שתף קטע נבחר

"ג'נרל מוטורס היא רוצחת נמלטת מהצדק"

קנס צנוע יחסית ליצרנית הרכב הגדולה באמריקה, שהודתה בהסתרת כשל טכני שגרם למותם של 124 בני אדם בתאונות לאורך שנים. מנכ"לית GM: למדנו את הלקח

ג'נרל מוטורס תשלם 900 מיליון דולר קנס למשרד המשפטים האמריקאי, במסגרת הסדר בין יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב לרשויות. הקנס מסמן את תחילת הסוף לאחת מפרשות הסתרת התקלות החמורות בהיסטוריה, שהובילה למותם של 124 בני אדם לפחות ולפציעתם של רבים נוספים. למרות המספרים חסרי התקדים, הקנס אותו תשלם GM נמוך במפתיע - טויוטה לדוגמה חויבה ב-1.2 מיליארד דולר לאחר שתקלה במכוניותיה הובילה למותם של פחות מעשרה בני אדם. בהתאם נשמעת בארה"ב ביקורת חריפה כנגד ההסדר.

 

 

 

ראלף ניידר, מהבולטים שבפעילי בטיחות הדרכים בארה"ב, כינה את ג'נרל מוטורס "רוצחת שנמלטה מהצדק". קלארנס דיטלו, מנהל מרכז בטיחות הרכב בוושינגטון פרסם הודעה ובה כתב כי "בכירי GM יצאו נקיים בזמן שהלקוחות שלהם קבורים מתחת לאדמה". דיטלו מתייחס לכך כי למרות שמסמכים חשפו הסתרה מכוונת של התקלה לאורך שנים, גם לאחר שנודעה מידת מסוכנותה, אף אחד מהמהנדסים והמנהלים ב-GM שידעו על כך לא עמד למשפט.

 

מתג ההנעה הפגום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מתג ההנעה הפגום(צילום: AFP)

 

פרשת מתג ההנעה הפגום במכוניות ג'נרל מוטורס, בעיקר שברולט קובלט אך גם בדגמים נוספים, התפוצצה לראשונה בתחילת שנת 2014. בעקבות תביעה שהגיש עורך דין מטעם משפחת הרוגה שנסעה במכונית GM, נחשפו מסמכים ובהם מוסבר כשל במתג ההנעה. תכנון לקוי של קפיץ במנגנון המתג, הוביל לכך שהמתג עובר עצמאית ממצב "מונע" למצב "אביזרים". פירוש הדבר כי המנוע עשוי לכבות בפתאומיות, ושורה של מערכות ברכב מושבתות: תגבור הגה ובלמים, מערכת ה-ABS וכריות האוויר. במקרים רבים איבדו הנהגים שליטה על הרכב והתנגשו, ובהיעדר מערכות בטיחות נהרגו רבים.

 

 

במענה לביקורת החריפה שהושמעה בתקשורת כנגד ההסדר, התובע הכללי פריט באהארה מיהר להביע הסתייגות מההסדר עליו הוא עצמו חתם. לדבריו, לא מדובר בסוף פסוק - "לא סיימנו, נותר לראות אם אפשר לתבוע אדם זה או אחר, אבל החוק לא תמיד נותן לנו לעשות את מה שהיינו רוצים לעשות". באהארה התנה את קיום ההסדר בכך ש-GM תעניק גישה נרחבת לפקחים של משרד המשפטים בנוגע לפעילותה השוטפת, זאת כדי לוודא שלא מתבצעות פעולות לא חוקיות נוספות ושהלקח מהמקרה נלמד.

 

מנכ"לית GM, מארי בארה, הביעה שביעות רצון מההסדר שנחתם. לדבריה, "התנצלויות ולקיחת אחריות לא יספיקו אם לא נשנה את ההתנהגות שלנו, ואנחנו יכולים להיות גאים בכך שהשתננו". בארה הוסיפה כי "אנשים נפגעו ואנשים מתו במכוניות שלנו. אנחנו מקבלים את העונשים שהוכרזו מכיוון שזה הפירוש של לקחת אחריות".

 

ההסדר אליו הגיעה GM, כולל תשלום קנס של 900 מיליון דולר, אינו הסכום היחיד שהיצרנית נאלצה לשלם כתוצאה מהפרשה. נוספו לו סכום פיצוי של 625 מיליון דולר לפחות לקורבנות התקלה, 200 מיליון לתיקון המכוניות הפגומות ו-575 מיליון דולר לפחות להסדרים משפטיים עם תובעים פרטיים. בסך הכל סכום של כ-2.3 מיליארד דולר שממשיך לתפוח, אך מבטא רק 900 דולר לכל מכונית פגומה, הרבה פחות מכפי שמשפחות הנפגעים היו רוצות ש-GM תשלם, כדי לכפר על חטאיה.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מארי בארה, מנכ"לית GM
צילום: רויטרס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים