שתף קטע נבחר

גנבו לי מחשב או טלפון מבית המלון. מי אשם?

גנבו לכם רכוש יקר מהחדר בו שהיתם במלון ונהרסה לכם כל החופשה? כדאי שתדעו איך מומלץ לפעול במצבים כאלה, באילו מקרים עשוי בית המשפט לייחס לבית המלון אחריות לנזק שנגרם לכם ובאילו מקרים עשוי לפטור אותו מלשלם לכם פיצוי. עו"ד אהוד פאי עם השאלות והתשובות

אנחנו משלמים ממיטב כספנו לבית המלון, ועם הגעתנו להתארח בו, אנחנו מצפים כי במהלך שהותנו יהיו פיקוח וסידורי ביטחון קפדניים גם בשטחיו הציבוריים וגם בחדרים. הכל כדי שנירגע, נהיה בטוחים ונוכל להתרכז באמת בחופשה שלנו. עם זאת, קיימים מקרים בהם עשויים להיגנב מהחדר בו אנו שוהים פריטים יקרי ערך שהבאנו עמנו, או אפילו מהתיקים שלנו בעת שהותנו בשטח המלון.

שמרו על הפריטים היקרים שלכם - גם בחופשה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
שמרו על הפריטים היקרים שלכם - גם בחופשה(צילום: shutterstock)

אז מה כדאי לעשות עם הגעתנו למלון עם ציוד יקר ערך ומה בכלל נחשב ציוד יקר ערך? כיצד מומלץ לנהוג אם גיליתם שנגנב לכם רכוש מחדר המלון ולמי כדאי לפנות? וגם - באילו מקרים בית המשפט עשוי לייחס לבית המלון אחריות לנזק שנגרם לכם? בואו ונלמד.

 

מה קובע החוק בנושא זה?

בישראל קיים חוק שנקרא חוק השומרים, הכולל הוראות ספציפיות בנושא זה וקובע בין היתר כי דין בעל מלון הוא כדין "שומר בשכר". משמעות הגדרה זו היא כי המלון אחראי לרכוש האורחים השוהים במלון (לרבות בפנסיון או בבית אירוח), והמלון גם אחראי לאובדן או לנזק שנגרם לאותו רכוש.

 

מתי בית המלון יהיה פטור מאחריות?

בית המלון לא יהיה אחראי לאובדן או לנזק שנגרם לרכוש של אורחיו, אם הוא נגרם עקב נסיבות שהמלון לא יכול היה לחזות מראש ולא היה יכול למנוע את תוצאותיו, או כאשר הנזק נגרם שלא ברשלנותו של המלון. בנוסף המלון יהיה פטור מאחריות לאותו נזק, אם האורח לא הודיע על מקרה של אובדן הרכוש תוך זמן סביר לאחר שנודע לאורח על כך.

 

האם יש הבדל בין רכוש רגיל לבין רכוש יקר ערך?

במסגרת החוק ופסקי הדין בנושא זה, קיימת אבחנה בין חפצים שמביא איתו אורח למלון שהם "רכוש רגיל", המשמשים אורחים על בסיס יומיומי - כגון משקפי שמש, טלפון סלולרי, בגדים, מחשב נייד וכיו"ב, לבין רכוש שהוא "יקר ערך" כגון סכום כסף גדול במזומן, תכשיטים יקרים וכיו"ב. כאשר מדובר ברכוש שהוא אכן יקר ערך, אחריות המלון עליו תתגבש רק אם האורח הודיע למלון כי הוא הביא עמו את אותו רכוש יקר ערך, ומסר את אותו ציוד להחזקת המלון אם המלון דרש זאת ממנו.

טאבלט בחופשה - לא פריט יקר ערך (Shutterstock) (Shutterstock)
טאבלט בחופשה - לא פריט יקר ערך(Shutterstock)

כלומר, ככל שמדובר בחפץ יקר ערך, על האורחים ליידע את המלון ביחס להימצאותו של החפץ בחדר, וזאת על מנת לאפשר למלון לנקוט באמצעים הנדרשים לצורך החזקתו והבטחתו של אותו חפץ - בדרך כלל החזקתו בכספת המלון.

 

מה מומלץ לעשות אם גיליתם שגנבו לכם ציוד במלון?

בכל מקרה בו נגנב לכם ציוד, מומלץ לתעד (באמצעות צילום או הסרטה) בסמוך למקרה את אזור הגניבה ובמידה והיו עדי ראייה למקרה, לקחת את פרטיהם המלאים. לדוגמה - אם הגעתם לחדר שלכם וגיליתם בו תיקים פתוחים, כדאי לצלם את התיקים הפתוחים כפי שמצאתם אותם. כמו כן יש לדווח על המקרה מיד עם היוודע לכם הדבר לגורמים המוסמכים במלון, ולתעד את אותו דיווח ולקחת גם שמות של נציגי המלון שמסרתם להם את ההודעה. כמו כן, כדאי להגיש תלונה למשטרה על המקרה.

 

מה מומלץ לעשות אם הבאתם ציוד יקר?

אם הבאתם איתכם לבית המלון רכוש יקר ערך, מומלץ מאוד לדווח על כך לגורמים המוסמכים במלון ואף לתעד את פנייתכם אליהם, ולפעול בהתאם להנחיותיהם בעניין. במידה וציוד יקר ערך זה נגנב מבלי שהודעתם למלון על הימצאותו של אותו ציוד, ייתכן שלא תוטל אחריות לאותו ציוד על המלון. אך אם כן הודעתם למלון על הציוד ולמרות זאת הוא נגנב, במקרים אלה כן ניתן יהיה לייחס למלון אחריות, ולדרוש פיצוי עבור הציוד יקר הערך שנגנב.

 

הלפטופים נגנבו מהחדר - האורח יפוצה ב-7,000₪

בית משפט לתביעות קטנות בחדרה חייב לאחרונה מלון בצפון הארץ לשלם פיצוי בסך של 7,000₪ לאדם שהתארח במלון ורכושו נגנב מתוך חדרו בעת ששהה בארוחת ערב. במסגרת התביעה, דרש התובע לחייב את המלון לשלם לו פיצוי בגין נזקים שנגרמו לו עקב גניבת מחשבים ניידים, אייפד וטלפון חכם אחד מחדרו, וכן דרש לקבל פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה לו לטענתו, היות והמחשבים שהביא עמו לבית המלון היו מיועדים להצגת מצגת שערך עבור יום הולדת של סבתו.

עו"ד אהוד פאי ()
עו"ד אהוד פאי

מנגד בית המלון לא הכחיש את אירוע הגניבה אך טען בין היתר, כי התובע לא דיווח על הרכוש יקר הערך שהיה בחדרו, ולא ביקש להפקידו בכספת המלון, ולכן בית המלון טען כי אין לראות בו כאחראי לנזק שנגרם לתובע. בית המשפט קיבל את התביעה, וחייב את המלון לשלם לתובע פיצוי בסך 7,000₪, שכלל פיצוי על אובדן הציוד ועל עוגמת הנפש שנגרמה לתובע, תוך שקבע כי על המלון חלה חובת שמירה, וכי המלון היה צריך לצפות מראש ולמנוע את הגניבה שקרתה לתובע מתוך חדרו.

 

10,000₪ נגבו מהחדר - הפיצוי רק על סלולרי ומשקפיים

בפסק דין אחר שניתן על ידי בית המשפט לתביעות קטנות בפתח תקווה, הוגשה תביעה נגד בית מלון על-ידי בני זוג שהתארחו בו, אשר דרשו לקבל פיצוי בגין נזקים שנגרמו להם לטענתם בעקבות גניבה של 10,000₪ במזומן, טלפון סלולרי ומשקפי ראייה, שנגבו מהם בעת שהם ישנו בחדר במלון. בתביעה טענו בני הזוג, כי לאחר שהם התעוררו משנתם וגילו את הגניבה, הם הזעיקו למקום את פקידת הקבלה של המלון ומשטרה, והתברר שהפורץ נכנס לחדרם דרך החלון שהיה מקולקל ולא נעול.

יש פיצוי? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
יש פיצוי?(צילום: רויטרס)

בית המלון טען מנגד בין היתר, כי בני הזוג לא הוכיחו כי היה ברשותם 10,000₪ במזומן, וכי היה על בני הזוג להודיע למלון שיש להם בחדר חפצים יקרי ערך, ומשום שלא עשה זאת, המלון אינו אחראי לנזקים שנגרמו להם בגלל הגניבה של חפצים יקרי ערך אלה. עוד טען המלון, כי הוא עמד בנטל של השמירה על רכוש בני הזוג, היות והמלון מאובטח במשך כל שעות היממה, ובמלון קיים שלט בקבלה המציין כי המלון אינו אחראי על חפצי ערך שנשארים בחדר.

 

בית המשפט קיבל חלקית את התביעה, וחייב את בית המלון לשלם לבני הזוג פיצוי בסך של 5,650₪, אך רק עבור הסלולרי ומשקפי הראייה שנגנבו להם. בית המשפט קבע כי על בני הזוג היה ליידע את המלון כי הם מחזיקים בחדרם 10,000₪, היות ומדובר בסכום משמעותי בעל ערך ולכן היה חובה על בני הזוג ולהפקידו בכספת המלון, ומשום שלא עשו זאת, פטור המלון מלהיות אחראי עליו כשהוא נגנב. לעומת זאת, בית המשפט קבע כי בית המלון כן היה אחראי לגניבת הטלפון הסלולרי ומשקפי השמש של בני הזוג, משום שקבע כי לא מדובר בחפצים יקרי ערך המחייבים אחסון בכספת בחדר או במלון.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים