שתף קטע נבחר

איך אתם משלמים? חברות האשראי הבינלאומיות מעוניינות בכם

אחרי שנים של עבודה מאחורי הקלעים, החשש מענקיות הטכנולוגיה והמלחמה במזומן, מביאים את חברות האשראי הבינלאומיות להציג ערך ישירות לצרכן הישראלי. משתלם?

האם אתם יודעים מהו המותג הבינלאומי שמוטבע על כרטיס האשראי שלכם? לפחות למרבית הישראלים אין ממש מושג, אלא אם כן יסתכלו כעת על כרטיס הפלסטיק שלהם.

 

 

באותה מידה נדיר למצוא לקוח שיבקש מהבנק, או מחברת כרטיסי האשראי להנפיק כרטיס אשראי דווקא עם מותג ויזה למשל או מסטרקארד. הלקוח יקבל את מה שהבנקאי ייתן לו. יתרה מכך, גם אם ישאלו אותו באיזה מותג בינלאומי הוא מעוניין, ספק אם תהיה לו העדפה מסויימת והוא ישאיר את זה להחלטת הבנקאי.

 

האמת, מההיבט הצרכני, ספק אם יש לכך משמעות. מי שעומד ב"פרונט" אלו חברות כרטיסי האשראי הישראליות – ישראכרט, לאומי קארד וכאל שמתחרות בשוק החוץ בנקאי על ליבם ועל כיסם של הלקוחות.

 

בבנקים גם כך יש תחרות מוגבלת שכן הם ישווקו ללקוח בדרך כלל את כרטיס האשראי שנמצא בבעלותם (פועלים את ישראכרט, לאומי את לאומי קארד ודיסקונט את כאל) וגם כאן הם יבחרו לרוב את המותג שיוצמד לכרטיס הבינלאומי.

 

יוצאים מאחורי הקלעים

לחברות האשראי הבינלאומיות הסכמים שונים עם החברות הישראליות. הסכמים אלו מאפשרים בין היתר למחזיקי הכרטיסים לבצע רכישות בחו"ל וכן לתושבי חו"ל לבצע רכישות בארץ. בנוסף, החברות הבינלאומיות פועלות לפיתוח מוצרים וחידושים בתחום התשלומים, כמו גם הצבת סטנדרטים בתחום אבטחת התשלומים.

 

ואולם המציאות הזו של עבודה "מאחורי הקלעים", הולכת ומשתנה. בחברות הבינלאומיות מעוניינים כעת שהצרכן הישראלי יכיר אותם ויזכור את המותג לפני שהוא מכניס את היד לכיס.

 

איך עושים את זה? בשנים האחרונות החלו החברות לנסות למצב את עצמן מול ציבור הצרכנים הישראלים בעזרת פרסומות שונות במדיה, אירועים שונים לציבור ועוד. כעת הן מבקשות גם להציע הצעות ערך ישירות ללקוחות.

 

כך, חברת VISA אירופה השיקה מיזם תיירותי חדש המציע פלטפורמה להזמנת מוצרי תיירות במחיר מוזל, למחזיקי כרטיסי אשראי הנושאים את המותג הבינלאומי.

 

ניקולס האס מנכ"ל ויזה אירופה (משמאל) ויאיר סולו סמנכ"ל השיווק (צילום: רמי זינגר) (צילום: רמי זינגר)
ניקולס האס מנכ"ל ויזה אירופה (משמאל) ויאיר סולו סמנכ"ל השיווק(צילום: רמי זינגר)

בין הייתר יוכלו לקוחות החברה לרכוש כרטיסי טיסה במחירים מוזלים ליעדים שונים באירופה. ״בשבעת החודשים הראשונים של השנה, מחזיקי כרטיסי Visa מישראל השתמשו בכרטיס שלהם 4 מיליון פעמים בעת שטיילו בחו״ל, עליה של 14% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד", אומר ניקולס הס, מנכ״ל Visa אירופה, "אלה הם מספרים עצומים, שמעניקים לנו הזדמנות אדירה לפתח פתרונות חדשניים ונוחים שיספקו את חווית התשלום הטובה ביותר למטיילים בכל רחבי אירופה״.

 

מה גורם פתאום לחברות האשראי הבינלאומיות לרצות להיות בחזית מול הלקוח? לפחות באופן רשמי ההסבר הוא הרצון להגדיל את השימוש בכרטיס האשראי אל מול המזומן. "למרות שההזמנות של טיסה ומלון נעשות בדרך כלל בכרטיס אשראי, עדיין יש שימוש גדול של ישראלים במזומן בחו"ל", אומר הס ל ynet.

 

בנוסף טוענים בחברות הבינלאומיות כי כסף גדול מסתתר למעשה ב"כסף הקטן" – אותן הוצאות שוטפות של קניה בסכומים קטנים שנעשים לרוב במזומן. בעזרת טכנולוגיות שונות, החל ממסופים משוכללים בבתי העסק ועד אפליקציות סלולריות, החברות מבקשות לשכנע את ציבור הצרכנים להעדיף את התשלום האלקטרוני על פני המטבעות והשטרות.

 

חברות הטכנולוגיה מאיימות

ואולם, למרות שלא יודו בכך באופן רשמי, הסיבה העיקרית למהלך, נובעת כנראה מהחשש של חברות האשראי מענקיות הטכנולוגיה כגון אפל, גוגל ואחרים שנכנסות בשנים האחרונות לתחום התשלומים.

 

"למרות שקיימים גם שיתופי פעולה בין חברות הטכנולוגיה לחברות האשראי, הן יכולות כיום להציע אלטרנטיבות בתחום התשלומים ללא צורך בחברות האשראי. המציאות הזו מפחידה אותן לא מעט, שכן לפחות עד לאחרונה הן שלטו לחלוטין בתחום התשלומים", אומר ל ynet בכיר בענף כרטיסי האשראי בישראל.

 

לחברות האשראי הבינלאומיות מותג חזק ומוכר, אך זה לא מספיק מבחינתן. הן מבקשות לחדור לליבו של הצרכן שיכיר אותן וגם יזכור אותן רגע לפני שהוא מחליט לבצע תשלום.

 

בסופו של דבר המציאות הזו מטיבה עם הצרכנים. מלבד ההטבות השונות שמעניקות חברות כרטיסי האשראי הישראליות והבנקים (למחזיקי כרטיסי אשראי של הבנק). כעת גם החברות הבינלאומיות צפויות להציע להם ערך, בלי הוצאה נוספת. האם ההטבות הללו גם שוות? את זה תצטרכו כבר לבחון בעצמכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים