שתף קטע נבחר

להזיז את הרשת: על עמודי הפייסבוק של קבוצות הכדורגל

מכבי ת"א שווה ליגת האלופות גם כשזה מגיע לרשתות חברתיות, מכבי חיפה והפועל ת"א ענו לנו באיחור כשניסינו לברר על רכישת מנויים לעונה הבאה, בבית"ר ירושלים מתעצלים ובקריית שמונה נתקעו במנהרת הזמן עם תמונה של אייל גולן. כך נראים עמודי הפייסבוק של מועדוני ליגת העל

עד לפני כמה שנים קבוצת כדורגל הייתה נמדדת בעיקר ביכולת שלה על הדשא ובמצבה בטבלה. היום אפשר לבחון אותה גם דרך פרמטרים אחרים: איכות האצטדיון שלה, רמת המתקנים שלה, האופן שבו היא מנוהלות והקהל שדוחף אותה. כל הדברים מסביב שהופכים קבוצה למועדון ברמה, ומועדון למותג, הם גם אלה שמשנים לא פעם את הסתכלות הקולקטיבית עליה.

 

אבל כבר מזמן שיוקרה של ארגון ספורטיבי לא מסתכמת רק באיכות האצטדיון. אתר אינטרנט הוא מצרך חובה לכל מועדון שמכבד את עצמו - ורצוי כזה שיאפשר לגולשים בו לגלות על הקבוצה שלהם דברים שהם מעבר לסגל השחקנים או חברי ההנהלה. ב-2015 הסטנדרט עולה קצת, ואוהדים בישראל ובעולם מחפשים את הקבוצה האהובה עליהם גם (או בעיקר) בשדה הרשתות החברתיות. כלומר, בפייסבוק ובטוויטר.

 

מכבי ת"א. גם כאן היא בליגה משל עצמה
מכבי ת"א. גם כאן היא בליגה משל עצמה
 

 

ולפחות מהסיור הקטן והווירטואלי שעשינו, נראה שהקבוצות אכן נענות לאתגר, מתיישרות עם הדרישה ועושות צעד מבוקר אל עבר הקדמה. אחרי שעונת 2015/2016 יצאה לדרך, יצאנו לברר אילו מהן שמות דגש על השדה האינטרנטי החשוב באמת, שדוחק את הפורומים הצידה והפך בחלוף הזמן לבמה העיקרית שבה הדברים קורים. בדקנו כמה הן משקיעות ומפרגנות בפוסטים, עד כמה הן נגישות וזמינות בהודעות פרטיות, מה הן מציעות לקהל שלהם והאם הדף שלהם בפייסבוק משמש לקישוט בלבד, או שיש מאחוריו גם אנשים שמתפעלים אותו וגורמים לאוהדים לרצות לבקר בו. ספוילר: המצב מעודד בהחלט.

 

מכבי תל אביב

מדד הלייקים: יותר מ-132 אלף

 

כמה מושקע: בצורה ניכרת. כיאה לקבוצה שסיפקה סיפתח חלומי על הדשא ולא מזמן עלתה לשלב הבתים של ליגת האלופות, עמוד הפייסבוק של מכבי ת"א לובש חג, מתגנדר במלוא הדרו ושווה אליפות בפני עצמו

. יש בו הכל ומהכל ובתדירות גבוהה: עדכונים לפני המשחקים, עדכונים במהלכם ותגובות לאחריו. כדי להבין את היקף הפעילות מספיק להסתכל על הנתון הזה: 10 פוסטים התפרסמו בעמוד בזה אחר זה מהרגע שהסתיים ה-1:1 המרגש מול באזל ועד עמוק אל תוך הלילה, כשחלקם כללו סרטוני חגיגות מהדשא בבלומפילד ומקצתם תגובות של השחקנים.

 

נכון שהם הגיעו אחרי מאורע שלא קורה בכל יום, ובכל זאת, עמודי הפייסבוק האחרים בישראל מוכיחים שזה לא מובן מאליו. העמוד גם מנסה להפעיל את הגולשים, בין השאר עם הזמנה לכתוב טורים על ההרגשה שאחרי ההעפלה לשלב הבתים.

 

האם נגיש? בהחלט. בתגובה לשאלה האם ניתן לרכוש מנויים לעונה הבאה קיבלנו אמנם תשובה שלילית, אבל מהירה. אחר כך, כשניסינו להבין האם ניתן לרכוש מיני-מנויים למשחקי ליגת האלופות בסמי עופר, נענינו כי "בקרוב נפרסם את הפרטים המלאים" וכי "אנחנו מוזמנים לעקוב אחרי הפרטים באתר הרשמי ובעמוד הפייסבוק".

 

ציון: 10

 

הפועל ת"א. ראוי שיהיה לפחות פוסט ביום ()
הפועל ת"א. ראוי שיהיה לפחות פוסט ביום
 

 

הפועל תל אביב

מדד הלייקים: יותר מ-71 אלף

 

כמה מושקע: באופן חלקי בלבד. שני מחזורים אל תוך העונה, עמוד הפייסבוק של הפועל ת"א לא חגיגי כמו זה של היריבה העירונית שלו. התוצאות של שתי הקבוצות שונות לחלוטין, אבל מן הראוי שקבוצה כל כך גדולה תפנק את מבקרי עמוד הפייסבוק שלה בפוסט אחד ביום לפחות. ביום שאחרי המשחק מול בית"ר ירושלים עלו שניים כאלה עם תמונות בלבד. מה שקרה אחר כך לא היה הרבה יותר טוב.

 

האם נגיש? אפשר לומר שכן. אמנם לשאלה הזהה שלנו קיבלנו תשובה נלהבת, אך בעיכוב של יום ("כן, כמובן, היכנס לאתר של לאן. רק הפועל!"). לשאלה אחרת, באשר להסעות למשחק בטדי מול בית"ר ירושלים של אחד הגולשים, האנשים שמאחורי הפייסבוק דווקא סיפקו מענה מהיר תוך שבע דקות.

 

ציון: 7.5

 

בית"ר ירושלים. ככה לא בונים עמוד פייסבוק מושך ()
בית"ר ירושלים. ככה לא בונים עמוד פייסבוק מושך
 

 

בית"ר ירושלים

מדד הלייקים: יותר מ-32 אלף (בלבד)

 

כמה מושקע: הרבה פחות מעמודי הפייסבוק של התל אביביות. בסיום ה-0:0 מול האדומים מי שרצה להתעדכן על מה שאירע במשחק לא ממש קיבל פירוט או אפילו תוצאה יבשה, אלא לינק שהוביל אותנו ל"סיכום המשחק". במקום זה ניתן היה לצפות ב"רגע מצמרר ומרגש מפתיחת העונה" (ההמנון לפני שריקת הפתיחה). מי שרצה לדעת מה עובר על הקבוצה האהובה עליו בימים שאחרי השיעממון נשאר מול דף ריק. את השממה הפריחה הזמנה להרשמה לבית הספר לכדורגל של בית"ר.

 

אזכורים לקבוצה הבוגרת לא היו גם בשבת, יממה לפני המשחק במחזור השני נגד מכבי נתניה. אגב, בימים שלפני פתיחת ליגת העל לא נרשמה תכונת יתר על הקיר, עם פוסט בודד אחת ליממה שעושה רושם של סימון וי. כל זה בזמן שבעמוד הטוויטר לא התקמצנו וטרחו לעדכן את המצייצים בכל המצבים במשחק מול הפועל בזמן אמת. בקיצור, ככה לא בונים עמוד פייסבוק מושך. אפילו לא חומה.

 

האם נגיש? כן. העמוד של בית"ר אולי רדום ולא עשיר בפעילות, אבל כשניסינו לברר דרך הודעה פרטית באשר למנוי לעונה הקרובה קיבלנו תשובה תוך שעה ו-11 דקות.

 

ציון: 6

 

מכבי חיפה. יוסי בניון ואלירן עטר מככבים ()
מכבי חיפה. יוסי בניון ואלירן עטר מככבים
 

 

מכבי חיפה

מדד הלייקים: יותר מ-110 אלף

 

כמה מושקע: על הדשא השחקנים של רוני לוי אמנם עושים במכנסיים וממשיכים להתרסק, אבל כשזה נוגע לפייסבוק מכבי חיפה מוכיחה שעמוד רשמי עושים באהבה או לא עושים בכלל. מעדכונים על הרכישה הנוצצת של לודוביק אוברניאק, וכלה בכאלה על קצב מכירת הכרטיסים למשחק מול הפועל כפר סבא - אוהדים שעושים את הסיור היומי שלהם בפיד שלהם בפייסבוק לא יכולים להתעלם מהעמוד של מכבי חיפה, שמגלה נוכחות מרשימה.

 

גם הגיוון ראוי לציון - אוהדים שרופים יכולים לקבל דרך קליק אחד, בלי להיכנס לאתרים או לאתר הרשמי של המועדון, חדשות שוטפות, ראיון נרחב עם הנשיא יעקב שחר, הזמנות לקניית חולצות וסרטוני פרידה מרגשים מגוסטבו בוקולי. ואם תהיתם - יוסי בניון ואלירן עטר מככבים בתמונה בעמוד הפייסבוק.

 

האם נגיש? פחות לעומת העמודים האחרים. בחשבון הפייסבוק של מכבי חיפה טרחו להשיב לפנייה שלנו באיחור של יממה וניסו לחפות על כך באיחול "המשך שבוע ירוק". היינו מצפים לקבל תשובה מהירה יותר, בטח מעמוד שמרבה להתעדכן בצורה שוטפת ומהירה ולא חוסך במידע.

 

ציון: 8.5

 

הפועל באר שבע. משקיעה באוהדים ()
הפועל באר שבע. משקיעה באוהדים
 

 

הפועל באר שבע

מדד הלייקים: יותר מ-13 אלף

 

כמה מושקע: אם אצל עמודים סמוכים העיקרון המנחה הוא "עדכן את גולשיך כשיש משחקים" (וכשהקבוצה מתאמנת במהלך השבוע, צא מהנחת העובדה שהגרעין הקשה מתעדכן דרך הפורומים או האתרים), ב"פרויקט של אלונה ברקת" עובדים גם על הפייסבוק.

 

גם כאן עיקר הפוסטים נכתבים בהקשרי אוהדים (מכירות כרטיסים, הסעות לטדי למשחק מול מכבי ת"א), אבל לא רק: יש גם חדשות על שיתופי פעולה, ביקורים של השחקנים במועדונית נוער בב"ש, תמונות מתוך המשחקים עצמם וגם הזמנה להצביע עבור מאור מליקסון בתחרות על תואר שחקן השבוע של מנהלת הליגה. את פנינו בראש העמוד מקבל פוסט נעוץ עם הסלוגן "כבר יותר מ-10,000 כיסאות אדומים נמכרו, קנה היום מנוי ותבטיח לך כיסא אדום". העיקר שנגיע לאצטדיון החדש.

 

האם נגיש? בהתאם להזמנה הבולטת, גם דרך ההודעות הפרטיות אפשר לקבל תשובה מיידית לשאלה הקשורה למנויים (במבחן הזמן: תוך רבע שעה).

 

ציון: 9

 

מכבי נתניה. גם הקטנות מצליחות להרשים ()
מכבי נתניה. גם הקטנות מצליחות להרשים
 

 

ומה קורה אצל יתר הקבוצות?

בניגוד למבחן האתרים שערכנו כאן בשנה שעברה והתוצאות המאכזבות שלו, בגזרת עמודי הפייסבוק קבוצות הכדורגל דווקא מצליחות להרשים. השורה התחתונה מרעננת ומראה כי למרביתן יש אחיזה בפייסבוק.

לכל הקבוצות יש עמוד כזה, כשהמפתיעה הגדולה היא הפועל רעננה (למרות כמות הלייקים והאוהדים המועטה). גם העמודים של העולות החדשות הפועל כפר סבא ובני יהודה חיים ובועטים (ההתרגשות בשבוע שלפני ואחרי הניצחונות על מכבי חיפה הורגשה).

 

המאכזבת הגדולה היא עירוני קריית שמונה, שמציגה חשבון מוזנח ולא מחובר להתרחשויות שלא תואם את מידותיה כאחת הקבוצות המצליחות בשנים האחרונות (הפוסט האחרון שעלה שם: תמונה של אייל גולן עם גביע "אלוף האלופות" מה-20 לאוגוסט). אצל הפועל חיפה שכחו מקיומה של קבוצת הבוגרים, ומנסים לקדם בעיקר את קבוצת הפועל רובי שפירא. על ההפסד למכבי פ"ת בשבת האחרונה, למשל, לא שמעו שם.

 

לבני סכנין יש עמוד בערבית בלבד ולהפועל עכו כזה שמאז ההפסד במחזור פתיחת העונה הטריח את עצמו בפוסט אחד. הקירות של מכבי פ"ת ומכבי נתניה, לעומת זאת, כבר מרעננים יותר ודואגים להכניס את האוהדים לאווירה כמו שצריך בין המשחקים.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים