שתף קטע נבחר

"גברים תמיד מתרגשים לפגוש נערת בונד"

השחקנית ילידת ישראל דליה לביא הופיעה לצד פיטר סלרס, דיוויד ניבן ואורסון וולס בגרסה המוקדמת ל"קזינו רויאל" מ-1967, שהפכה לפארודיה מטורפת והסתבכה על המסך וגם מאחורי הקלעים. בראיון היא נזכרת בימיה כנערת ג'יימס בונד וגם בסצנה עם וודי אלן: "לבשתי ביקיני, והוא נהג כג'נטלמן"

הקדצניה של דניאל קרייג כג'יימס בונד עומדת ככל הנראה להסתיים ממש בקרוב עם יציאתו של הסרט החדש "ספקטר". אולי אתם זוכרים שהוא הפציע לראשונה בתפקיד לפני תשע שנים בסרט ה-21 בסדרה "קזינו רויאל" לצד מאדס מיקלסן, אווה גרין וגם סימון אבקריאן המוכר לכם אולי כבעלה של ויויאן אמסלם בגילומה של רונית אלקבץ ב"שבעה" ו"גט". אבל הנה הפתעה כבר ב-1967 עובד "קזינו רויאל" שכתב הסופר איאן פלמינג לקולנוע, בכיכובם של פיטר סילרס, דיוויד ניבן, אורסון וולס, וודי אלן וגם דליה לביא הישראלית.

 

אפשר להגיד שבגיל 27, לביא, שנולדה במושב שבי ציון, היתה נערת בונד הישראלית היחידה. אמנם מלכת היופי לשעבר עליזה גור, הגיחה כצועניה בסצנה אחת ב"מרוסיה מאהבה" מ-1963, אך דמותה של לביא מילאה תפקיד מרכזי בעלילה, ניהלה מערכת יחסים עם סמל המין השרמנטי, ואפילו הצילה את העולם במו ידיה. הבעיה היא ש"קזינו רויאל" הראשון אינו נכלל בסדרת הסרטים הידועה בה כיכבו קרייג, שון קונרי, רוג'ר מור ושות'.

 

דליה לביא ב"קזינו רויאל" ()
דליה לביא ב"קזינו רויאל"

הבן הממזר נולד במסיבת חשק, כך שחתומים עליו חמישה במאים - ג'ון יוסטון, קנת יוז, ואל גסט, רוברט פאריש, ג'וזף מקגארט- וצצים בו לא פחות משבעה ג'יימס בונד שונים. הקרדיט על התסריט מתחלק בין שלושה כותבים, אך ידוע כי במהלך השכתובים המאסיביים שעבר הוא התגלגל, בין היתר, לידיהם של זוכי אוסקר כבילי ווילדר ובן הכט, המועמד לאוסקר טרי סאות'רן, ומחבר "מלכוד 22" ג'וזף הלר. למרות העבודה הרבה שהשקיעו הגאונים הנ"ל, לביא מעידה בראיון כי אף תסריט מעולם לא הונח בידיה.

 

"זה סרט מטורף שאף אחד לא ידע בו את ההתחלה, האמצע והסוף. היו שם מיליון ואחד אנשים מפורסמים, ואיש מהשחקנים לא הבין מה הולך שם. היו הרבה במאים שהתחלפו, וכל אחד מהם לא סבל את האחרים, אז הם היו מאוד תחרותיים. כל אחד רצה להתעלות על האחר ולהוכיח שהוא יותר טוב", מספרת לביא בת ה-72 מביתה בארצות הברית.

 

דליה לביא. ממושב שבי ציון להוליווד ()
דליה לביא. ממושב שבי ציון להוליווד

סיפורה של אחת ההפקות הכי מטורללות אי פעם מתחיל בימים בהם ג'יימס בונד היה רק דמות ספרותית. פלמינג מכר את זכויות ההסרטה של הספר הראשון בסדרה למפיק האמריקני גרגורי רטוף בעבור כמה אלפי דולרים בלבד, והוא מצדו מיהר לממש את האופציה בהפקה טלוויזיונית של רשת CBS. כך, בפעם הראשונה שבה דמותו של ג'יימס בונד קיבלה פנים, היו אלה פניו של השחקן הדי נשכח בארי נלסון. סרט הטלוויזיה שודר בשנת 1954 כפרק בסדרה "קליימקס!". בונד היה בו סוכן ביון אמריקני, והקהל התרגש הרבה יותר מהנבל לה שיפר, שגולם בידי הכוכב המפורסם פיטר לורה ("קזבלנקה").

 

עם מותו של רטוף ב-1960, נמכרו הזכויות לסוכן השחקנים הממולח צ'ארלס קיי. פלדמן, ששלח את ידו גם בהפקת סרטים. לאחר שחברת איון יצרה את שוברי הקופות הראשונים בכיכובו של קונרי, הוא פנה אליה בהצעה לשתף עמו פעולה בגרסה קולנועית לספר. המפיקים, שעדיין ליקקו את פצעיהם מתסבוכת משפטית על זכויות יוצרים שגררה הפקת "כדור הרעם", דחו את הצעתו. פלדמן הבין שלא יוכל להתחרות בלהיטי הפעולה המצליחים, והחליט שאם אתה לא יכול להביס אותם, כדאי לפחות להצחיק אותם.

 

"קזינו רויאל" של פלדמן נטש את העלילה של פלמינג והפך לפרודיה. דיוויד ניבן מגלם את בונד הפנסיונר, שנאלץ לשוב לעניינים לאחר שמפקדו הנערץ M מחוסל, וארגון SMERSH (שבסרטי הסדרה שונה שמו לספקטר) מאיים על שלום העולם. כדי לבלבל את האויב, שירות הוד מלכותה מחליט שמעתה כל הסוכנים שלו ייקראו ג'יימס בונד 007. הם אפילו פותחים בית ספר מיוחד להכשרת בונדים. התוכנית הסודית מתגלה כמוצלחת במיוחד, מכיוון שמרגע זה גם הצופים מתקשים לעקוב אחר מהלך העניינים.

 

לצד ניבן, גויסו כמה מהכוכבים שהשתתפו מעט לפני כן בקומדיית הסקס מבית פלדמן "מה חדש, חתלתולה?": פיטר סלרס, פיטר או'טול, נערת בונד במיל' אורסולה אנדרס, וודי אלן (שאף כתב את התסריט למהתלת הסיקסטיז ההיא) המוזיקאי ברט בכרך שהופקד שוב על המוזיקה, וריצ'רד וויליאמס שעל אנימציית הפתיחה. אליהם צורפו שחקנים עם רזומה איכותי כאורסון וולס ודבורה קר. לביא, שעבדה באותו זמן על קומדיית ריגול אחרת, 'The Spy With a cold nose', לוהקה פשוט כי היתב בסביבה. "המפיקים קיבלו אישור מיוחד שמאפשר לי לעזוב סרט אחד ולרוץ אל הסט השני".

 

דליה לביא. פה כמעט במקרה (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
דליה לביא. פה כמעט במקרה(צילום: GettyImages)

רשימת הסטארים הארוכה רק הכבידה על כל מאמץ ליצור קוהרנטיות. בסרט יש יותר מדי סצנות שמובילות למבוי סתום, דמויות שצצות ונעלמות, ובכל חצי שעה הפוקוס עובר למישהו אחר שמוביל את העלילה. חוסר האחידות מתבטא גם בסגנון. מצילומי חוץ בשדות בריטניה הירוקים, אל שורת סטים ססגוניים, שנעים בין סוויטות פאר לחללים אפלים. בחלקו האחרון של הסרט, התפאורות הופכות להזיית "סווינגינג לונדון" פסיכדלית, עד שמגיע שיא אנרכי מופלא, שהוא ספק קרב המוני ספק מסיבה סוערת, וכולל, בין היתר, את וויליאם הולדן, ז'אן פול בלמונדו, קאובויים, אינדיאנים, קוף וכלב ים.

 

לא רק העלילה הסתבכה, גם ההפקה מאחוריה הפכה לתוהו ובוהו. התקציב המתוכנן חרג במאה אחוז, והתנפח לסכום שעלה על ההשקעה הממוצעת בסרטים "הרציניים" של איון. הכאוס על הסט היה טוטאלי: סלרס סירב להקריא את השורות שלו, דרש שוב ושוב לשכתב את התסריט על פי חזונו, ומשבוצעו השינויים, זנח אותם והפליג באלתורים. גם לוולס היה מה להגיד. הקוסם החובב התעקש שיאפשרו לו להפגין את יכולותיו בלהטוטים מול המצלמות.

 

כמו כן, וולס וסלרס פשוט לא יכלו לסבול זה את זה. האיבה הייתה כה גדולה עד שהדיאלוגים שלהם צולמו בנפרד, כשבכל פעם רק אחד מהם יושב ליד השולחן בקזינו ומקריא את שורותיו. לאחר מכן הם הוצמדו יחד בחדר העריכה. לבסוף סלרס עזב, או הועזב, בטרם צולמו כל הסצנות שתוכננו לו. "הייתי יותר מדי צעירה מכדי לדאוג", אומרת היום לביא, "חשבתי לעצמי שלא אגיד שזה משיאי הקריירה שלי, אבל זה גם לא רע. שילמו לי לפי יום, ובגלל שהצילומים התארכו הרווחתי הרבה כסף. לפעמים אני נתקלת בסרט בטלוויזיה ואני אומרת לעצמי 'אלוהים אדירים, מה חשבנו לעצמנו?'".

 

בין כל האגואים המנופחים הסתובב גם בחור צעיר אחד שהבין שמעתה והלאה אם הוא רוצה שהדברים ייצאו כפי שצריך, הוא מוכרח לביים אותם בעצמו. זהו וודי אלן, ש"אף אחד בכלל לא ידע אז מי הוא", כפי שאומרת לביא. אלן הצעיר והנוירוטי גילם דווקא את הנבל המרושע ד"ר נוח, שמתגלה כלא אחר מהאחיין המתוסבך ג'ימי בונד, אשר חש רגשי נחיתות מול הדוד המצליח, וזומם להשמיד את כל אוכלוסיית הגברים שיותר גבוהים ממנו.

 

באחת הסצנות הזכורות ביותר בסרט, אלן חוטף את לביא, ומגולל באוזניה את תוכניותיו בעודה קשורה עירומה לכורסת עינויים. "כולם חושבים שבאמת הייתי ערומה בסצנה הזו. זה מצחיק אותי, השתגעתם? אני ילדה טובה. לבשתי ביקיני. לא היתה טיפת מבוכה, והיה נעים מאוד. וודי הוא חתיכת טיפוס, אבל התנהג כמו ג'נטלמן. אני יודעת שהיום לא כולם אוהבים אותו, אבל בעבודה איתי הוא היה מתוק והיחס שלו כלפי היה פנטסטי. אפילו פטפטנו בינינו ביידיש, ששנינו יודעים בזכות ההורים שלנו".

 

וודי אלן ודליה לביא. נשארה בביקיני ()
וודי אלן ודליה לביא. נשארה בביקיני

"הגענו אל סוף יום הצילומים ועוד לא הספקנו לצלם את הסצנה שלנו ביחד", היא נזכרת, "וודי היה לחוץ כי הוא מאוד רצה להספיק לטוס לניו יורק. זאת אומרת שכדי להספיק הכל, היה צריך להמשיך לעבוד שעות נוספות אל תוך הלילה. הוא שאל אותי: 'דליה, את מוכנה לעשות לי טובה ולעבוד עד חצות בלי לדרוש תוספת תשלום'? מיד הסכמתי ואמרתי לו 'זה בסדר, אני חיה בלונדון ואתה צריך לחזור לארצות הברית'. אז צילמנו, ואחר כך לאות תודה הוא שלח אליי פרחים בארבע קופסאות ארוכות כאלה של ורדים. יש לו לב זהב".

 

את גיבור הסרט, דיוויד ניבן, אותו היא מכנה "ג'נטלמן בריטי במלוא מובן המילה", הכירה עוד לפני הצילומים, כשהתחככו בשלל אירועי תעשייה, כקבלות פנים, הופעות והקרנות בכורה. למרות ההערכה הגדולה שלה כלפיו, כשהיא מתבקשת לבחור בבונד האידיאלי, היא מצביעה על המתחרה קונרי: "הוא הראשון והאורגינלי. הוא גבר סקוטי מאוד שקט ונעים. גם אותו פגשתי כמה פעמים, כשהוא התיידד עם חברי הטוב חיים טופול בזמן שהופיע ב'כנר על הגג' בלונדון".

 

דליה לביא ופיטר או'טול פוגשים את הנסיכה מרגרט (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
דליה לביא ופיטר או'טול פוגשים את הנסיכה מרגרט(צילום: GettyImages)

טופול, אגב, היה לשחקן הישראלי הבולט ביותר בסדרת 007, כשבשנת 1981 שיחק בתפקיד מאפיונר יווני שמסייע לבונד ב"לעינייך בלבד". לביא המשיכה לעקוב אחר פרקי הסדרה והבונדים המתחלפים. "לא חשבתי שכולם התאימו לתפקיד, אבל אני לא אומרת שמות", היא רומזת. את דניאל קרייג היא משבחת: "הוא נהדר, אני אוהבת אותו. הוא אדם רציני ורוצה לעשות תפקידים אחרים ומאתגרים, להופיע על הבמה. אני מעריכה את זה שהוא החליט להפסיק בשיא".

 

אז מה דרוש למי שרוצה להפוך לנערת בונד?

 

"נערת בונד חייבת להביא לתפקיד משהו ייחודי משלה. בהתחלה תמיד לקחו את כל החתיכות, והיו כאלה שהיו טיפשות. אני חושבת שצריך שיהיה לה מוח, ושתדע לעמוד מול בונד. מוכרח להיות לה אופי".

 

מי לדעתך יכולה להיות נערת בונד הישראלית הבאה?

 

"שמעתי שיש ישראלית אחת שהולך לה בהוליווד (גל גדות). היא תגלם עכשיו את וונדרוומן, וזו התחלה יפה. נערות בונד צריכות להיות אתלטיות, אז היא בכיוון הנכון".

 

דליה לביא של היום. זוכרים אותה כנערת בונד ()
דליה לביא של היום. זוכרים אותה כנערת בונד

"קזינו רויאל" זכה לסוף טוב. ב1967 נרשם דרבי כשהסרט יצא לבתי הקולנוע חודשיים בלבד לפני "אתה חי רק פעמיים" בכיכובו של קונרי. אף על פי שהמבקרים קטלו עם רצח בעיניים, הקהל אימץ את הקומדיה המטורפת, והיא היתה לשלאגר בקופות. שירו של בכרך “The Look of Love”, שביצעה דאסטי ספרינגפילד בפסקול, אפילו זיכה את הסרט במועמדות לאוסקר לשיר הטוב ביותר.

 

לביא המשיכה להופיע בסרטים לצד כמה מהכוכבים הגדולים ביותר של אותן שנים, עד שבמהלך שנות השבעים החלה להפחית בתפקידי משחק, ופיתחה קריירה מצליחה כזמרת. היום היא נהנית מהפנסיה. "אני אם, רעיה וסבתא, וזה הכול". אבל מדי פעם יש מי שטורח להזכיר לה שהיא גם לנצח נערה: "הופעתי בכארבעים סרטים, אבל גברים תמיד יזהו אותי מ'קזינו רויאל'. ככה זה, מרגש אותם לפגוש 'נערת בונד'. זה טבעי, אלה סרטים גבריים מאוד. בעלי מטורף על בונד על יותר ממני. הוא אמר לי 'את נערת בונד, את יודעת מה זה'? אמרתי לו 'איך לא אדע? עשיתי את זה!'".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דליה לביא ו-וודי אלן ב"קזינו רויאל"
לאתר ההטבות
מומלצים