נאס"א: האטמוספירה של מאדים נפגעה מרוחות מהשמש, כוכב עם אגמי ענק הפך ליבש

במסיבת עיתונאים של סוכנות החלל האמריקנית אמרו המומחים כי בעבר כוכב הלכת השכן היה לח והיו בו מים, אך בשל פגיעת רוחות סולריות האטמוספירה שלו נפגעה והוא הפך להיות קר ומדברי. לדבריהם, בשלב מסוים הייתה אפשרות לחיים על כוכב הלכת

קצת יותר מחודש לאחר שסוכנות החלל האמריקנית הודיעה כי נמצאו עדויות למים זורמים על המאדים, מכנסת הערב (יום ה') סוכנות החלל האמריקנית מסיבת עיתונאים נוספת בוושינגטון שבה נאמר כי האטמוספירה של מאדים נהרסה על-ידי רוחות סולריות, שטפי קרינה מהשמש, קרח ואבנים. הוא ציטט את שירו של בוב דילן "התשובה ידידי נישאת ברוח", ואמר: "הרוח היא הגורם המרכזי של התפוגגות האטמוספירה". המדענים לא פסלו את האפשרות שגורל דומה של פגיעה בשדה המנגטי יתרחש גם בכדור הארץ, שהאטמוספירה שלו כיום הייתה דומה לזו של מאדים בעבר. אבל, לדבריהם, הדבר לא צפוי בעתיד הקרוב. הם הדגישו כי תהליך שינויי האקלים בכדור הארץ שונה מזה שהיה במאדים.

הרוחות מהשמש פגעו במאדים (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
הרוחות מהשמש פגעו במאדים(צילום: נאס"א)

ד"ר יגאל פת-אל, יו"ר האגודה הישראלית לאסטרונומיה, הסביר: "גוויעתו של השדה המגנטי על מאדים לפני מליארדי שנים גרם לכך שהתפרצויות שמש עזות שאירעו לפני כמה מיליארדי שנים הצליחו להעיף את מרבית האטמוספירה הקדומה של מאדים, שהיתה הרבה יותר סמיכה מאשר היום ואף אפשרה למים להיקוות על פניו. באופן זה אבדה מרבית האטמוספירה וכנראה גם חלק נכבד מהים שהיו על פניו וזו כנראה היא הסיבה העיקרית לכך שמאדים הפך לכוכב לכת צחיח". השדה המגנטי כדור הארץ מגן על אטמוספירת כדור הארץ מגורל דומה.

מאדים מימין וכדור הארץ משמאל. פעם הם היו דומים? (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
מאדים מימין וכדור הארץ משמאל. פעם הם היו דומים?(צילום: נאס"א)

בכיר בנאס"א אמר כי כיום מאדים הוא כוכב קפוא ויבש. "הכוכב לא יכול להחזיק מים כיום בגלל האטמוספירה, אבל לכוכב העתיק היה אקלים שיכול היה לאפשר זרימה של מים נוזלים. האקלים היה יותר חם ולח והאטמוספירה הייתה יותר עבר כדי לאפשר לתנאים של לחות וזרימת מים".

הוא אמר כי כעקרון הכוכב של היום לא דומה לכוכב של פעם, בגלל ההתפוגגות של האטמוספירה. "היום זה מדבר יבש וכוכב - פעם זה היה כוכב עם לחות שהייתה יכולה לאפשר חיים".

לפני מימין, אחרי משמאל (צילום: נאס"א) (צילום: נאס
לפני מימין, אחרי משמאל(צילום: נאס"א)

(צילום: נאס"א) (צילום: נאס
(צילום: נאס"א)

מומחה באוניברסיטת איווה אמר כי השדה המגנטי מגן על כדור הארץ מפני הרוחות, שבעצם הרסו את האטמוספירה של מאדים. "הרוחות לא פוגעות היום במאדים באופן ישיר. הן עוקפות את כוכב הלכת", הוא אמר. לדבריו, יש כיום שיכבה שמגינה על כוכב הלכת השכן לכדור הארץ. לדבריו, הרוחות החזקות מפחיתות את האטמוספירה הקיימת כיום ב-2/3. "הבועה שהשמש מייצרת היא כמו מפגש בין מטוס גדול למטוס קטן. המפגש פורר את האטמוספירה".

התגלית הקודמת נחשפה במסיבת עיתונאים מיוחדת בוושינגטון, שנערכה בסוף חודש ספטמבר. בכיר בנאס"א אמר אז ששילוב של כלים ייחודיים עוזר לבחון דברים שעוד לא נבחנו. הוא חזר ואמר כי בעתיד יישלחו בני אדם למאדים. "כשאנחנו חוקרים אנחנו מוצאים תגליות", הוא אמר. "אנחנו מנסים למצוא תשובות לשאלות על היקום – כמו מאיפה אנחנו באנו והאם אנחנו לבד?" אני נאס"א סיימו את מסיבת העיתונאים במילים: "המסע למאדים נמשך".

מאדים הוא הדומה ביותר לכדור הארץ מבין כוכבי הלכת, מבחינות רבות (בין השאר, נטיית ציר הסיבוב שלו), ולפיכך

הועלו ספקולציות רבות על הימצאות חיים בו. בין השאר, האסטרונום פרסיוול לוול פירש את תצפיתו של ג'ובני סקיאפרלי בדבר רשת של קווים המכסה את פניו (זו התגלתה ברבות הימים כטעות אופטית) כמערכת של תעלות מים מלאכותיות, שנועדה לספק מים מכיפות הקוטב (אלה התגלו ברבות הימים כעשויות פחמן דו-חמצני קפוא) לצורכי תושביו.

מאדים והרוחות