פתח סניף בשעות אחר הצהרים הוא קיבל על זה דו"ח. רבים תיקנו את הליקויים שלהם", אמרה נוסבוים.

 

הנכשלים והמצטיינים

ניכר שהתאגידים שקיבלו ציון נמוך או בעלי תפקוד לקוי רווחים במגזר הערבי. "יש תאגידים במגזר שמתפקדים נהדר", מנסה נוסבוים לגונן. "בדרך כלל המצב נובע מתשתיות פחות טובות שקיבלו מלכתחילה. כרגע שתאגיד קיבל עיר עם אחוזי פחת מים גבוהים, אחוזי גביה נמוכים ותשתיות שאף פעם לא השקיעו בהם, הם מתחילים מרף נמוך יותר".

 

מודיעין. הציון מצוין (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מודיעין. הציון מצוין(צילום: גיל יוחנן)

 

פנינו לשניים מהתאגידים המצטיינים ושניים כושלים על מנת להבין מה השתבש ומה סוד ההצלחה? תאגיד ימים בקריית ים, המספק שירות לכ-48 אלף תושבים, זכה לציון נכשל. תקציבו השוטף עומד על 19 מיליון שקל ובתאגיד עצמו יש חמישה עובדים וארבעה עובדים מושאלים. מצב התאגיד והתשתיות המיושנות אף הוביל לזיהום חוזר ונשנה של חוף הים כתוצאה מהזרמת שפכים. מנכ"ל מעיינות אתא (שקיבלה את הציון "טוב מאוד" ומשרתת כ- 58 אלף תושבים עם תקציב שוטף של כ- 32 מיליון שקל) יאיר לייפר מונה לנהל גם התאגיד ימים, לאחר שרשות המים התירה להם לשמש חברת ניהול לאור המצב הבעייתי אליו נקלע.

 

"אני לא יודע למה התאגיד הגיע למצב כזה", ציין לייפר. "זה שילוב של מצב התשתיות, הניהול והפיקוח. כולם היו שותפים למצב הזה. יש צורך מיידי בתקציבים. התאגיד לא מסוגל לעמוד על הרגליים. הכנו תוכנית עסקית ואנו מצפים לקבל קרוב ל- 10 מיליון שקל מהרשות והאוצר, בנוסף להלוואה של 13 וחצי מיליון שקל מהבנקים. תוך כ- 5 שנים נעמיד את התאגיד על הרגליים". פנינו גם למנכ"ל תאגיד "מעיינות המשולש" שקיבל ציון נכשל, אך טרם קיבלנו ממנו תגובה.

 

בתאגיד "מעיינות השרון" שקיבל גם הוא ציון נכשל - הדירקטוריון פוזר ומונה מנהל מיוחד לאור מצבו (אם כי התושבים יכולים להתנחם שבכל הנוגע לניטור שפכי תעשייה מצבם מצויין). המנהל המיוחד ניר ברלב מסר: "אנו נמצאים בתהליך של שינוי יסודי לשיפור פעילות התאגיד על כל ההיבטים, תוך התמקדות בתחום שירות הלקוחות".

 

נעבור אל התאגידים המצטיינים. "מי מודיעין" הוא אחד הבולטים שבהם. הוא נותן שירות לכ-90 אלף תושבים, עם תקציב של 56.6 מיליון שקל (כשההוצאות עומדות על 49.4 מיליון שקל). "זו השנה השנייה שהתאגיד זוכה לציון מצטיין מרשות המים ולציון לשבח", אומר המנכ"ל משה אשכנזי. "רק השנה קיבלנו תו תקן נוסף ממכון התקנים לאבטחת מידע. ניהול מהודק של תשתיות המים מאפשר לנו מצד אחד לשדרג באופן משמעותי את השירות והתשתיות, ומצד שני להתנהל באופן 'רזה' עם מינימום כוח אדם והוצאות (לתאגיד 34 עובדים)".

 

זמן ההמתנה הממוצע השבועי למענה לשיחות טלפון עומד על כ- 18 שניות בלבד. אם תגיעו לסניף, תיאלצו להמתין בממוצע רק כדקה.

 

 

"מי הוד השרון" משרתים למעלה מ-50 אלף תושבים עם 21 עובדים, מרביתם נותני שירות לתושב. הניהול היעיל אפשר לתאגיד להחזיר הלוואת בעלים לעירייה בסף 54 מיליון שקל מתוך 60 מיליון. תוך 5 שנים השקיע התאגיד כ- 100 מיליון שקל בהחלפת עשרות ק"מ של קווי ביוב ומים ראשיים ומשניים. בתאגיד מציינים כי כדי לשפר את תחום הטיפול בתקלות המים וביוב, שגורם לעיתים סבל לתושבים, הקימו מערכת מידע שממפה את כל תשתיות העיר ומאפשרת צפייה, בקרה ויטפול מיידי ויעיל בתקלות.

 

"ההגדרה של תאגיד מצטיין היא חשובה", אומר המנכ"ל עופר ברש, "אבל היא תוצר נלווה של העבודה הקשה והמקצועית של עובדי התאגיד והדירקטוריון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים