שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

כאן תחטפו דו"ח: מפת הנת"צים המלאה

במקביל לפקקים סביב עבודות הרכבת הקלה, מעודדים את הציבור להשתמש בתחבורה הציבורית. כדי לשפר את תנועת האוטובוסים והמוניות הוקצו עוד ועוד נתיבים ייחודיים. בהתאם, המשטרה מגבירה את האכיפה ומחלקת דו"חות בסך 250 שקל. לאן אסור לכם להיכנס? כל הכבישים והמידע

 

 

בין שלל המהפכות והתהפוכות שהולידו עבודות התשתית על הרכבת הקלה בגוש דן, אחת המשמעותיות שבהן קשורה בהפיכת מאות קילומטרים של כבישים לנתיבי תחבורה ציבורית. רחובות שלמים סומנו בצהוב, ולא מן הנמנע שמי שיצאו לחופשת קיץ ארוכה, עשויים לחזור בימים הקרובים לעבודה ולגלות שהדרך שלהם למשרד השתנתה לחלוטין - בין משום שהכבישים כבר לא נגישים להם בשעות הבוקר, ובין מפני שהנתיבים שהופקעו לטובת אוטובוסים ומוניות גורמים לשאר להזדחל ולהתפוקק. לקראת סיום החופש והחזרה לשגרה, ynet מציג את מפת הנת"צים המלאה של גוש דן.

 



 (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
(צילום: ירון ברנר)

דו"ח על נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית עומד על 250 שקל. אמנם לא מדובר בעבירה המוגדרת מסכנת חיים, אולם המשטרה מתמקדת באכיפת העניין בשבועות האחרונים, מתוך מטרה מוצהרת לתת העדפה לתחבורה הציבורית לקראת העומסים הצפויים החל מ-1 בספטמבר.

 

הדבר מצטרף למגמה מחמירה של האכיפה שאי-אפשר להחמיץ בשנים האחרונות: בכל 2013 נרשמו 2,358 דו"חות בלבד בגין נסיעה בנתיב תחבורה ציבורי. אולם ב-2014 זינק המספר ל-6,637 דו"חות, ועד 17 באוגוסט 2015 כבר עומד המספר על 4,958 דו"חות.

 

בין הנתיבים החדשים שנוספו בשבועות האחרונים ישנם כמה מרכזיים: מצומת עלית ברמת גן לכיוון רחוב שאול המלך בתל אביב; ברחוב המסגר בתל אביב נוסף נתיב תחבורה ציבורית שני; נתיבים נוספים סומנו בצהוב בין רחוב הרכבת לחשמונאים ובין רחוב בגין לקרליבך. במקביל צפוי להתחדש נתיב התחבורה הציבורית לאורכו של רחוב ז'בוטינסקי, שמהווה את הציר המרכזי בין פתח תקווה לתל אביב.




עמית, נהג מונית בקו 51 הנוסע מפתח תקווה לתל אביב, מספר: "נתיבים יש כמו חוקים, רק שאין מי שיאכוף אותם. כבר היה נת"צ על כל ציר ז'בוטינסקי אבל נסעו בו המון כלי רכב פרטיים שעיכבו את התנועה. ברגע שתהיה אכיפה, נוסעי התחבורה הציבורית יוכלו ליהנות מהשירות הרבה יותר".

 

- בכמה זמן זה יכול לייעל את הקו?

"בוא נגיד שאם הנתיבים פנויים אך ורק לתחבורה ציבורית, זה יכול לקצר את הנסיעה מפתח תקווה לתל אביב בערך ברבע שעה. כרגע זה עלול לקחת 50 דקות ולפעמים יותר משעה. אתה רואה מקרים שבהם אנשים עוצרים את הרכב בנתיב תחבורה ציבורית בשביל לרכוש סיגריות. ויש רכבי משא שפורקים סחורה".

  

 

 

עוד 350 קילומטר של נת"צ

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ישראל זוחלת בכל הנוגע למהירות של תחבורה ציבורית. המהירות הממוצעת של שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין תל אביב עומדת על 16 קמ"ש בלבד, בזמן שבמטרופולין אחרים בעולם עומדת המהירות הממוצעת על 25 קמ"ש.

 

למה זה קורה? אולי מכיוון שאורך הנתיבים הבלעדיים לתחבורה ציבורית בעולם עומד על ממוצע של 150 מטר ל-1,000 תושבים, ואילו במטרופולין תל אביב הוא עומד על 14 מטרים בלבד ל-1,000 תושבים.

 

בימים אלה מכינים במשרד התחבורה תוכנית שתגרום לאלה המתגוררים או עובדים בגוש דן לוותר על הנסיעה ברכב הפרטי: מדובר בהכשרה ושדרוג של כ-500 קילומטרים של צירים שבהם תינתן העדפה לתחבורה ציבורית, בכבישים עירוניים ובינעירוניים, ב-20 יישובים מראשון לציון עד אזור השרון.

 

150 קילומטרים כבר מסומנים, והתוכנית כוללת סימון של כ-350 קילומטרים חדשים של נת"צים. בכולם יוצבו מצלמות אכיפה שיופעלו על ידי פקחים עירוניים, שיוסמכו לרשום דו"חות לנהגים. משרד התחבורה הקצה לשלב הראשון של הפרויקט, המכונה "מהיר לעיר", חצי מיליארד שקל והוא עתיד להתממש בשנת 2016.

 

מלכודת הנת"צ לדו-גלגליים

על שולחנו של מפכ"ל המשטרה הנכנס תעמוד בין היתר הסוגיה הבוערת של נסיעת ד-גלגליים בנתיבי התחבורה הציבורית. כמה ימים בלבד אחרי שאגף התנועה במשטרה התהדר בכך שרוכבי דו-גלגלי יוכלו לנסוע באופן חופשי בנתיבי התחבורה הציבורית, התברר שלשום כי המשטרה מחלקת להם דו"חות. בשבוע שעבר דווח כי במסגרת פרויקט הרכבת הקלה יזם שר התחבורה כץ מהלך שיפחית את הפקקים בנתיבי הנסיעה הרגילים: מצד אחד הגברת האכיפה כלפי נהגי כלי רכב רגילים שיעלו על נתיבי תחבורה ציבורית, ומצד שני "הוצאת" האופנוענים מנתיבי התחבורה הרגילים, כדי להפחית את הפקקים לרווחת נהגי כלי הרכב.

 

השר כץ מסר בתגובה לאכיפה נגד נהגי אופנועים: "אני תומך בנסיעת הדו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. אם יידרש אעגן עמדה זו בתקנות. תמכתי בהודעת המשטרה שתאפשר נסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים. חשבתי שהחלטה זו נכונה תחבורתית ובטיחותית לטובת כל משתמשי הדרך, ולא שיניתי את עמדתי". לדברי השר, "עקב ביצוע עבודות הרכבת הקלה בגוש דן נוצר אינטרס ברור לעודד מעבר לשימוש ברכב דו-גלגלי ברחבי העיר, ומתן אפשרות לנסיעת דו-גלגלי בנתיבי תחבורה ציבוריים הוא אחת הדרכים לעודד מגמה זו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דו"חות בנת"צ ברחוב המלך ג'ורג' בתל אביב
צילום: עידו ארז
אכיפת נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית, אתמול
צילום: עידו ארז
מומלצים