שתף קטע נבחר

שינוי כבר היום: התורה רוצה שתיקחו אחריות

יש מצבים בהם האדם אינו מרוצה מהמקום בו הוא נמצא, אך כשהוא מתחיל לחשוב על השינוי הוא "נתקע" ומעדיף לוותר מראש. בדיוק מסיבה זו התורה מעודדת לצאת להגשמה עצמית עוד היום, ולא לחכות. פרשת שבוע כלכלית

אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל... לְעָבְרְךָ בִּבְרִית יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ וּבְאָלָתוֹ אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם: לְמַעַן הָקִים אֹתְךָ הַיּוֹם לוֹ לְעָם וְהוּא יִהְיֶה לְּךָ לֵאלֹהִים כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְכַאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ לְאבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב: (דברים כט, 9, 12-11).

 

>>> רוצים להתעדכן בחדשות הכלכלה והצרכנות? הצטרפו לעמוד הפייסבוק שלנו

 

המעמד המתואר הוא שיאה של כריתת ברית בין אלוקים לעם ישראל. בברית זו יש רשימה של ברכות להן זוכים ההולכים בדרך הרצויה, לצד רשימת קללות, שיבואו על הסרים מן הברית. במרכז תיאור המעמד מוזכרת המילה "הַיּוֹם" שלוש פעמים. מה היא מוסיפה? מדוע היה צורך להדגיש אותה?

 

יש מצבים, שבהם אדם אינו מרוצה מהמקום בו הוא נמצא; אך כאשר הוא מתחיל לחשוב לטווח הרחוק, הוא "נתקע" ואינו מצליח לפעול. הוא מרגיש שאין טעם לעשות שינוי, לצאת ללימודים או להסב את העיסוק, משום שעד שיוכל להגשים את עצמו, עד שה"ברכות" יגיעו, אולי יעבור זמן רב, ולכן עדיף לוותר מראש.

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
 

מסיבה זו מדגישה התורה דווקא את "הַיּוֹם". היא מנחה אותנו לשאול את עצמנו מה תהיה התועלת של השינוי בחיינו, אם ניישם אותו "הַיּוֹם" - לא בעוד עשור ולא בדור הבא, וגם לא מתוך הסתכלות לאחור בבחינת "אם שרדתי במציאות ספציפית עד היום למרות כל ה'קללות', אוכל להמשיך לשרוד בה" - אלא "הַיּוֹם". התורה מזכירה לנו לחשוב כיצד אנחנו יכולים לפעול "הַיּוֹם", באופן שנוכל להתקדם מהעבר ולהתברך בעתיד.

 

לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשׂתוֹ: (דברים ל, 14-12).

 

התורה מבקשת מאתנו לאמץ השקפת עולם של אחריות על החיים שלנו. אין דבר שאינו בר השגה, אלא הכול אפשרי, והכול תלוי בנו ובעשייתנו. בכל שטחי החיים בהם אנו פועלים, תלויה האפשרות לשינוי בראש ובראשונה ביכולת שלנו לרצות שינוי, ולרצות לקדם אותו באופן אקטיבי.

 

זוהי השקפת עולם המעודדת פעולה ועשייה הן בתחומי ההגשמה העצמית, והן בתחומים חברתיים, עסקיים ואחרים. התורה אומרת לנו כי אחד המפתחות להגשמה הוא לדעת קודם לזהות את הדבר הקרוב אלינו: "כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ", כדי שנוכל להוציאו לפועל: "לַעֲשׂתוֹ".

 

הַעִדֹתִי בָכֶם הַיּוֹם אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ: (דברים ל, 19) "תני ר' ישמעאל: ובחרת בחיים זו אוּמנות" (ירושלמי קידושין יט, עא). ר' ישמעאל מפרש את המילים "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" כבחירת אוּמנות, ובשפה של ימינו: בחירת מקצוע.

 

הדרך שבה בוחר אדם לחיות, נתונה לבחירתו החופשית. הוא מוזמן לבחור כיצד לחיות את חייו, במה לפעול, מה לעשות, ובאיזה אופן לתרום לעולם.

 

יש בחירות שמהוות ברכה בעבורו: בחירות של עיסוק או של עשייה, המביאות לאדם סיפוק, מימוש, ואולי גם שגשוג כלכלי; ויש בחירות אשר יתגלו כפחות טובות, שאינן מספקות לו את מה שדרוש כדי שירגיש שהוא "חי" במלוא מובן החיוּת והאושר. התורה מעודדת תמיד לבחור ב"חַיִּים".

 

הכותבת היא יועצת קריירה ומחברת הספר "רעיון עבודה שבועי" - היבטים תעסוקתיים בפרשות השבוע

 

עוד בערוץ הכלכלה: היזמים הצעירים עושים שינוי. צפו 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
צילום: shutterstock
צילום: דור שפיר
מרים שפיר
צילום: דור שפיר
מומלצים