שתף קטע נבחר

שיעור על רצח רבין באפרת: אף מילה על אוסלו

ההשוואות לרצח גדליה, הדיווחים מיום הרצח, הכתם על המגזר ואף מילה על אוסלו: כך ציינו תלמידים בהתנחלות אפרת את יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה. "בהתחלה זה היה קשה. קידשו את אוסלו והפכו את רבין לאל. היום אנחנו מתאבלים על רצח של מנהיג"

 

 

 

יום הזיכרון לרצח ראש הממשלה יצחק רבין צוין היום (ב') בבתי הספר ברחבי הארץ. גם תלמידי כיתה י' בתיכון דרך האבות בהתנחלות אפרת ניסו להבין את משמעות הרצח. אך שם, עקב המשקעים שהותיר הרצח על המגזר הדתי והתחושה שהפנו כלפיהם אצבע מאשימה, מדגישים בשיעור אלמנטים מסוימים ומצניעים אחרים.

 

בתחילת השיעור ערך הרב שמעון וייס הקדמה והשיב את התלמידים שנים אחורה, לרצח גדליה, שאף הוא אירע בארץ ישראל על ידי יהודי. אחד התלמידים שאל, "מה זה קשור לרצח רבין?" וייס השיב: "באותה תקופה הייתה מחלוקת פוליטית מאוד גדולה בעם. היו שטענו כי יש לתמוך בבבלים והיו שהעדיפו את המצרים, ואז קם בחור בשם ישמעל ורצח את גדליהו. עד היום אנחנו צמים בעקבות הרצח".  


שיעור לזכר רבין באפרת ()
שיעור לזכר רבין באפרת

גרינוולד. "יש עלינו כתם" ()
גרינוולד. "יש עלינו כתם"
 

מיד לאחר ההיקש המקראי עבר וייס לשידור קטעי וידאו של הדקות שלאחר הרצח, בזמן שהתלמידים כלל עוד לא נולדו. אך ניכר שהם מנסים להבין את הלך הרוח ששרר ברחובות המדינה בזמן החתימה על הסכם אוסלו. בדיון שלאחר מכן אין נגיעה בהסכמי אוסלו. "בהתחלה היה לנו קשה מאוד להתמודד עם זה. ישבתי בבית והבנתי שהרוצח הוא יהודי חובש כיפה, סטודנט בבר אילן, היכן שגם אני למדתי, זה לא ייאמן". כך סיפר מנהל בית הספר יצחק

גרינוולד. נדמה שהציונות הדתית כבר סיגלה לעצמה סגנון זיכרון שבו לא עוסקים בהסכם או במחלוקת הפוליטית שהתגלעה בעקבותיו, אלא ברצח ובאיש עצמו.

 

"מצד אחד קל יותר ללמד את התלמידים שלא חיו בתקופת הרצח, אבל מצד שני הם לא ממש מבינים את המשמעות של ההסתה שהייתה אז", אמר גרינוולד. "יש עלינו כתם. זה מלווה אותנו כבר 20 שנה אבל היום לפחות אנחנו יודעים להתמודד. בשנים הראשונות לאחר הרצח הייתה אווירה של קידוש ההסכם והפיכתו של רבין לאל. היום אנחנו יודעים לא לזכור את ההסכם או את ה'אל' אלא את האיש ואת המשמעות העמוקה של רצח מנהיג בתוך עמנו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים